Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | “Niech moc będzie z Tobą!” - różne oblicza mocy |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; II. Mechanika. Uczeń: 10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; II. Mechanika. Uczeń: 20) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | grywalizacja |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | praca w grupach i indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel nawiązuje do tematu zajęć - słynnego cytatu z “Gwiezdnych wojen”. Moc w tym znaczeniu dotyczyła specjalnych umiejętności bohaterów. Każdy z nas jednak ma dostęp do mocy – jednak innego rodzaju. | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel wprowadza definicję mocy w fizyce. Następnie zachęca uczniów do tzw. „burzy mózgów” - dzieli ich na zespoły i prosi, by znaleźli jak najwięcej sytuacji “życiowych”, w których pojawia się moc. Tę część można uatrakcyjnić proponując np. nazwy grup związane z bohaterami „Gwiezdnych wojen”. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów. Nauczyciel i uczniowie analizują zebrane pomysły, odrzucają błędne oraz grupują pozostałe odpowiedzi (sugestie: moc cieplna, moc mechaniczna, moc prądu elektrycznego itp.). | |
Faza podsumowująca | |
Rozwiązanie zadań 1‑4 z zestawu ćwiczeń zawartego w e‑materiale. Można również wybrać niektóre przykłady występowania mocy podane przez uczniów i spróbować wyznaczyć/oszacować wartość mocy w rozważanych sytuacjach. | |
Praca domowa | |
Dla wszystkich uczniów rozwiązanie zadań 5‑8 z zestawu ćwiczeń, dla chętnych eksperyment: Badanie mocy przy pokonywaniu wysokości. Do wykonania eksperymentu potrzebny jest kilkupiętrowy blok z windą. Uczniowie mają za zadanie pokonać określoną wysokość (np. między konkretnymi piętrami) na różne sposoby: wolnym krokiem, szybkim krokiem, biegiem oraz windą. Niezbędne do realizacji doświadczenia jest wyznaczenie pionowej odległości, którą się pokonuje, pracy potrzebnej na zmianę energii potencjalnej oraz zmierzenie czasu. W klasach zaawansowanych dodajemy wyznaczanie niepewności oraz dyskusję, w jaki sposób można te niepewności zminimalizować. Uczniowie wyznaczają moc i porównują ją ze znanymi wielkościami (przykłady na grafice interaktywnej). W przypadku przejazdu windą można dodatkowo wykorzystać informacje zawarte w specyfikacji windy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po zakończeniu lekcji, jako dodatkowe źródło wiedzy. Można je również wykorzystać w czasie lekcji podczas podsumowywania „burzy mózgów” nt. różnych źródeł/odbiorników mocy. |