Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Utytułowane liczby

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): n0=1, n1=n, nn-1=n, nk=nn-k, nk+nk+1=n+1k+1;

3) korzysta ze wzorów na: a3+b3, a+bna-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje symbol Newtona, obliczając wartości „utytułowanych” liczb rzeczywistych

  • tworzy ciągi liczbowe, posługując się trójkątami liczbowymi

  • wybiera najdogodniejszy dla siebie sposób szybkiej zamiany potęgi trójmianu na sumę

  • dostrzega analogie i prowadzi proste rozumowania do ich zastosowania

  • ocenia efekty własnej pracy i pracy grupy

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analogia

  • mini konkurs zadaniowy

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przytoczenia kilku ciekawostek nawiązujących do historii odkrycia niektórych „utytułowanych” liczb, może też zaprezentować krótką prezentację przybliżającą te zagadnienia.

  2. Następnie informuje uczniów o temacie i celu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach przypominają wiadomości na temat trójkąta Pascala i zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” oraz w sekcji „Animacja”.
    Ich zadaniem jest, posługując się analogią, ułożenie swojego trójkąta liczbowego, według wymyślonego przez siebie klucza.
    Grupy wymieniają się zadaniami – mają ustalić „klucz” tworzenia trójkąta, który otrzymali i znaleźć jak najwięcej jego własności.
    Po zakończeniu tej część zająć, grupy prezentują swoje dokonania. Grupy które utworzyły najciekawsze trójkąty liczbowe i te, które znalazły najwięcej własności trójkątów, zostają nagradzane, np. „plusami”.

  2. Mini konkurs zadaniowy – uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne. Najszybsze pary otrzymują „plusy”.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja – w rozwiązaniu jakiego typu problemów (nie tylko matematycznych) można wykorzystać „utytułowane” liczby.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, wskazując na ważne elementy zajęć, komentuje też trudności i problemy, z którymi borykali się uczniowie rozwiązując zadania. Dokonuje samooceny i oceny koleżeńskiej pracy pozostałych uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem domowym uczniów jest przygotowanie co najmniej jednego przykładu „utytułowanych” liczb, o których nie było mowy w czasie lekcji.

Materiały pomocnicze:

Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)DUzQbD05QPodzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako wprowadzenie do kombinatoryki.