Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie ciągu arytmetycznego w rozwiązywaniu równań i nierówności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VI. Ciągi.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;

5) stosuje wzór na n–ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;

7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i rozwja umiejętności związane z zastosowaniem ciągów arytmetycznych

  • stosuje w obliczeniach poznane wzory związane z ciągiem arytmetycznym

  • buduje model matematyczny problemu związanego z zastosowaniem sumy wyrazów ciągu arytmetycznego w rozwiązywaniem równań i nierówności

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rybki w akwarium

  • praca z ekspertem

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. W domu wybrana grupa uczniów – ekspertów – miała za zadanie przygotowanie mini wystąpień mających na celu przypomnienie wzorów, twierdzeń związanych z ciągiem arytmetycznym.

  2. Początek zajęć jest prowadzony metodą „rybki w akwarium”. Uczniowie przysłuchują się dyskusji (wzbogaconej prezentacjami) prowadzonej przez uczniów – ekspertów, przypominającej najważniejsze sposoby rozwiązywania zadań związanych z ciągiem arytmetycznym.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w małych grupach. Pod kierunkiem ekspertów zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz z animacją i rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

  2. Podsumowaniem tej części zajęć jest opracowanie i rozwiązanie przez każdą grupę zadania pokazującego zastosowanie wiadomości związanych z ciągiem arytmetycznym w rozwiązywaniu równań, nierówności lub układów równań.

  3. Każda z grup prezentuje swoje zadanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Eksperci omawiają pracę grup, którymi kierowali, wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

Praca domowa:

Zadaniem ucznia jest wymyślenie i rozwiązanie zadania tekstowego związanego z rozwiązywaniem układu równań z wykorzystaniem ciągu arytmetycznego.

Materiały pomocnicze:

Ciągi – suma wyrazów ciągu arytmetycznegoD1979GPhQCiągi – suma wyrazów ciągu arytmetycznego

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać w tematach związanych z sumą ciągu arytmetycznego.