Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
kobieta Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1
Ciekawostka

Stereotypy to uproszczone obrazy osób, rzeczy, zjawisk, które funkcjonują w świadomości ludzi. Stereotypy są oparte na niepełnej lub fałszywej wiedzy o świecie i przynoszą wiele szkód, jeśli traktuje się je serio. Stereotypem jest np. pogląd, że kobiety są piękne, ale głupie, a mężczyźni inteligentni, ale niewrażliwi. Takie szablonowe myślenie dotyczy także narodowości: Polak to złodziej, Szkot – skąpiec itp. Stereotypy często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Im lepiej poznaje się inną kulturę, narodowość, tym wyraźniej widać fałsz myślenia schematycznego, które jest uproszczone. Świat jest zbyt skomplikowany, aby udało się go zamknąć w kilku obrazach.

Ćwiczenie 2

Porozmawiajcie o stereotypach.
Które z podanych zalet są tradycyjnie przypisywane kobietom? Jak myślicie, czy można nimi opisać wszystkie kobiety? Dlaczego?

  • uroda

  • mądrość

  • spryt

  • delikatność

  • siła

  • urok

  • elokwencja

  • rozsądek

Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4

Zastanów się, czy przysłowia z poprzedniego ćwiczenia można uważać za krzywdzące dla kobiet. Zapisz swoje refleksje w kilku zdaniach.

Russell Watkins, licencja: CC BY-SA 2.0

Malala Yousafzai

Urodzona w Pakistanie działaczka praw człowieka. Walczy o prawo każdego dziecka do edukacji. W Pakistanie sytuacja wielu dzieci jest trudna i nie wszystkie mogą chodzić do szkoły, dotyczy to zwłaszcza dziewczynek w dolinie Swat, na które władze nałożyły zakaz edukacji szkolnej. Malala jako 17‑latka została za swoją działalność uhonorowana Pokojową Nagrodą Nobla. Cały świat może być z niej dumny!

Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment autobiografii Malali. Zwróć uwagę na to, co zmieniło się w jej życiu.

Malala Yousafzai Już nie wróciłam

Pochodzę z kraju stworzonego o północy. Kiedy o mało nie umarłam, właśnie minęło południe.
Rok temu, kiedy miałam piętnaście lat, wyszłam z domu do szkoły i już nie wróciłam. Niewiele brakowało, a zginęłabym od talibskiej kuli, i nieprzytomną wywieziono mnie z Pakistanu. Niektórzy mówią, że nigdy nie wrócę do domu, ale ja wierzę, że tak. Rozłąka z ukochanym krajem to coś, czego nikomu nie życzę.
Dziś, ilekroć otwieram oczy rano, tęsknię za widokiem mojego dawnego pokoju pełnego znajomych rzeczy, rozrzuconych po podłodze ubrań i szkolnych nagród na półkach. Jestem w kraju oddalonym o pięć godzin lotu od mojego ukochanego Pakistanu i mojego domu w dolinie Swat. Lecz miejsce, w którym się znajduję, wyprzedza moją ojczyznę o setki lat. Są tu wszystkie możliwe wygody; z każdego kranu leci woda, wedle życzenia ciepła lub zimna, światło jest na psytryknięcie bez względu na porę nocy i dnia, nie trzeba lamp naftowych, a na kuchenkach można gotować bez biegania na bazar po butle gazowe. Tutaj wszystko jest tak nowoczesne, że można kupić nawet gotowy posiłek do samodzielnego podgrzania.
Gdy staję przy oknie i wyglądam na zewnątrz, widzę wysokie budynki, długie drogi z pojazdami w równym szyku, schludne trawniki i żywopłoty oraz czyste chodniki, po których można chodzić. Przymykam oczy i na chwilę wracam do mojej doliny: ośnieżone góry, zielone pola i niebieskie rzeki pełne czystej wody – i moje serce uśmiecha się na widok ludzi ze Swatu. Przenoszę się myślami do szkoły, gdzie spotykam koleżanki i nauczycieli. Siadam obok mojej przyjaciółki Moniby, po czym gadamy i żartujemy, jakbym nigdzie się stamtąd nie ruszyła.
A potem przypominam sobie, że jestem w Birmingham, w Anglii.

Malala Yousafzai, Już nie wróciłam, [w:] tejże, To ja, Malala, tłum. Magdalena Moltzan-Małkowska, Warszawa 2013.
Ćwiczenie 6

Malala nie pisze wprost o emocjach, a jednak jej opowieść jest pełna uczuć, które tworzą nastrój wypowiedzi. Nazwij je i zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Możesz zacząć tak: Kiedy Malala myśli o swoim domu, czuje...

Ćwiczenie 7

Porozmawiajcie o tym, jakie cechy musi mieć osoba walcząca o prawa człowieka. Czy są to cechy typowo męskie albo kobiece? O czym to świadczy?

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Ułóż zdania z utworzonymi przymiotnikami. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 10

Obejrzyj galerię zdjęć wybitnych kobiet. Wybierz jedną z nich i przygotuj na jej temat prezentację lub plakat.