Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Symbol wiadomości
licencja: CC BY 2.0

Świat pędzi przed siebie. Wszyscy chcemy być pierwsi i orientowć się w nowościach. W związku z tym niezwykle dynamicznie rozwija się technika, której zadaniem jest służenie ludziom. Jednocześnie mamy coraz mniej czasu, więc zależy nam na szybkim przepływie informacji, na samym przekazie, a nie na jego jakości. Język jest żywą materią i szybko reaguje na zmiany zachodzące w komunikowaniu się. Dla osób starszych język nowoczesnych mediów jest często niezrozumiały, wręcz zaszyfrowany, ale młodzi traktują go jak naturalny, obecny na co dzień w mejlach, SMS‑ach, na Skypie czy wśród grupy znajomych grających w tę samą grę. Czy mamy do czynienia z szyframi, czy jest to nowoczesny e‑język, którym jedni potrafią się doskonale porozumiewać, a drudzy mozolnie próbują go zrozumieć?

Już wiesz

Przejrzyj swoje SMS‑y lub mejle i zwróć uwagę nie tyle na ich treść, ile na sposób zapisu. Zapisz swoje spostrzeżenia.

Język mejli

Ćwiczenie 1.1

Przeczytaj następujące teksty z korespondencji mejlowej.

1) Szanowna Pani,

w odpowiedzi na przesłane przez Panią pytania informuję, że wszystkie dokumenty potrzebne do zatrudnienia Pani wpłynęły do nas terminowo i są obecnie analizowane pod względem merytorycznym. O pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu Pani podania o pracę poinformujemy drogą mailową.

Z poważaniem

Jakub B.

2) Siema Patryk,

wbijasz do mnie na sylwka? Jeśli się zdecydujesz, to zrzuta po 15 zł. Weź ze sobą picie, dużą pakę chipsów i oczywiście coś wystrzałowego – korsarzyki xD.

Pozdro, widzimy się na TS’ie ;))

Przemson

Ćwiczenie 1.2

Po przeczytaniu obu mejli wykonaj następujące polecenia:

a) Wskaż, kto i do kogo napisał te teksty.
b) Znajdź i wypisz charakterystyczne cechy języka pierwszego mejla.
c) Określ język drugiego mejla. Zapisz w punktach jego charakterystyczne cechy.
d) Niemal wszyscy używają emotikonów. Znajdź je w tekście drugiego mejla i stwórz ich zabarwioną humorystycznie definicję.

Ćwiczenie 1.3
Ćwiczenie 1.4
Ćwiczenie 1.5

Stwórz kilka własnych emotikonów, w których wykorzystasz różne znaki.

Ćwiczenie 1.6

Przekształć drugi mejl tak, aby był on zaproszeniem na imprezę sylwestrową, ale nie używaj języka potocznego, skrótowców i emotikonów.

Slang internetowy

Do przeczytania (I)

Fragment rozmowy dwóch graczy League of Legends Patryka i Przemka podczas gry:

Przemek: No, siemka, jestem.

Patryk: Hej, ja jestem ready.

Przemek: Zaproś go, RP’ki wydał na logo.

Patryk: Ale mam lagi! Już pograłem.

Przemek: Dawaj, ja nie mam czasu. ZW na chwilkę. (po chwili) Już gram. Mam ochotę zagrać Jaxem. Kogo mam picknąć na mida? Co ty na to? Mam lagi, nie pogramy, mam 600 pinga.

Patryk: Ja gram Yasuo.

Przemek: Ale mam fajne stackowanie na Q! Jest OK. Co robisz?!

Patryk: Gram, a co?

Przemek: Kim grasz? Mam scrolla zrąbanego! Nice! Sprzedaj skin.

Patryk: Master YI wraca.

Przemek: Ich Master, ostro leci! Wbił, żeby flashnąć.

Patryk: Uwaga, biegnie!

Po przeczytaniu przytoczonego fragmentu rozmowy wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 2.1

Odpowiedz na pytania:

  • O czym rozmawiają gracze?

  • Czy treść ich rozmowy byłaby dla wszystkich zrozumiała bez zamieszczonych pod tekstem objaśnień?

  • Czy wyjaśnienia umożliwiają pełne zrozumienie dialogu?

Odpowiedzi uzasadnij.

Ćwiczenie 2.2

Podaj charakterystyczne cechy języka graczy internetowych.

Ćwiczenie 2.3

Nazwij rodzaje wypowiedzeń, którymi posługują się gracze, i wyjaśnij, co poprzez nie wyrażają.

Ćwiczenie 2.4

Sprawdź, czy wszystkie kolejne wypowiedzi graczy zachowują związki przyczynowo‑skutkowe. Ustal, czy sposób zorganizowania ich wypowiedzi służy konkretnemu celowi.

Ćwiczenie 2.5

Znajdź w rozmowie graczy internetowych jeden rodzimy wyraz, który został użyty w innym znaczeniu. Zapisz go.

Ćwiczenie 2.6
Ćwiczenie 2.7

Do przeczytania (II)

Fragment czatu na Skypie Norbiego i Przema:

˂Norbi˃ Siema, masz już FIFĘ 2014?

˂Przemo˃ Nie:(, :C, w tym sklepie u nas nic nie ma, powinni go zamknąć. Mają tylko 2012, po co to komu????:-/

˂Norbi˃ A 2013 masz?

˂Przemo˃ Yes! W8

˂Norbi˃ Pożyczysz mi 2013, bo moja nie chodzi? Muszę coś sprawdzić.

˂Przemo˃ NP, ;)

˂Norbi˃ Byłeś w Lubinie, tam już pewnie jest 2014??

˂Przemo˃ Nie mamy teraz auta, zepsute :((((

˂Norbi˃ To do bani, beznadzieja. Ale ja jutro jadę z ojcem, to możesz pojechać z nami.

˂Przemo˃ THX, super, zadzwoń jutro, jak będziesz wyjeżdżał, tylko don't 4GET!

˂Norbi˃ OK. Cze!

Po przeczytaniu fragmentu rozmowy Norbiego i Przema wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 3.1

Wyjaśnij, w jaki sposób internauci wykorzystują język do wyrażania swoich emocji. Znajdź odpowiednie przykłady w tekście.

Ćwiczenie 3.2

W tekście zaznacz kolorem wyrażenia, które powstały z cyfr i liter. Omów mechanizm powstania tych wyrażeń i podaj ich znaczenie.

Ćwiczenie 3.3

Wyrazy, które powstały w wyniku usunięcia końcowych sylab lub liter z wyrazów bądź wyrażeń, to tzw. ucięcia, których przykłady możemy znaleźć w języku internautów. Wskaż je w tekście i wyjaśnij ich znaczenie.

Ćwiczenie 3.4

Zauważ, że w skrótowcach, których używają internauci w slangu internetowym, mogą pojawiać się także cyfry. Znajdź w dostępnych źródłach znaczenia angielskich skrótowców stosowanych w rozmowach internetowych.

Ćwiczenie 3.5
Ćwiczenie 3.6
Ćwiczenie 3.7

Zadaniowo

Ćwiczenie 4

W ramach akcji „Szlachetna paczka” będziesz zajmować się w szkole zbieraniem nieużywanych gier komputerowych i różnych elektronicznych gadżetów. Napisz list oficjalny, mejl i SMS, w których poinformujesz o tej akcji i zachęcisz do uczestnictwa w niej swoich nauczycieli, koleżanki i kolegów.