Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Obserwacja ruchów Browna w przyrodzie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, lub mikroskop o powiększeniu co najmniej 600 razy, wyposażony w kamerę, mieszanina mleka z wodą. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polega zjawisko dyfuzji”, „Na czym polegają ruchy Browna?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o odkryciu ruchów Browna i wyjaśnia ich przyczynę, wprowadzając pojęcie fluktuacji. Uczniowie dyskutują, odwołując się do przykładów z życia codziennego, w jaki sposób liczebność próby wpływa na wielkość fluktuacji. Nauczyciel omawia rysunek przedstawiający przesunięcia cząstki Browna w różnych odstępach czasu (Rys. 1. z rozdziału „Warto przeczytać”). Uczniowie ustalają w dyskusji, które przesunięcia zarejestrowano w krótszym czasie, a które w dłuższym. Jeśli szkoła dysponuje mikroskopem, który powiększa obraz co najmniej 600 razy, nauczyciel przeprowadza obserwację ruchów Browna. W tym celu przygotowuje zawiesinę wodną kropelek tłuszczu pochodzącego z mleka. Miesza 1 część mleka (dowolnego, ale nie typu UHT) z 10 częściami wody. Na szkiełko mikroskopu nakłada kropelkę zawiesiny i reguluje ostrość, aż do uzyskania obrazu. Uczniowie kolejno oglądają obraz w mikroskopie lub, jeśli mikroskop wyposażony jest w kamerę, obraz wyświetlany jest na ekranie. Jeśli nie ma możliwości przeprowadzenia obserwacji przez mikroskop, uczniowie oglądają film edukacyjny. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach dyskutują nad zadanym w filmie pytaniem. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1 – 5 i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |