Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „zwierciadło”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Zwierciadło.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (11.5) [uczeń] bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, powierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych; podaje przykłady stosowania elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

wie na czym polega zjawisko odbicia światła;

wie od jakich powierzchni odbija się światło;

wie jakie są źródła światła;

rozróżnia kąt podania od kąta odbicia.

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

podaje przykłady stosowania elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa;

bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, powierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych;

potrafi zilustrować odbicie światła;

potrafi podać przykłady zastosowania zwierciadeł.

Kompetencje kluczowe:

  • Umiejętność uczenia się

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Zwierciadło. Inicjuje rozmowę. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina informacje z poprzednich zajęć.

Co to jest fala?

Na czym polega odbicie światła?

W jakich urządzeniach ma zastosowanie dane zjawisko?

Co to jest kąt padania oraz kąt odbicia?

  • Nauczyciel prezentuje uczniom zestaw ilustracji „Odbicie światła”

  • Nauczyciel informuje, iż promienie odbijane od powierzchni chropowatej ulegają rozproszeniu, rozchodzą się w różnych kierunkach. Ma to zastosowanie w szkłach odblaskowych, które są zbudowane z dużej ilości lusterek. Lusterka są ustawione pod kątem 90°. Takie ustawienie wpływa na podwójne odbijanie się światła oraz powrót w stronę kierunku z którego padło.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie są przykłady stosowania elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa?

  • Zniekształcenie obrazu - nauczyciel demonstruje zjawisko na podstawie szklanki wody i zanurzonej w niej łyżce.

Obserwacja:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Powietrze i woda mają różne współczynniki załamania światła.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów z załamaniem światła w różnych ośrodkach przezroczystych.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest podczas zajęć lekcyjnych w klasie przez nauczyciela. Potrzebne sprzęty – szklanka napełniona do połowy wodą, łyżeczka.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Nauczyciel pokazuje uczniom łyżeczkę, a następnie umieszcza w szklance. Uczniowie obserwują pozorne wygięcie przedmiotu.

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji, a także korzystając z podręcznika i/lub encyklopedii uczniowie wyciągają wnioski: światło jest załamywane w różny sposób w różnych ośrodkach przezroczystych.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie są źródła światła? Uczniowie udzielają odpowiedzi, aktywnie uczestniczą w zajęciach.

  • Film „Gabinet luster”- Zapoznanie się z terminami: załamanie światła, prawo odbicia.

  • Jakie znacie przykłady zastosowania zwierciadeł? Uczniowie odpowiadają: obiektyw aparatu, lustro, lupa, luneta….. .

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

    Zadanie domowe

Fala poprzeczna i fala podłużna – wyjaśnij terminy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Szklanka z wodą

  • Łyżka

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem

  • Ćwiczenie

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Zadanie dla chętnych:

Ze względu na rodzaj powierzchni zwierciadła dzielimy na…… Wymień i opisz.

RAVz2yByRrXWH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
Rri5BS2VzzRXw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.24 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3