Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rodzaje i przykłady ładów międzynarodowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
1) rozróżnia typy ładów międzynarodowych (monocentryczny, dwubiegunowy, policentryczny), odwołując się do historii XX i XXI wieku; przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw dla funkcjonowania tych ładów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje przyczyny powstawania ładów międzynarodowych;
charakteryzuje różne typy ładów międzynarodowych;
prognozuje możliwe scenariusze przyszłego ładu międzynarodowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
jigsaw;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
markery, flipcharty lub szary papier.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel weryfikuje wiedzę uczniów na temat środowiska międzynarodowego, roli państwa w stosunkach międzynarodowych. Uczniowie poproszeni są o scharakteryzowanie znaczenia państw w zależności od potencjału ludnościowego, militarnego czy gospodarczego.
2. Rozpoczyna się burza mózgów – uczniowie mają podawać wszystkie skojarzenia z pojęciem ładu międzynarodowego.
3. Na tej podstawie stworzona jest definicja. Można ją skonfrontować z definicją z e‑materiału.
Faza realizacyjna
1. Klasa podzielona jest na pięć, w miarę możliwości, równolicznych grup. Każda z nich dostaje za zadanie przygotowanie charakterystyki jednego z historycznych ładów międzynarodowych.
2. Składy grup zostają zmienione tak, aby w każdej z tych nowych znalazła się jedna osoba reprezentująca pierwotną grupę. W nowych grupach uczniowie tworzą prezentacje multimedialne, w których znajdą się charakterystyki historycznych ładów międzynarodowych.
3. Uczniowie jednej z grup poproszeni są o przedstawienie przygotowanej prezentacji. Pozostałe grupy mają prawo do uzupełnienia. Prezentacje zrobione przez inne drużyny powinny być ocenione przez nauczyciela po lekcji.
4. Nauczyciel prowokuje dyskusję na temat współczesnych stosunków międzynarodowych i prosi uczniów o scharakteryzowanie współczesnego ładu międzynarodowego.
Faza podsumowująca
1. Wybrana osoba poproszona jest o podsumowanie dyskusji i zaproponowanie zakończenia prezentacji charakterystyką ładu pozimnowojennego.
2. Przedstawione zostają współczesne teorie na temat ładu międzynarodowego w budowie.
Praca domowa:
Uczniowie poproszeni są o zaproponowanie możliwych scenariuszy przyszłego ładu międzynarodowego, w formie pisemnej, ze wskazaniem decyzyjnych podmiotów.
Materiały pomocnicze:
Agnieszka Bógdał‑Brzezińska, Ład międzynarodowy w perspektywie historycznej. Od XVIII do XX wieku - próba rekapitulacji, [w:] Tendencje i procesy rozwojowe współczesnych stosunków międzynarodowych. Księga jubileuszowa z okazji 40‑lecia Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997.
Henry Kissinger, Dyplomacja, Warszawa 1996.
Tomasz Okraska, Ewolucja unipolarnego systemu międzynarodowego i jej implikacje dla bezpieczeństwa narodowego, reasearchgaet.net.
Fareed Zakaria, Koniec hegemonii Ameryki, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystana przy podsumowaniu pracy uczniów lub w momencie rozpoczęcia dyskusji nad przyszłym ładem.