Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia na sześcian sumy oraz na sześcian różnicy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , ;
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając ze wzorów skróconego mnożenia trzeciego stopnia
rozwiązuje równania trzeciego stopnia, metodą rozkładu na czynniki
rozkłada na czynniki wielomian
wyznacza pierwiastki wielomianu stopnia piątego
współpracuje w grupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
za i przeciw
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą za i przeciw powtarzają wiadomości na temat wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego (część uczniów usiłuje udowodnić, że wzory te są nieprzydatne, pozostała część, że wręcz przeciwnie).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach metodą stolików zadaniowych. Na każdym ze stolików znajduje się jedno zadanie (przykład) z sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z przykładem, wymyślenie podobnego zadania i zostawienie na stoliku. Następna grupa, która znajdzie się przy stoliku, musi zapoznać się z przykładem z sekcji „Przeczytaj” i rozwiązać zadanie pozostawione przez poprzednią grupę.
Uczniowie w parach zapoznają się animacją i wykonują zadanie z Polecenia 2 i trzy dowolne ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy opowiadają o pracy grup – dobrych pomysłach i trudnościach.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, których nie wykonali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystany na zajęciach poświęconych przekształcaniu pierwiastków.