Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak za pomocą wykresów przedstawić kinetykę reakcji chemicznej?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

4) szkicuje wykres zmian szybkości reakcji w funkcji czasu oraz wykres zmian stężeń reagentów reakcji pierwszego rzędu w czasie, wyznacza okres półtrwania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie kinetyki chemicznej, równania kinetycznego, stałej szybkości reakcji, szybkości reakcji, rzędowości i cząsteczkowości reakcji;

  • analizuje wykres zależności stężenia molowego substratu i produktu od czasu;

  • oblicza stężenie substratu w trakcie trwania reakcji na podstawie odpowiednich wzorów;

  • szkicuje wykresy przedstawiające kinetykę reakcji chemicznej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa pojęć;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źrółowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytanie zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: jakie czynniki wpływają na reakcję chemiczną?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia reakcji chemicznej. Nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie „reakcja chemiczna” i prosi uczniów o podanie czynników na nią wpływających. Wyznaczony przez nauczyciela moderator zapisuje propozycje w postaci mapy pojęć na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z mapą pojęć. Uczniowie analizują treści w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale. Chętni uczniowie samodzielnie podchodzą do tablicy i uzupełniają mapę.

  2. Uczniowie w parach w oparciu o dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał, definiują pojęcia: kinetyka chemiczna, równanie kinetyczne, stała szybkości reakcji, szybkość reakcji, katalizator, inhibitor, które zapisują w zeszytach. Chętni lub wskazani uczniowie podają swoje interpretacje pojęć. Nauczyciel ewentualnie koryguje uczniów i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Uczniowie samodzielne analizują przykład drugi z e‑materiału. Niezrozumiałe kwestie wyjaśnia nauczyciel.

  4. Nauczyciel podaje inny przykład do samodzielnego wyznaczenia wykresu zależności stężenia molowego substratu w czasie. Uczniowie w parach przygotowują wykresy. Po zakończonej pracy uczniów osoba chętna lub wyznaczona przez nauczyciela zapisuje odpowiednie dane i rysuje wykres na tablicy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy ucznia.

  5. Uczniowie w parach pracują z grafiką interaktywną przedstawiającą wykresy zmian stężeń reagentów w funkcji czasu oraz szybkości reakcji w funkcji czasu.

  6. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując samodzielnie ćwiczenia zawarte w e‑materiale – Sprawdź się. Chętni lub wskazani uczniowie prezentują na forum swoje efekty pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania z e‑materiału np.:

  • Czym zajmuje się kinetyka chemiczna?

  • Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?

  • Jak można zinterpretować rzędowość reakcji chemicznych?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie medium bazowego oraz przygotowanie wykresów zależności szybkości reakcji oraz stężenia od czasu dla dowolnej reakcji, nieprzerabianej na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowania się do lekcji czy sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym zajmuje się kinetyka chemiczna?

  • Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?

  • Jak można zinterpretować rzędowość reakcji chemicznych?