Zgłoś uwagi
Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Zrozumieć Wielką Wojnę (lekcja powtórzeniowa)

Amerykańscy żołnierze, 29 września 1918 r.
domena publiczna
Sojusze militarne w 1914 roku
Krystian Chariza i zespół, Sojusze militarne w 1914 roku ,

Względny poziom potencjału przemysłowego

Wielka Brytania

Stany Zjednoczone

Niemcy

Francja

Rosja

Austro‑Węgry

Włochy

127

298

138

57

77

40

22

Uwaga: w 1900 roku potencjał przemysłowy Wielkiej Brytanii wynosił 100.

Ćwiczenie 1.1
Ćwiczenie 1.2
Polecenie 1

Wynotujcie przyczyny wybuchu I wojny światowej (jedna karta = jedna pojedyncza przyczyna). Wykorzystując planszę do gry „poker kryterialny”, ustalcie ich znaczenie w procesie wyjaśniania tego zagadnienia.

Ćwiczenie 2
Polecenie 2

Dlaczego Brytyjczycy nie mają wakacji? Jaki był cel powstania tego plakatu? Na podstawie własnej wiedzy scharakteryzuj rolę propagandy wojennej w latach 1914‑1918.

Tekst na plakacie: Fritz! Fritz! Brytyjscy pracownicy wytwarzający amunicję nigdy nie zamierzają wziąć urlopów!
Will Dyson, Brak wakacji, 1916, domena publiczna
Polecenie 3

Obejrzyj ilustracje – rysunki i grafiki pochodzące z okresu I wojny światowej. Zwróć uwagę na daty ich powstania. O jakich zjawiskach i społecznych problemach informują one w symboliczny sposób? Wypisz je w punktach.

Owce na rzeź
Winsor McCay, Owce na rzeź, 1914, domena publiczna
Dezerter
Boardman Robinson, Dezerter, 1916, domena publiczna
Europa 1916
Boardman Robinson, Europa 1916, 1916, domena publiczna
Branie miary
Henry J. Glintenkamp, Branie miary, 1917, domena publiczna
Jej najlepszy klient
Winsor McCay, Jej najlepszy klient, 1917, domena publiczna