Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Czytanie Boccaccia, podziw dla Goethego, rozmowy o Kafce. O odmianie nazwisk

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozumie proces kształtowania się systemu gramatycznego i potrafi wskazać jego elementy we fleksji, fonetyce i składni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • porównuje typy nazwisk ze względu na poziom trudności w ich odmianie (na podstawie sekcji „Przeczytaj” oraz „Film”);

  • odróżnia paradygmaty odmian nazwisk polskich i obcojęzycznych;

  • dokonuje poprawnej odmiany nazwisk polskich i obcojęzycznych zakończonych spółgłoską lub samogłoską;

  • redaguje tekst, dobierając poprawne formy deklinacyjne nazwisk polskich i obcojęzycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • film;

  • mnemotechnika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z dostępnymi w ich domach dokumentami: pismami urzędowymi, kartkami pocztowymi i przeanalizowali zapis imion i nazwisk. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie rozmowy z członkami rodziny na temat stosowanych przez nich zasad odmiany własnego nazwiska oraz znanych im odstępstw od reguły kolejności wpisywania imienia i nazwiska.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapoznają się z wypowiedzią prof. Jana Miodka na temat odmiany polskich nazwisk.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat własnych nazwisk i opowiedzieli o tym, jak zwracają się do nich i ich rodziców autorzy pism urzędowych, nadawcy listów, kartek pocztowych, sąsiedzi itp. Na podstawie filmu z udziałem profesora Miodka zastanawiają się, czy te formy są poprawne.

  3. Nauczyciel podaje cel i temat zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w trzech grupach eksperckich:

    Grupa I. Odmiana nazwisk w języku polskim.
    Grupa II. Odmiana nazwisk obcojęzycznych zakończonych spółgłoską.
    Grupa III. Odmiana nazwisk obcojęzycznych zakończonych samogłoską.

    Zadaniem ekspertów jest:
    a) opracowanie dla pozostałych uczniów wykładu/rymowanki/pomysłowej mnemotechniki lub innej formy utrwalającej zasady obowiązujące w odmianie nazwisk z przydzielonego grupie zakresu,
    b) przypomnienie na podstawie materiału z sekcji „Przeczytaj” paradygmatów fleksyjnych obowiązujących w odmianie przydzielonej grupy nazwisk,
    c) wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” utrwalających zasady odmiany nazwisk (Grupa I ćwiczenie 8., Grupa II ćwiczenie 6., Grupa III ćwiczenie 2.),
    d) ustalenie w zespole poprawnych rozwiązań.

  2. Uczniowie trzech grup wykonują ćwiczenia, przydzielone wcześniej grupom eksperckim, utrwalają zasady odmiany i doskonalą umiejętności poprawnego odmieniania nazwisk, wykorzystują wiedzę zdobytą w czasie wystąpień koleżanek i kolegów z pozostałych grup.

  3. Uczniowie przemieszczają się między zespołami i konfrontują swoje rozwiązania, wypowiadają się na temat tych miejsc w ćwiczeniach, które sprawiały im trudności, analizują ich przyczyny.

Faza podsumowująca:

  1. Korzystając z przykładów podanych w ćwiczeniach sekcji „Sprawdź się”, uczniowie indywidualnie redagują swoją propozycję tematu lekcji.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 10. z sekcji „Sprawdź się” i głośno odczytują swoje realizacje.

  3. Nauczyciel ocenia kreatywność uczniowskich pomysłów.

Praca domowa:

  1. Wybierz imiona i nazwiska swoich trzech ulubionych zagranicznych artystów lub artystek. Napisz krótki tekst (5–7 zdań), w którym uzasadnisz, za co ich cenisz. Każdego nazwiska użyj w dwóch przypadkach gramatycznych.

Materiały pomocnicze:

  • Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014.

  • Daniela Podlawska, Magdalena Świątek‑Brzezińska, Słownik nazw osobowych i miejscowych, Warszawa – Bielsko‑Biała 2008.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorszytać e‑materiał (w tym multimedium „Film”) do przygotowania akcji pisania listów (np. Maraton Pisania Listów)