Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RiS0dFqDFhtwr1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie. Dziedzina nauki, która zajmuje się badaniem mediów to: Możliwe odpowiedzi: 1. politologia., 2. medioznawstwo., 3. kognitywistyka., 4. filologia.
R1E1hQQrPaBR41
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie cechy, które charakteryzują zjawisko propagandy. Możliwe odpowiedzi: 1. służy do prezentacji prawdy, 2. ma na celu ukształtowanie poglądów, 3. odnosi się do emocji, 4. odnosi się do rozumu, 5. jest to metoda edukacyjna
R1aPK4Qoubl4R1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary cechy wiadomości – które sprawiają, że stają się one medialnymi wydarzeniami – z ich opisami. zaskakiwanie intensywność jednoznaczność bliskość Możliwe odpowiedzi: 1. Historia, w której łatwo można wskazać sprawcę i ofiarę., 2. Historia, która dotyczy naszej wspólnoty., 3. Historia, o której nigdy wcześniej nie słyszeliśmy., 4. Historia, która nie zdarza się często.
R14M9g9SDIxhf2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdanie: 1. wpływać, 2. uczyć, 3. negatywnie oddziaływać, 4. sądowniczej, 5. czwartą, 6. niezależną, 7. pozytywnie oddziaływać, 8. mobilizować, 9. trzecią, 10. prawnej, 11. krytyczną Media są nazywane (Tu uzupełnij) władzą, gdyż obok władzy ustawodawczej, wykonawczej i (Tu uzupełnij) posiadają olbrzymią siłę, która pozwala jej (Tu uzupełnij) na społeczeństwo.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym cytatem będącym opinią o wojnie na wschodzie Ukrainy, a następnie zastanów się, kto mógł być jego autorem i z jakiego państwa mógł pochodzić.

To nieporozumienie trzeba zakończyć. Bratnie republiki, narody… Własnymi rękami robimy naszym wrogom i rywalom prezent.

R1PbAFcgd1uPD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Medioznawcy analizując przekazy wiadomości, stosują metodę ramowania. Polega ona na tym, że obserwuje się, w jaki sposób dana informacja została przedstawiona odbiorcom. Informacje nigdy nie zostają bowiem przedstawione „po prostu”, lecz zawsze są w jakiś sposób uporządkowane - akcentując ten lub inny wątek. Jednym z podstawowych pytań jest określenie, czy dane wydarzenie miało charakter pozytywny (czyli że jego zaistnienie jest czymś pozytywnym), negatywny lub neutralny. Przeanalizuj poniższy fragment będący relacją z procesu żołnierzy oskarżonych w sprawie Incydentu w Nangar Khel i określ, jaki charakter ma ta relacja.

Wyrok, jaki dziś się uprawomocnił, wydaje się salomonowym wyjściem z tej tragicznej historii. Żołnierze zostali uznani za winnych i skazani. Z takim wyrokiem w wojsku nie mają już czego szukać. Wojsko zaś może wyjść z twarzą. Mówiło się też, że żołnierze na misjach mogą mieć syndrom Nangar Khel, że będą bali się strzelać wtedy, kiedy będzie to konieczne, bo jak się pomylą, to na długie lata trafią do więzienia. Dziś sąd powiedział, że każda sytuacja jest inna i że sąd gotowy jest do wyważonej oceny.

Mariusz Jałoszewski, Salomonowy wyrok za Nangar Khel, „Gazeta Wyborcza”, 17.02.2016 r.

RpwUSyyzOCHb3
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Incydent w Nangar Khel, w wyniku którego zginęli cywile, podzielił polską opinię publiczną. Niektórzy oskarżali polskich żołnierzy o zbrodnie wojenne, inni wskazywali, że był to nieszczęśliwy błąd. Jak uważasz – czy w takich sytuacjach opinia publiczna powinna być informowana o wszystkich szczegółach sprawy, czy szczegóły te powinny być objęte tajemnicą wojskową?

R1WbplDIhWGA3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Plagą współczesnych mediów są fałszywe informacje (ang. fake news). Stwórz listę zasad, którymi należy się kierować, by nie dać się zmanipulować.

RyZV01lrnKMwP
(Uzupełnij).