Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Wpływ filozofii antycznej na średniowieczną

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Początki filozoficznej teologii. Uczeń:
3) rekonstruuje filozoficzno‑duchowe poszukiwania św. Augustyna: manicheizm, sceptycyzm, neoplatonizm, chrześcijaństwo.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
2. Św. Tomasz z Akwinu. Uczeń:
1) przedstawia św. Tomasza koncepcję Boga i człowieka;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz, czym są patrystyka i scholastyka.

  • Poznasz głównych przedstawicieli filozofii chrześcijańskiej.

  • Przeanalizujesz wpływ filozofii antycznej na średniowieczną.

  • Uzasadnisz twierdzenie głoszące, że rozwój filozofii to proces ciągły.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia główne założenia patrystyki i scholastyki;

  • zna czołowych przedstawicieli patrystyki i scholastyki;

  • wyjaśnia różnice w myśli scholastycznej i patrystycznej;

  • analizuje wpływ filozofii antycznej na średniowieczną;

  • wyjaśnia twierdzenie głoszące, że rozwój filozofii to proces ciągły.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • drama;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami z sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie indywidualnie szukają informacji na temat przedstawicieli scholastyki i patrystyki. Wiedzę zdobytą przed lekcją uczniowie wykorzystają w pracy metodą dramy.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie najważniejsze nurty w filozofii antycznej. Prezentacja odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Drama. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawia tematykę dram:
    – grupa 1.: Manifest przedstawicieli patrystyki;
    – grupa 2.: Manifest przedstawicieli scholastyki.
    Następnie objaśnia zasady metody. Z każdej grupy uczniowie wybierają przedstawicieli, którzy wcielą się w rolę głównych reprezentantów danego nurtu. Pozostali uczniowie zadają im pytania, które mają na celu pogłębienie świadomości, czym dany nurt jest. Następnie uczniowie przedstawiają swoje scenki.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel udostępnia uczniom materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Odczytanie poleceń do multimedium:
    Poniższa prezentacja ukazuje przykłady wpływów myśli antycznej na doktryny dwóch spośród największych filozofów chrześcijańskich. Przeanalizuj jej treść. Zastanów się, jak daleko zaszły poszczególne reinterpretacje konkretnych idei greckich filozofów.
    Ponownie przeanalizuj załączoną prezentację. Zastanów się, jakie elementy filozofii św. Augustyna i św. Tomasza (pomimo tak dalekich różnic pomiędzy nimi) pozostają tożsame.
    Uczniowie pracują w parach. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Jako formę podsumowania uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑4.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 5‑8.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.