Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jacek Człapiński

Przedmiot: Matematyka

Temat: Twierdzenie o kącie wpisanym i dopisanym do okręgu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych;

5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje zasadnicze twierdzenie planimetrii

  • zna i stosuje twierdzenie o kącie wpisanym i środkowym opartych na tym samym łuku

  • zna pojęcie kąta dopisanego

  • dowodzi twierdzenie o równości miar kąta dopisanego i odpowiedniego kąta wpisanego

  • stosuje twierdzenie o kącie wpisanym i dopisanym do okręgu

  • przeprowadza dowody geometryczne

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie zasadniczego twierdzenia planimetrii i twierdzenia o kącie środkowym i wpisanym. Następnie prezentuje na rysunku lub modelu przygotowanym w aplecie problem wyznaczenia miary kąta wyznaczonego przez odcinek łączący punkty styczności okręgu wpisanego w trójkąt i prosi uczniów o jego rozwiązanie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wprowadza pojęcie kąta dopisanego informując, że często mówi się o kącie między styczną i cięciwą. Wskazuje, że kąt przyległy do kąta dopisanego jest także kątem dopisanym. Następnie poleca uruchomić dołączony Aplet Geogebry i wykonać zamieszczone w nim polecenia.

  2. Nauczyciel formułuje twierdzenie o kącie dopisanym (i kącie środkowym) i prosi uczniów o przeprowadzenie jego dowodu. Następnie pyta o zależność między kątem dopisanym i wpisanym i uczniowie zapisują odpowiedni wniosek.

  3. Nauczyciel formułuje Problem 1. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują problem w parach, a następnie omawiają wspólnie efekty pracy.

  4. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Ewentualnie może prosić o dokończenie dowodu twierdzenia.

Materiały pomocnicze:

Kąt środkowy, kąt wpisany

Wskazówki metodyczne:

Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać go przy realizacji tematu o okręgu opisanym na  trójkącie.