Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiany wielkości pogłowia wybranych zwierząt w Polsce na przestrzeni lat

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. 
Uczeń: 
7. wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • nazywa grupy zootechniczne wybranych gatunków zwierząt gospodarskich,

  • określa tendencje zmian pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce na przestrzeni lat,

  • wyjaśnia przyczyny zmian wielkości pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce,

  • wskazuje wzajemne zależności między zmianami wielkości pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce,

  • porównuje strukturę produkcji zwierzęcej w Polsce i łączy ją ze zmianami w pogłowiu zwierząt gospodarskich.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.

Rudnicki R., Rolnictwo Polski - studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.

Netografia (dostęp: 10.04.2020)

BDL GUS: bdl.stat.gov.pl/BDL/start

FAOStat: fao.org/faostat/en/#data/QL

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat głównych zwierząt gospodarskich.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat grup zootechnicznych wybranych gatunków zwierząt. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Po tym zadaniu nauczyciel prosi, żeby uczniowie w parach wykonali polecenie 1 z bloku tekstowego e‑materiału. Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy i dyskutują między sobą na ten temat.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z grup dostaje od nauczyciela kartkę z zagadnieniem do opracowania. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z multimedium bazowym niniejszego e‑materiału. Zagadnienia dla grup (po jednym dla każdej):

    • Zmiany pogłowia bydła w Polsce i ich przyczyny.

    • Zmiany pogłowia trzody chlewnej w Polsce i ich przyczyny.

    • Zmiany pogłowia drobiu w Polsce i ich przyczyny.

    • Zmiany pogłowia koni w Polsce i ich przyczyny.

    • Zmiany pogłowia owiec w Polsce i ich przyczyny.

    • Zmiany pogłowia kóz w Polsce i ich przyczyny.

    Uwaga! Ważne jest, żeby liczebność grup była taka sama. W ten sposób możliwe będzie wykonanie kolejno etapu pracy. W przypadku klas o mniejszej liczbie uczniów problem ten można rozwiązać poprzez przydzielenie jednej z grup dwóch krótszych zagadnień do przygotowania (np. dotyczących pogłowia owiec i kóz).

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danego fragmentu materiału.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami.

  • W następnej kolejności nauczyciel rozpoczyna dyskusję nad zdobytymi w grupie informacjami. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie informacji pozyskanych w trakcie pracy zespołowej.

  • Następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat wzajemnych związków między zmianami pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich, a także zależnością między dynamiką pogłowia zwierząt i produktami pochodzenia zwierzęcego i zależności miedzy zmianami pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich a produktami pochodzenia zwierzęcego. W tym celu nauczyciel prezentuje odpowiednie fragmenty bloku tekstowego e‑materiału.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenie 2 z bloku tekstowego, po czym przedstawiają na forum klasy swoje propozycje odpowiedzi.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie multimedium bazowe i krótko przypomina najważniejsze informacje. Zadaje w tym czasie krótkie pytania podsumowujące, na które odpowiadają chętni uczniowie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

Praca domowa:

  • Sporządzenie w zeszytach przedmiotowych krótkiej notatki z lekcji (na przykład w formie mapy myśli).

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu geografii rolnictwa Polski.