Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jaką mamy pewność, że wynik pomiaru jest prawidłowy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia potrzebę wzorcowania przyrządów pomiarowych, dla zapewnienia prawidłowości wyników pomiarów.

  2. omawia zalety nowego systemu jednostek miary.

  3. przedstawia nowy sposób zdefiniowania podstawowych jednostek miary.

  4. wyjaśnia na czym polega procedura wzorcowania.

  5. wykorzystuje prawa i zasady fizyki do sprawdzenia poprawności wykonanych pomiarów.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

- analiza pomysłów,
- dyskusja.

Formy zajęć:

- praca całego zespołu klasowego,
- praca w małych grupach,
- wspólna dyskusja.

Środki dydaktyczne:

tablice wielkości fizycznych

Materiały pomocnicze:

strona www Głównego Urzędu Miar

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów o warunki prawidłowo wykonanego pomiaru. Następuje krótka dyskusja ze wskazaniem na konieczność weryfikacji urządzeń pomiarowych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel razem z uczniami prowadzą dyskusję na temat, jakie powinny być własności wiarygodnych wzorców pomiarowych. Wyciągają wniosek, że powinny mieć za podstawę wielkości stałe w czasie i przestrzeni. Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi na stronie Głównego Urzędu Miar i dyskutują je z nauczycielem. Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każda grupa analizuje definicję jednej jednostki miary.

Faza podsumowująca:

Każda grupa prezentuje swą definicję. Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą.

Praca domowa:

Rozwiązanie jednego z zadań z części „Sprawdź się” dotyczących wykorzystania praw i zasad fizyki do sprawdzenia poprawności wykonanych pomiarów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed lekcją w celu sprowokowania dyskusji na lekcji lub po zajęciach w celu utrwalenia wiadomości.