Aktualności

Kształcenie na odległość

Programy nauczania i scenariusze zajęć do kształcenia ogólnego

Epodręczniki PO KL

Katalog Zasobów Dodatkowych

Gra edukacyjna „Godność, wolność i niepodległość”

Materiały partnerów


Filmy instruktażowe i instrukcje

Szkoła podstawowa Muzyka

E-materiały przeznaczone do nauki w szkołach lub do samodzielnej pracy ucznia.
PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I.

Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

1.

W zakresie śpiewu. Uczeń:

2.

W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:

3.

W zakresie ruchu przy muzyce. Uczeń:

4.

W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

II.

Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1.

Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

2.

Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:

3.

Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:

4.

Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

5.

Uczeń określa charakterystyczne cechy:

6.

Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.

7.

Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: np. Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki i inni).

8.

Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.

9.

Tworzy, odtwarza i zapisuje muzykę przy użyciu dostępnych technologii.

III.

Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

III.

Do prawidłowego prowadzenia zajęć z muzyki ważne jest, aby pracownia była wyposażona w:

IV.

instrumenty muzyczne: perkusyjne niemelodyczne i melodyczne, instrument lub instrumenty klawiszowe (akustyczne lub elektroniczne), instrumenty dęte, instrumenty strunowe;

V.

tablicę z pięciolinią, rzutnik multimedialny i ekran lub tablicę multimedialną;

VI.

sprzęt do odtwarzania, nagrywania i nagłaśniania dźwięku, komputer z oprogramowaniem muzycznym (np. edytory tekstu muzycznego, obróbki cyfrowej dźwięku, ministudio muzyczne itp.) i z dostępem do internetu;

VII.

bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki), fonotekę i filmotekę;

VIII.

plansze dydaktyczne (papierowe lub multimedialne).

IX.

Monitorując rozwój muzyczny uczniów, nauczyciel powinien zaproponować dostosowaną odpowiednio ofertę zajęć pozalekcyjnych, a w szczególnych przypadkach, w porozumieniu z rodzicami, skierować dziecko do placówki kształcenia artystycznego.

X.

Szkoła powinna stwarzać warunki do obcowania z muzyką „na żywo” poprzez udział uczniów w koncertach i spektaklach muzycznych, organizowanych w szkole i poza szkołą oraz do publicznej prezentacji umiejętności muzycznych uczniów. Lekcje szkolne mogą być uzupełniane innymi formami zajęć, wśród których wymienić można:

XI.

udział w koncertach, przedstawieniach i audycjach muzycznych;

XII.

lekcje w salach koncertowych, szkołach muzycznych, muzeach;

XIII.

współtworzenie koncertów, prezentacji, imprez muzycznych;

XIV.

organizowanie, propagowanie i udział w koncertach typu „dzieci – dzieciom”;

XV.

udział w projektach interdyscyplinarnych klasowych i szkolnych;

XVI.

spotkania z artystami;

XVII.

poznawanie lokalnego folkloru muzycznego i jego twórców, w miarę możliwości współtworzenie kultury regionalnej w powiązaniu z instytucjami zajmującymi się upowszechnianiem kultury i sztuki;

XVIII.

udział w przeglądach, festiwalach i konkursach muzycznych.

XIX.

Należy zachować szczególną dbałość o jakość edukacji muzycznej warunkowaną wielością i różnorodnością doświadczeń w zakresie śpiewu, gry na instrumentach, tworzenia i improwizowania muzyki, kreatywności muzycznej, słuchania i percepcji muzyki oraz ruchu z muzyką i tańca.

XX.

Wszelka aktywność muzyczna prowadzi do zdobycia niezbędnych wiadomości teoretycznych przez uczniów.

XXI.

Rodzaj aktywności muzycznej powinien być elastycznie dostosowany do indywidualnych predyspozycji każdego ucznia.

XXII.

Realizacja zajęć winna umożliwiać każdemu uczniowi rozwijanie kreatywności oraz kompetencji społecznych, takich jak: współdziałanie, współodpowiedzialność, umiejętność prezentacji osiągnięć indywidualnych i zespołowych, pełnienie różnorodnych funkcji w grupie, tolerancję dla gustów i upodobań oraz tradycji kulturowych odmiennych od własnych.

Zgłoś problem