Ilustracja interaktywna przedstawia dwa pomarańczowe gerbery umieszczone w białym, małym wazoniku o pękatym brzuścu i wąskiej, długiej szyjce. Kwiaty ustawione są na tle szarej ściany. Tytuł lekcji: Zwrócić na coś uwagę – akcent kolorystyczny.
Wprowadzenie
mcc9cd0c9a50f1f4b_0000000000012
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RqDNofHjirXsD
mcc9cd0c9a50f1f4b_0000000000015
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwnaGama barwnagama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjachKompozycjakompozycjachz wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).
mcc9cd0c9a50f1f4b_0000000000018
Nauczysz się
tworzyć kompozycję na płaszczyźnie;
podejmować działalność twórczą posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego w kompozycji na płaszczyźnie;
klasyfikować barwy w sztukach plastycznych;
definiować pojęcie temperatura barwy;
rozróżniać i identyfikować w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne, w tym temperaturowe;
charakteryzować środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; interpretować obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska w zadaniach plastycznych, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem.
mcc9cd0c9a50f1f4b_0000000000039
Barwa i plama
Barwa i plama barwna to ważne środki wyrazu artystycznego. Gama barwnaGama barwnaGama barwna to zestawienie plam według określonego porządku (wybranego przez artystę) nadającego obrazowi określony wyraz, ton, który wynika m.in. z przyjętej kolorystyki.
Wyróżnia się następujące gamy barwne: zharmonizowaną, czyli taką, w której wszystkie barwy utrzymane są w podobnej tonacji, oraz zróżnicowaną, a więc taką, w której pojawiają się różnice i kontrasty barwne.
W kompozycji barwnej ważną rolę odgrywa akcent kolorystycznyAkcent kolorystycznyakcent kolorystyczny. Akcent kolorystyczny jest to plama barwna o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej lub zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz. Główną jego funkcją jest zwrócenie uwagi widza na wybrany fragment obrazu, podkreślenie znaczenia danego elementu, detalu lub fragmentu.
Artyści od dawna świadomie wprowadzali akcent kolorystyczny do swoich dzieł. Niekiedy był on rozpoznawalną cechą ich stylu. Do takich twórców należał m.in. malarz El Greco, żyjący w XVI i na początku XVII wieku.
R1FDGtccTxxw2
Akcent kolorystyczny jest powszechnie wykorzystywany w komiksach.
Rl9qzU7aut38g
Współcześni artyści także stosują akcent kolorystyczny.
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem obrazu Weroniki Tadaj‑Królikiewicz powiedz, która z postaci została w dziele wyróżniona i w jaki sposób?
Zapoznaj się z opisem obrazu Weroniki Tadaj‑Królikiewicz powiedz, która z postaci została w dziele wyróżniona i w jaki sposób?
Zapoznaj się z opisem obrazu Weroniki Tadaj‑Królikiewicz powiedz, która z postaci została w dziele wyróżniona i w jaki sposób?
Poniżej znajduje się dzieło Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Przyjrzyj się reprodukcji dzieła i napisz, co stanowi akcent kolorystyczny.
R11hmqIo0PdWM1
R1e7mwngDHS46
W naszym najbliższym otoczeniu występuje wiele akcentów kolorystycznych. Zdarza się, że nawet ich nie dostrzegamy. Aby się o tym przekonać wystarczy rozejrzeć się dookoła i przyjrzeć mijającym nas przechodniom.
R1E2BHUEFKfNN
Ćwiczenie 1
Akcent kolorystyczny w sztuce
Akcent kolorystyczny występuje zarówno w dziełach malarskich, jak i w innych dziedzinach sztuk plastycznych.
Polecenie 2
Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji. Wymień zastosowane w nich akcenty kolorystyczne, określając ich barwę.
Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji. Wymień zastosowane w nich akcenty kolorystyczne, określając ich barwę.
Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji. Wymień zastosowane w nich akcenty kolorystyczne, określając ich barwę.
Przyjrzyj się poniższemu obrazowi, rysunkowi oraz rzeźbie. Napisz, który obszar jest akcentem kolorystycznym w każdym z tych dzieł.
RFQNpAl0378cX1
R18VdJy4slnYH1
R1JGvPunrjMf91
R1NrBuvrq4UMm
Polecenie 3
Wyobraź sobie jednolity budynek o szarych elewacjach z obiegającym go białym gzymsem, szaroniebieską dekoracją wokół okien oraz okiennicami pomalowanymi na czerwono. Który kolor jest akcentem kolorystycznym?
Wyobraź sobie jednolity budynek o szarych elewacjach z obiegającym go białym gzymsem, szaroniebieską dekoracją wokół okien oraz okiennicami pomalowanymi na czerwono. Który kolor jest akcentem kolorystycznym?
Wyobraź sobie jednolity budynek o szarych elewacjach z obiegającym go białym gzymsem, szaroniebieską dekoracją wokół okien oraz okiennicami pomalowanymi na czerwono. Który kolor jest akcentem kolorystycznym?
Akcent kolorystyczny stosowany jest również w architekturze. Budynek na poniższych ilustracjach (pierwsze zdjęcie przedstawia cały budynek, a drugie jego fragment) ma tylko jeden barwny akcent kolorystyczny. Zaznacz go na zdjęciu fragmentu budynku.
R13fvlPguweOF1
R1cLI845mI0oy1
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz”.
R1UBt1WlbGl5T1
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
R1WeXxTCzczJ71
Akcent kolorystyczny to bardzo ważny element komponowania wnętrz mieszkalnych. Przyjrzyj się aranżacji pomieszczenia przedstawionego na zdjęciu. Projektant umieścił w nim kilka akcentów kolorystycznych.
Rw9rAyjiGktzM1
Akcenty kolorystyczne w naturze
Akcenty kolorystyczne często występują w naturze spełniając szczególne funkcje, np. ochronną (upodobnienie do otoczenia) czy odstraszającą. Ilustrują to poniższe przykłady.
RUaYA0u2QSt1b
RLFKPbefqxvXs
Akcenty kolorystyczne przyciągają i koncentrują uwagę również w najbliższym otoczeniu, np. na polu czy trawniku, na których akcenty barwne tworzone są przez rosnące tam rośliny. Zobacz przykłady akcentów kolorystycznych w ogrodzie.
Rp7awEwwyxDxs1
RkNkrpqkvPsPh1
Sztuka ziemi
Znani artyści współcześni często stosują akcent kolorystyczny w swoich pracach. Christo i Jeanne‑Claude, przedstawiciele tzw. sztuki ziemiSztuka ziemisztuki ziemi ingerują w zastane krajobrazy. Przekształcając naturę przy użyciu różnych materiałów, zmieniają pierwotną kolorystykę krajobrazów. Zwróć uwagę, jak artyści używają akcentu kolorystycznego jako środka wyrazu plastycznego. Prezentowane poniżej wyspy, dzięki działaniu artystów, tworzą na rozległej tafli wody wyraziste akcenty barwne.
Rk850TyDN40UA
R7rmyNLLElbka
RQTTdQXYZh15T
Ćwiczenie 2
RDslRd7ArMrBv
Ćwiczenie 3
R1H6gYrGZHDZr
Ćwiczenie 4
RBtLMAXDk08LG
Ćwiczenie 5
RUFkgXXQOYl85
Ćwiczenie 6
R1SlKya3BZdkw
Ćwiczenie 7
Polecenie 4
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w środku lasu, w którym dominuje kolor zielonych drzew. Co można zrobić, aby w tym pejzażu wprowadzić akcent kolorystyczny?
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w środku lasu, w którym dominuje kolor zielonych drzew. Co można zrobić, aby w tym pejzażu wprowadzić akcent kolorystyczny?
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w środku lasu, w którym dominuje kolor zielonych drzew. Co można zrobić, aby w tym pejzażu wprowadzić akcent kolorystyczny?
Poszukaj w swoim najbliższym otoczeniu miejsc z wyrazistym akcentem kolorystycznym. Zrób im 3‑5 zdjęć, zamieść je w komputerze, a następnie wybierz to zdjęcie, na którym według Ciebie najbardziej widać akcent kolorystyczny. Wybór skonsultuj z nauczycielem.
Słownik pojęć
Akcent kolorystyczny
Akcent kolorystyczny
plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz.
Gama barwna
Gama barwna
użycie do namalowania obrazu wybranych, sąsiadujących kolorów obwodu koła barw. Może być wąska lub szeroka. Wąska gama barwna to użycie do namalowania obrazu sąsiadujących kolorów z fragmentu obwodu koła barw. Szeroka gama barwna to użycie do namalowania obrazu kolorów z całego obwodu koła barw.
Kompozycja
Kompozycja
to rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni).
Sztuka ziemi
Sztuka ziemi
inaczej land art – działania w sztuce współczesnej polegające na artystycznej ingerencji w pejzaż (naturalny lub przeistoczony przez człowieka, np. wielkomiejski) w celu dokonania w nim zmian, prowadzących do przeistoczeń krajobrazu w dzieło sztuki.