Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Larwy i poczwarki

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
h) rozróżnia rozwój prosty i złożony oraz podaje przykłady zwierząt, u których występuje,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje budowę i funkcjonowanie larwy i poczwarki;

  • wykazuje rolę obecności larw i poczwarek w rozwoju organizmów;

  • wyjaśnia różnice w przebiegu rozwoju złożonego z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kolektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • plakat;

  • odwrócona klasa;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gra dydaktyczna domino.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • arkusze papieru A1, flamastry;

  • domino (materiały pomocnicze).

Przed lekcją:

Tydzień przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy – ich zadaniem będzie przygotowanie informacji i materiałów (opisy, zdjęcia, rysunki) na następujące tematy:

  • grupa I i II – larwy (instrukcja – materiały dodatkowe);

  • grupa III i IV – poczwarki (instrukcja – materiały dodatkowe).

Uczniowie razem z nauczycielem ustalają zasady oceniania (zob. materiał dodatkowy).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel opowiada uczniom, że w czasie wojny u żołnierzy, u których w ranach wylęgły się larwy muchówek - czerwie, odnotowano mniejszą zachorowalność i śmiertelność niż u żołnierzy, u których w ranach nie rozwinęły się larwy. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając pytania: „Dlaczego tak się działo? W jaki sposób człowiek może wykorzystać larwy?”.

  2. Nauczyciel podsumowuje rozmowę, tłumacząc, że larwy wyjadają martwe tkanki, oczyszczając ranę, co przyspiesza proces gojenia.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają we wcześniej ustalonych grupach.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią e‑materiału „Larwy i poczwarki” dotyczącą rozwoju (wstęp).

  3. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 i flamastry.

  4. Uczniowie w grupach przygotowują plakaty, wykorzystując informacje i materiały przygotowane przed lekcją: grupa I i II – larwy, grupa III i IV – poczwarki.

  5. Liderzy grup podchodzą po kolei do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie. Nauczyciel ocenia opracowania zgodnie z przyjętymi zasadami, w razie potrzeby uzupełnia wiadomości.

  6. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną i wykonanie do niej poleceń.

  7. Uczniowie przedstawią swoje odpowiedzi na pytania dotyczące grafiki interaktywnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną domino (zob. materiały pomocnicze).

  2. Uczniowie grają trójkami. Zasady gry:

    • Każdy z uczniów otrzymuje losowo trzy kości, a nauczyciel jedną kość; pozostałe kości stanowią pulę do losowania.

    • Nauczyciel na środek kładzie jedną kość domina.

    • Uczniowie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara dopasowują swoje kości do kości leżącej na środku stołu.

    • Pustą kość można dopasować do dowolnego innego pola.

    • Gdy uczeń nie może dopasować kości, dobiera jedną kość z puli do losowania.

    • Gdy pula do losowania zostanie wyczerpana, uczeń traci kolejkę.

    • Wygrywa ten uczeń, który najszybciej pozbędzie się wszystkich kości.

  3. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

RqjYGIqBIY9ZY

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 1. Domino”.

Załącznik 1. Domino (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 1.84 MB w języku polskim
Rj2UFugVzfFUv

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Załącznik 2. Instrukcja dla grup”.

Załącznik 2. Instrukcja dla grup (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 53.67 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania uczniów do lekcji.