Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Łamanie praw człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
5) pozyskuje w środkach masowego przekazu (między innymi na stronach organizacji pozarządowych broniących praw człowieka) informacje o przypadkach naruszania praw człowieka w państwach demokratycznych i przygotowuje analizę na ten temat;
7) wykazuje różnice w przestrzeganiu praw człowieka w państwie demokratycznym i niedemokratycznym; przedstawia problem łamania praw człowieka w wybranym państwie niedemokratycznym.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
8) pozyskuje informacje o przypadkach potwierdzonego naruszenia praw lub wolności człowieka w Rzeczypospolitej Polskiej; pisze wystąpienie publiczne w tej sprawie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny naruszania praw człowieka we współczesnym świecie;
klasyfikuje przykłady naruszeń według zaproponowanych przyczyn;
ocenia rolę prawa państwowego w ochronie praw człowieka;
wyjaśnia skutki naruszeń dla zachowania norm społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
lekcja odwrócona;
mapa myśli;
praca z mapą.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali poproszeni o przygotowanie informacji na temat naruszania praw człowieka. Powinni przygotować po jednym przykładzie z każdego kontynentu.
2. Na początku lekcji klasa zostaje podzielona na grupy. Każda z grup ma się zastanowić nad przyczynami naruszania praw człowieka.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawiciele każdej z grup proszeni są o przygotowane przez grupę pomysły dotyczące przyczyn naruszeń. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy i uczniowie tworzą mapę myśli.
2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywną mapę świata i prosi uczniów, aby zaznaczyli miejsca, gdzie dochodzi do naruszeń. Każda osoba, która zaznacza państwo, proszona jest o podanie przykładu.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o podanie przyczyn konkretnych przykładów naruszania praw człowieka.
2. Wybrana osoba przedstawia państwa, w których jest najwięcej przykładów naruszania praw człowieka.
3. Uczniowie próbują ocenić, dlaczego w tych właśnie państwach rządy prowadzą taką politykę.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się i napisali krótką pracę na temat skutków naruszeń dla funkcjonowania poszczególnych społeczeństw.
Materiały pomocnicze:
Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka, [w:] Księga Jubileuszowa Rzecznika Praw Obywatelskich, t. II, red. Marek Zubik, Warszawa 2008.
Amnesty International, Japonia: 40 lat w celi śmierci, amnesty.org.pl.
Amnesty International, Kara śmierci: Chiny muszą ujawnić „groteskowy” poziom stosowania kary śmierci, amnesty.org.pl.
Amnesty International, Wolność słowa, amnesty.org.pl.
Polska Fundacja dla Afryki, Brak edukacji, brak szansy, pomocafryce.org.
Dyskryminacja kobiet w Japonii i Arabii Saudyjskiej, brief.outride.rs.
Fundacja Dzieci Afryki, Ludobójstwo, w które nie uwierzył świat, dzieciafryki.com.
Obszar poza prawem: Czy więzienie Guantanamo po 15 latach istnienia zostanie zamknięte?, pl.sputniknews.com.
Piotr Krajewski, Prawo do życia w zdrowym i bezpiecznym środowisku naturalnym, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, 13 (2015) 3.
Bożena Granowska, Tadeusz Jasudowicz, Michał Balcerzak, Maciej Lubiszewski, Rafał Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, „Podręcznik dla studentów prawa, administracji i europeistyki”, Toruń 2010.
Mariusz Jabłoński, Sylwia Jarosz‑Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2010.
Katarzyna Jasikowska, Edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa: historia idei i wybrane współczesne problemy, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2013, nr 14.
UNICEF, Małe dzieci, wielkie wojny, unicef.pl.
Deklaracja Praw Człowieka w Islamie, Uniwersytet w Minnesocie, hrlibrary.umn.edu.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako element ilustrujący naruszanie prawa człowieka wraz z przykładami uczniowskimi.