Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia na sześcian sumy oraz na sześcian różnicy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn;

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;

3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając ze wzorów skróconego mnożenia trzeciego stopnia

  • rozwiązuje równania trzeciego stopnia, metodą rozkładu na czynniki

  • rozkłada na czynniki wielomian

  • wyznacza pierwiastki wielomianu stopnia piątego

  • współpracuje w grupie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • za i przeciw

  • stoliki zadaniowe

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą za i przeciw powtarzają wiadomości na temat wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego (część uczniów usiłuje udowodnić, że wzory te są nieprzydatne, pozostała część, że wręcz przeciwnie).

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w małych grupach metodą stolików zadaniowych. Na każdym ze stolików znajduje się jedno zadanie (przykład) z sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z przykładem, wymyślenie podobnego zadania i zostawienie na stoliku. Następna grupa, która znajdzie się przy stoliku, musi zapoznać się z przykładem z sekcji „Przeczytaj” i rozwiązać zadanie pozostawione przez poprzednią grupę.

  2. Uczniowie w parach zapoznają się animacją i wykonują zadanie z Polecenia 2 i trzy dowolne ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
    Liderzy opowiadają o pracy grup – dobrych pomysłach i trudnościach.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, których nie wykonali w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystany na zajęciach poświęconych przekształcaniu pierwiastków.