Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Utytułowane liczby
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): , , , , ;
3) korzysta ze wzorów na: , i .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje symbol Newtona, obliczając wartości „utytułowanych” liczb rzeczywistych
tworzy ciągi liczbowe, posługując się trójkątami liczbowymi
wybiera najdogodniejszy dla siebie sposób szybkiej zamiany potęgi trójmianu na sumę
dostrzega analogie i prowadzi proste rozumowania do ich zastosowania
ocenia efekty własnej pracy i pracy grupy
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analogia
mini konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przytoczenia kilku ciekawostek nawiązujących do historii odkrycia niektórych „utytułowanych” liczb, może też zaprezentować krótką prezentację przybliżającą te zagadnienia.
Następnie informuje uczniów o temacie i celu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach przypominają wiadomości na temat trójkąta Pascala i zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” oraz w sekcji „Animacja”.
Ich zadaniem jest, posługując się analogią, ułożenie swojego trójkąta liczbowego, według wymyślonego przez siebie klucza.
Grupy wymieniają się zadaniami – mają ustalić „klucz” tworzenia trójkąta, który otrzymali i znaleźć jak najwięcej jego własności.
Po zakończeniu tej część zająć, grupy prezentują swoje dokonania. Grupy które utworzyły najciekawsze trójkąty liczbowe i te, które znalazły najwięcej własności trójkątów, zostają nagradzane, np. „plusami”.Mini konkurs zadaniowy – uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne. Najszybsze pary otrzymują „plusy”.
Faza podsumowująca:
Dyskusja – w rozwiązaniu jakiego typu problemów (nie tylko matematycznych) można wykorzystać „utytułowane” liczby.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, wskazując na ważne elementy zajęć, komentuje też trudności i problemy, z którymi borykali się uczniowie rozwiązując zadania. Dokonuje samooceny i oceny koleżeńskiej pracy pozostałych uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem domowym uczniów jest przygotowanie co najmniej jednego przykładu „utytułowanych” liczb, o których nie było mowy w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako wprowadzenie do kombinatoryki.