| |
| |
| Jak wykorzystać zasadę zachowania energii do wyznaczenia częstotliwości emitowanego i absorbowanego promieniowania? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; XI. Fizyka atomowa. Uczeń: 4) rozróżnia widma emisyjne i absorpcyjne gazów; interpretuje linie widmowe jako skutek przejść między poziomami energetycznymi w atomach z emisją lub absorpcją kwantu światła; rozróżnia stan podstawowy i stany wzbudzone atomu; 5) analizuje seryjny układ linii widmowych na przykładzie widm atomowych wodoru; posługuje się wzorem Rydberga; 6) posługuje się pojęciem pędu fotonu; stosuje zasadę zachowania energii i zasadę zachowania pędu do opisu emisji i absorpcji przez swobodne atomy; opisuje odrzut atomu emitującego kwant światła. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje budowę atomu,
wyjaśnia mechanizm emisji i absorpcji fotonów przez atomy,
analizuje procesy związane ze zmianą energii atomu wodoru,
stosuje zasadę zachowania energii do analizy emisji i absorpcji promieniowania przez atomy.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
| wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
| e‑materiał: „Na czym polega stan podstawowy atomu”, „Na czym polega stan wzbudzony atomu”, „Emisja i absorbcja promieniowania przez swobodne atomy” |
|
|
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. Odwołanie do wiedzy uczniów o zasadzie zachowania energii. |
|
Uczniowie przypominają zasadę zachowania energii. Nauczyciel wyjaśnia falowo‑korpuskularną naturę promieniowania elektromagnetycznego i pojęcie kwantu energii promieniowania. Nauczyciel omawia budowę atomu, odwołując się do wiedzy uczniów w tym zakresie. Następnie nauczyciel tłumaczy ideę skwantowania energii elektronu w atomie i wyjaśnia, czym jest stan podstawowy i stany wzbudzone. Wyjaśnia, że emisja i absorpcja fotonów przez atomy związana jest z przeskokiem elektronu z jednego poziomu energetycznego na inny. Uczniowie w dyskusji starają się wyjaśnić, jak zastosować zasadę zachowania energii w procesie emisji i absorpcji fotonu przez atom. Dyskusja powinna doprowadzić do wniosku, jak energia fotonu emitowanego przez atom powiązana jest z energią początkową i końcową atomu. Uczniowie w grupach obliczają częstotliwość promieniowania emitowanego przez atom wodoru przy przeskoku elektronu z poziomu n = 5 na poziom n = 1 oraz z poziomu n = 5 na poziom n = 4, a następnie określają do jakiego zakresu fal elektromagnetycznych należy to promieniowanie. Uczniowie oglądają film‑samouczek, w którym analizowany jest proces absorpcji promieniowania przez atom wodoru. Następnie rozwiązują w grupach polecenia aktywizujące towarzyszące filmowi. |
|
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach przy pomocy nauczyciela rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
|
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 - 3 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |