Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania o liczbach w równaniach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
5) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje i rozwiązuje zadanie tekstowe „o liczbach”
rozwiązuje równanie liniowe, kwadratowe, wielomianowe lub wymierne, poszukując liczb, które spełniają warunki określone w zadaniu tekstowym
uzasadnia wybór konkretnych liczb spośród liczb będących rozwiązaniem danego równania
tworzy i stosuje indywidualną strategię rozwiązania zadania tekstowego
współpracuje w grupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
słoneczko
puzzle eksperckie
kot i mysz
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą słoneczka przypominają wiadomości o równaniach – na każdym „promieniu” słoneczka umieszczają inny typ równania i krótkie informacje jak takie równanie się rozwiązuje i na co należy zwrócić przy tym uwagę.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach metodą puzzli eksperckich. Poproszeni o to kilka dni wcześniej uczniowie, zapoznali się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” i „Animacja”. Ich zadaniem jest przekazanie zdobytych informacji grupom, tak aby każdy uczeń potrafił rozwiązać analogiczne zadanie.
Uczniowie w parach, metodą kot i mysz, rozwiązują proponowane w materiale ćwiczenia interaktywne 1 – 4. Przy czym mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot, sprawdza ich poprawność – po 2 nieudanych próbach – kot „łapie mysz”, która wypada z gry. Aby gra toczyła się dalej – teraz mysz staje się kotem i procedura się powtarza. Pracę uczniów nadzorują nadal eksperci. W razie wątpliwości prosząc o pomoc nauczyciela.
Końcowym elementem tej części zajęć jest opracowanie przez każdego ucznia indywidualnej strategii rozwiązywania zadania tekstowego o liczbach.
Faza podsumowująca:
2 – 3 uczniów przedstawia opracowane przez siebie algorytmy postepowania – dyskusja dlaczego proponowana strategia jest efektywna lub nie.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę ekspertów.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązywania równań wielomianowych o liczbach
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać, pokazując zastosowanie równań liniowych.