Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RW8zfsz6pWsxG1

Znaczenie uprawy roli w antycznym Rzymie

Ważne daty

29 r. p.n.e. – po raz pierwszy został odczytany w obecności cesarza Oktawiana Augusta poemat Wergiliusza Georgiki

59 r. p.n.e. – Juliusz Cezar wprowadza dwie ustawy agrarne; jedna wprowadza zakaz wykupy ziemi bez zgody właściciela, zaś zgodnie z postanowieniami drugiej (leges Iuliae) – podzielono nierozdzielone wcześniej grunty w Italii, by powstałe w ten sposób działki przeznaczyć dla weteranów Pompejusza.

133 r. p.n.e. – Tyberiusz Grakchus przedstawia swój projekt reformy rolnej, która miała na celu ratowanie rzymskiego rolnictwa, niszczonego przez latyfundia. Zgodnie z jej postanowieniami, wprowadzone mają być ograniczenia obszaru rzymskiej ziemi, która może znajdować się w posiadaniu jednego właściciela (maksymalna powierzchnia dla rodziny z co najmniej dwoma synami to 1000 morgów); działki mają być dziedziczone i nie wolno byłoby ich sprzedawać.

1

Scenariusz dla nauczyciela

RjqdmUy4A0lNG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:
d) życie społeczne i gospodarcze (miasto i wieś, drogi, handel; religie w świecie greckim i rzymskim; wyrocznie – Delfy, Sybilla; niewola i niewolnicy; fenomen prawa rzymskiego; kalendarz; armia grecka i rzymska; rozrywki);

Nauczysz się

określać rolę rolnictwa w kulturze i gospodarce starożytnej cywilizacji rzymskiej;

opowiadać o nurcie literatury sielankowej idealizującej życie wiejskie;

objaśniać motywy wiejskie w dziełach sztuki;

definiować pojęcia: amor terraeamor terraeamor terrae, labor omnia vincit improbuslabor omnia vincit improbuslabor omnia vincit improbusomnia vincit Amoromnia vincit Amoromnia vincit Amor.

Rolnictwo w Rzymie

R148W30q62rK91
Ilustracja przedstawia rzeźbę na której widoczny jest Oktawian August. Ma on podniesioną jedną rękę do góry, w drugiej trzyma berło. Jest ubrany w zbroję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Oktawian August – cesarz, który prowadził politykę mającą na celu odrodzenie rzymskiego rolnictwa.

Autor nieznany, „Oktawiana Augusta”, około I wieku., Muzeum Watykańskie, Watykan, online-skills, CC BY 3.0
R7qHQ6RmJZy4y1
Obraz "Zimowe zajęcia pasterskie" pochodzi około 29 r. p.n.e. i jest jedną z ilustracji z „Georgik” Wergiliusza. Przedstawia pracujących pasterzy. Mężczyźni zajmują się owcami i kozami. Jedna z kobiet doi kozę, a druga niesie naczynie na mleko. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Młody król Jan III Sobieski poznawał Georgiki Wergiliusza nie tylko jako poemat rolniczy, ale również mówiący o dobrym gospodarzu i rolniku, będącym prototypem dobrego króla i władcy. Będąc pod wrażeniem tekstu rzymskiego poety, Sobieski ozdobił swój pałac malowidłami obrazującymi poemat oraz opatrzonymi cytatami z dzieła Wergiliuszowego.
Wergiliusz, „Zimowe zajęcia pasterskie”, około 29 r. p.n.e., ilustracja z „Georgik”, Muzeum Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Warszawa, Polska, CC BY 3.0
R1d04WTVT6snt1
Ilustracja interaktywna nieznanego autora "Rolnicy w Starożytnym Rzymie" przedstawia pracujących w polu rolników. Jeden z nich przerywa oranie pola by rozmawiać z rzymskim legionistą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Z życiem rolniczym Rzymianie wiązali tradycję, która ukształtowała najważniejsze narodowe wartości mieszkańców Italii. U początków istnienia Rzymu jego obywatele byli rolnikami i w czasie pracy na roli zdobywali cnoty i cechy najbardziej cenione przez twórców późniejszego imperium: surowość obyczajów, hart ducha, pracowitość, pobożność, skomność, uczciowść, wytrzymałość.

Autor nieznany, „Rolnicy w starożytnym Rzymie”, cinicnnativiews.net, CC BY 3.0
R1Ec1TUzo1faO1
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie Katona Starszego. Pokazany jest jako sędziwy człowiek. Uwypuklone ma zmarszczki i blizny na twarzy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Kato Starszy był politykiem i pisarzem niesłychanie ceniącym tradycje rzymskie. Jest autorem utworu O gospodarstwie wiejskim (De agri cultura) – najstarszego ocalałego w całości dzieła po łacinie prozą. Jest to swoisty podręcznik prowadzenia ziemskiej posiadłości.

Autor nieznany, „Katon Starszy”, około I wieku p.n.e, Palazzo Tortlonia, Rzym, Włochy, imperiumromanum.edu.pl, CC BY 3.0
R1YV9yeZHMywF1
Ilustracja z obrazem Jerzego Eleutera Szymonowicza- Siemiginowskiego "Przygotowanie narzędzi rolniczych"przedstawia wnętrze domu rolników. Trzech mężczyzn przygotowuje narzędzia do pracy w polu. Kobieta przygotowuje posiłek. Znajduje się przy niej dwoje dzieci. Chłopiec bawi się z psem, a dziewczynka lalką. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Obraz opatrzony cytatem z Georgik ze słynną maksymą Labor omnia vincit (Praca zwycięża wszystko).

Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski, „Przygotowanie narzędzi rolniczych”, XVII wiek, Muzeum Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Warszawa, Polska, CC BY 3.0

Rolnictwo, oraz życie wiejskie w starożytnym Rzymie

Animacja przedstawiająca Rzymskie rolnictwo

R13sSJj3p8Q5i1
Animacja przedstawia salę w wirtualnym muzeum, na ścianach wiszą obrazy przedstawiające 1. Praca na roli – gallijsko-rzymski kombajn, relief z Trieru 2. Ryby i warzywa w kredensie, rzymska mozaika, martwa natura, mozaika rzymska z willi w Tor Marancia, II w. n.e., Muzeum Watykańskie 3. Włochy, Toskania 4. Rzymskie latyfundium, mozaika Juliusza, koniec IV w., odnaleziona w Kartaginie, Muzeum Narodowe w Bardo, Tunezja 5. Akwedukt przy Via Appia 6. Plantacja w pobliżu Rzymu 7. Włoska winnica Obrazy te opatrzone są następującymi opisami: 1. Jak wszyscy rolnicy, Rzymianie dążyli do usprawnienia pracy i efektywniejszego wykonywania wszelkich prac związanych z gospodarstwem. Ilustracja przedstawia galijsko- rzymską maszynę do zbierania plonów. Dużą zmianą w rzymskim rolnictwie było wprowadzenie brony, która ograniczyła ilość pracowników potrzebnych do wykonania wszystkich prac rolniczych. 2. Głównymi artykułami handlowymi na terenie Imperium były: zboże, wełna, oliwki oraz wino. Rzymianie importowali pszenicę z Egiptu i Afryki, wino z Galii, oliwę z Hiszpanii oraz Afryki, a z Syrii – figi, daktyle i śliwki. Warzywa sprowadzano z północnych prowincji, a płatki zbożowe – z Południa. Tańsze produkty z prowincji stanowiły poważną konkurencję dla rodzimego rolnictwa. 3. Rolnictwo rzymskie przeżywało trudności głównie ze względu na konkurencyjne ceny żywności sprowadzanej z prowincji. Już w starożytności gospodarstwa korzystające z taniej siły roboczej (niewolników) stanowiły ogromne zagrożenie dla gospodarstw prowadzonych bez wykorzystywania pracy niewolników. 4. Po II wojnie punickiej system gospodarczy oparty na niewielkich majątkach ziemskich okazał się niewydolny. Chłopi popadali w nędzę, w czasie służby wojskowej gospodarzy ziemia marniała. Często dochodziło do konieczności sprzedaży majątku przez właścicieli, którzy następnie wyjeżdżali do miasta i stawali się plebejuszami. Gdy obszar Rzymu poszerzał się o prowincje, zyskiwał tym samym obszary, na których uprawiano zboże i z których dostarczano je w konkurencyjnych cenach. Rzymskie rolnictwo przestało być opłacalne, a drobne majątki zmieniały się w ogromne latyfundia, które stanowiły poważną konkurencję dla mniejszych gospodarstw rolnych, niemogących zapewnić podobnych cen. 5. Sytuacja polityczna na terenie Imperium Rzymskiego wpływała silnie na sytuację rolnictwa. Od aktualnego stanu podbojów zależała jakość siły roboczej, jaka w danym czasie zasilała rzymskie gospodarstwa rolne. W okresie republiki niewolnicy sprowadzani byli z krajów hellenistycznych. Byli to ludzie doskonale zaznajomieni z rolnictwem i świetnie wykwalifikowani. W okresie wczesnego cesarstwa do cesarstwa przybywali niewolnicy odmienni pod względem etnicznym. Gospodarstwa rolne zasilali „barbarzyńcy”, mieszkańcy północnych terenów Imperium: Galii, Germanii, Brytanii. Byli to ludzie nieprzygotowani do pracy w winnicach i na plantacjach drzew oliwnych. 6. Paradoksalnie, rozwój Imperium Rzymskiego i kolejne podboje przynosiły zgubny efekt dla italskiego rolnictwa. Prowincje okazywały się ogromną konkurencją dla rodzimych gospodarstw rolnych. Galia, Hiszpania i Dalmacja były terenami o bardzo dobrych warunkach naturalnych dla sadownictwa i uprawy winorośli oraz produkcji wina. 7. Rzymianie tworzyli winnice i gaje oliwne, które funkcjonowały nie tylko na terenie Italii, ale również na terenie prowincji i rozległych terenów, jakie wchodziły w skład Imperium Rzymskiego. Dzięki rozwojowi wiedzy rolniczej oraz doskonaleniu technik upraw w różnych klimatach, rzymskie winnice powstawały w Galii, zaś w Afryce Północnej rosły gaje oliwne. Ogromne majątki działały na zasadzie prężnych przedsiębiorstw produkujących żywność. Ich najbogatsi właściciele mieszkali zazwyczaj w Rzymie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Animacja przedstawiająca Życie wiejskie w starożytnym Rzymie

RNk3O5WjTDFYW1
Animacja przedstawia salę w wirtualnym muzeum, na ścianach wiszą obrazy: 1 .Pole uprawne 2 .Pole toskańskie z gajem oliwnym 3. Gaj oliwny we Włoszech 4. Plantacja oliwek w Ligurii 5 .Kozy, Toskania 6. Bracia Grakchowie, rzeźba z brązu, 1853, Jean Baptiste Calude Eugene Guillaume (1822‑1905), Musee d’Orsay 7. Miniatura ilustrująca komentarze Serwiusza do dzieł Wergiliusza, Simone Martini, 1340, Biblioteca Ambrosiana, Mediolan. Przedstawione postacie pasterza, rolnika i rycerza to alegorie trzech wielkich dzieł poety: Bukolik, Georgik oraz Eneidy. Obrazy te opatrzone są następującymi opisami: 1. Już w starożytności zarysował się rozdźwięk pomiędzy poetyckim, wyidealizowanym obrazem wsi a realiami, które często zupełnie różniły się od wizji artystycznej. W literaturze podkreślano elokwentnie ogromne zalety życia na wsi oraz związanej z nim harmonii człowieka z przyrodą, uważając życie na wsi za łatwe i przyjemne. Liczne utwory chwalące życie pasterskie budowały mit wiejskiej szczęśliwości, bez odniesienia do faktów, takich jak: niełatwa sytuacja rolnika, utrudnienia, nieopłacalność uprawy, zagrożenia wynikające ze złej pogody, brak nowoczesnych narzędzi pracy. Sielanki tworzyli: w Grecji – Teokryt, w Rzymie zaś – Wergiliusz, autor Bukolik oraz Georgik. 2. Marek Terencjusz Warron, pisarz rzymski i pretor stworzył dzieło De re rustica (O gospodarstwie wiejskim). Ten podręcznik gospodarski zawierał cenne wskazówki dla gospodarzy ziemskich. Rok gospodarski Warron dzieli na 8 pór, nie zaś tradycyjnie na 4 i określa czas najważniejszych prac gospodarskich, między innymi oczyszczania pól, orania, siewów, zbiorów, sadzenia. 3. Osobą, która bardzo poważnie traktowała rolnictwo, jako między innymi źródło upowszechnienia się systemu wartości i cnót szczególnie cenionych wśród Rzymian, był z pewnością Marek Porcjusz Kato, zwany Katonem Starszym. Jako posiadacz majątku dzielił się swoim doświadczeniem z rodakami w napisanym przez siebie dziele De agri cultura (O rolnictwie), powstałym w II w. p. n. e. 4. W swoim dziele De agri cultura Kato promował określony typ gospodarstwa rolnego – villę, czyli średniej wielkości majątek ziemski, którego właściciele utrzymują się ze sprzedaży własnych produktów – płodów rolnych. Kato precyzyjnie określa wielkość gospodarstwa, w którym gospodarz zajmuje się uprawą winorośli i takiego, którego celem jest uprawa oliwek, a nawet ilość niewolników, która konieczna jest, by wykonać wszystkie konieczne prace. Taki typ gospodarstwa, o którym pisze Kato, rzeczywiście się rozpowszechnił, nie tylko w okolicach Rzymu, ale również w Lacjum i Kampanii. 5. Hodowla zwierząt była podstawowym zajęciem pierwszych Rzymian, dopiero później pojawiła się uprawa roli. W III w. p. n. e społeczeństwo rzymskie można określić mianem rolniczego; większość obywateli prowadziła kilkuhektarowe, niewielkie gospodarstwa. Ziemia była podstawą bogactwa, jej posiadanie i ilość posiadanego gruntu wyznaczały status społeczny, otwierały też drogę do politycznych przywilejów. Można powiedzieć, że liczył się ten, kto posiadał dużo ziemi. Z życiem ziemskim powiązane były również fundamentalne rzymskie wartości. Jednak taki rolniczy system gospodarczy nie okazał się trwały, szczególnie w świetle poważnego pogorszenia się sytuacji rolników w okresie po II wojnie punickiej. Małe gospodarstwa okazują się nierentowne, wielu gospodarzy sprzedaje majątki i przenosi się do miast. Część rolników, w obliczu nieopłacalności uprawy roli, przestawia się na hodowlę zwierząt: krów, owiec, kóz, świń, koni. W I wieku przed naszą erą rolnictwo rzymskie przeżywa poważny kryzys. 6. Latyfundia, które powstawały w Imperium Rzymskim doprowadzały do ruiny średnie gospodarstwa rolne (Pliniusz Starszy w Historii Naturalnej [ks. XVIII, 11] pisał wprost: Latifundia perdidere Italiam – Wielkie majątki ziemskie zgubiły Italię). Wielkie folwarki powstawały poprzez łączenie dzierżaw gruntów publicznych, celowe skupywania lub przejmowanie majątków zadłużonych rolników lub nabywanie ziem ludzi proskrybowanych (pozbawianych praw publicznych oraz majątku). Podejmowano bezskuteczne działania, mające na celu naprawienie tej sytuacji poprzez danie szansy mniejszym gospodarstwom. Dwaj trybunowie plebejscy – Tyberiusz Grakchus oraz Gajusz Grakchus walczyli o reformę rolną, która miała zabezpieczyć interesy rolników poprzez rozparcelowanie latyfundiów stworzonych poprzez nieprawne użytkowanie ziemi publicznej. Jednak idealistyczne zamierzenia braci nie powiodły się, a ceny żywności gospodarstw opartych na taniej sile roboczej (niewolnikach sprowadzonych w czasie podbojów) stały się dla wolnych obywateli nie do przebicia, co wyeliminowało ich w końcu z rolnictwa. 7. Georgiki – poemat dydaktyczny, poświęcony rolnictwu i napisany przez jednego z najwybitniejszych rzymskich poetów – Wergiliusza, powstał na zamówienie cesarza Oktawiana Augusta. Elementem polityki gospodarczej władcy była walka o odrodzenie się rolnictwa, stąd mecenat Augusta nad poetyckim przedsięwzięciem autora Eneidy. Poemat powstał w I w. p. n. e, składa się z czterech ksiąg, które podejmują kolejno tematy: uprawy roli, sadownictwa, hodowli bydła oraz pszczelarstwa. Nie tylko przekazuje praktyczne wskazówki dla rolników i hodowców, ale również informuje o ówczesnym stanie wiedzy o rolnictwie i zawiera piękne opisy przyrody. Utwór miał wspierać wysiłki zmierzające do odbudowania rolnictwa rzymskiego, poważnie podupadłego po okresie wojen domowych. Aby zachęcić do zajmowania się rolnictwem, poeta pokazuje uprawę roli jako zajęcia wynikające z posiadania wielkiej cnoty, jaką jest amor terrae – miłość do ziemi. Wergiliusz buduje kulturę rolniczą swojego kraju, ukazując rolnictwo jako element historii i tradycji narodu, a samych Rzymian – jako tych, którzy zdobyli i ucywilizowali Italię nie tylko dzięki mieczowi, ale również – pługiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Zadania

R1a5ndRDiOvHe
Ćwiczenie 1
Z czym kojarzy Ci się Marek Terencjusz Warrona?
RGa1t5XQvVOu2
Ćwiczenie 2
Przetłumacz następujące zdania na język łaciński: Na polach zboże wyrasta wiosną i latem. Rolnik jest człowiekiem, którego pracą jest uprawiać pola. Zboże ma niską cenę, ponieważ wielki zapas zboża jest sprowadzany z Afryki do Italii.
RQOwxRu3TVh91
Ćwiczenie 3
Przetłumacz następujące zdania na język łaciński: Ludzie używający wełny owcy, bowiem z wełny wytwarzane są ubrania. Mówi się, że pole, które może przynieść dużo zboża albo innych plonów, jest żyzne. Liczni Rzymianie pragną mieszkać pod miastem Rzym w podmiejskich willach.
R10EmOPQdQLS2
Ćwiczenie 4
Dopasuj nazwy importowanych przez Rzymian towarów i nazwy miejsc, z których je sprowadzali: pszenica Możliwe odpowiedzi: 1. Syria, 2. Egipt i Afryka, 3. Galia, 4. Hiszpania, Afryka wino Możliwe odpowiedzi: 1. Syria, 2. Egipt i Afryka, 3. Galia, 4. Hiszpania, Afryka oliwa Możliwe odpowiedzi: 1. Syria, 2. Egipt i Afryka, 3. Galia, 4. Hiszpania, Afryka figi, daktyle, śliwki Możliwe odpowiedzi: 1. Syria, 2. Egipt i Afryka, 3. Galia, 4. Hiszpania, Afryka
RQmv9OCgtLXL3
Ćwiczenie 5
Ogromne gospodarstwo rolne w Imperium Rzymskim to: Możliwe odpowiedzi: 1. farma, 2. latyfundium, 3. villa
RyDOIeYSV4AZ5
Ćwiczenie 6
Wstaw słowo w odpowiedniej formie: Latifundia perdidere Tu uzupełnij (Italia, ae). De Tu uzupełnij (res, rei) rustica. De Tu uzupełnij (ager, gri) cultura. Amor Tu uzupełnij (terra, ae).
R15tdLrMpk4sO1
Ćwiczenie 7
Przetłumacz następujące wyrazy: frumentum, ager, agricola, semen, falx, poma.
Polecenie 1

Przetłumacz poniższy

Marcus Porcius Cato in libro De agricultura haec fere de agricolis scripsit: Maiores nostri virum bonum cum laudabant, ita laudabant: bonum agricolam, bonumque colonum. Ex agricolis et viri fortissimi et milites stre‑nuissimi gignuntur, maximeque pius quaestus stabilissimusque consequitur, minimeque invidiosus, minimeque male cogitantes sunt, qui in eo studio occupati sunt.

R1C8F25kgIbRl
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słowniki

Słownik pojęć

amor terrae
amor terrae

miłość do ziemi

labor omnia vincit improbus
labor omnia vincit improbus

ustawiczna praca zwycięża wszystko

omnia vincit Amor
omnia vincit Amor

miłość zwycięża wszystko

Słownik łacińsko‑polski

RKAAo6TaVvW2jm37413d36cac0d1bc_00000000000101
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
m37413d36cac0d1bc_0000000000010

Galeria dzieł sztuki

m37413d36cac0d1bc_0000000000271

Bibliografia

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko‑polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012

Lidia Winniczuk (red.), Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1986.

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1988.

K. Kumaniecki, Literatura rzymska – okres cyceroński, Warszawa 1977.

L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.

R. Matera, J, Skodlarski, Gospodarka i handel dalekosiężny w starożytności, Przegląd Nauk Historycznych 2003, R. II, nr 1(3).

S. Wilczyński, T. Zarych, Lectio Latina II, Warszawa 1987.

W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000