Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie o kącie wpisanym i dopisanym do okręgu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje zasadnicze twierdzenie planimetrii
zna i stosuje twierdzenie o kącie wpisanym i środkowym opartych na tym samym łuku
zna pojęcie kąta dopisanego
dowodzi twierdzenie o równości miar kąta dopisanego i odpowiedniego kąta wpisanego
stosuje twierdzenie o kącie wpisanym i dopisanym do okręgu
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie zasadniczego twierdzenia planimetrii i twierdzenia o kącie środkowym i wpisanym. Następnie prezentuje na rysunku lub modelu przygotowanym w aplecie problem wyznaczenia miary kąta wyznaczonego przez odcinek łączący punkty styczności okręgu wpisanego w trójkąt i prosi uczniów o jego rozwiązanie.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza pojęcie kąta dopisanego informując, że często mówi się o kącie między styczną i cięciwą. Wskazuje, że kąt przyległy do kąta dopisanego jest także kątem dopisanym. Następnie poleca uruchomić dołączony Aplet Geogebry i wykonać zamieszczone w nim polecenia.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o kącie dopisanym (i kącie środkowym) i prosi uczniów o przeprowadzenie jego dowodu. Następnie pyta o zależność między kątem dopisanym i wpisanym i uczniowie zapisują odpowiedni wniosek.
Nauczyciel formułuje Problem 1. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują problem w parach, a następnie omawiają wspólnie efekty pracy.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Ewentualnie może prosić o dokończenie dowodu twierdzenia.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać go przy realizacji tematu o okręgu opisanym na trójkącie.