Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak powstaje ustawa? - Sejm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje etapy rozpatrywania projektu ustawy w sejmie,

  • rozważa znaczenie prac nad projektem ustawy w komisjach,

  • analizuje różnice w pracach sejmowych nad projektami różnych typów ustaw.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • inscenizacja;

  • dyskusja;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie analizują grafiki przedstawiające fragmenty dostępnych na stronie internetowej sejmu wizualizacji przebiegu procesu legislacyjnego w odniesieniu do trzech różnych ustaw zawarte w e‑materiale.

3. Dyskusja: Jakie różnice dostrzegasz w toku prac nad tymi ustawami? Z czego one wynikają?

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na grupy sześcioosobowe. Zadaniem każdej z nich jest wybór dowolnej uchwalonej ustawy ze strony internetowej sejmu i zaprezentowanie reszcie klasy inscenizacji, w której członkowie grupy odgrywają różne role podmiotów zaangażowanych w procedowanie wybranej ustawy – od projektu do jej uchwalenia (lub nie). Podczas przygotowania inscenizacji uczniowie korzystają ze schematu, by ustalić prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają różne warianty przebiegu procesu legislacyjnego w sejmie.

2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 5–8. Chętni/wybrani przedstawiają swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i w razie potrzeby je uzupełniają.

Faza podsumowująca

1) Ćwiczenia interaktywne 1–4.

2) Wykorzystując informacje z e‑materiałów i schematu, każdy z uczniów przygotowuje jedno pytanie testowe (pytanie jednokrotnego wyboru, cztery możliwości odpowiedzi).

3) Uczniowie wymieniają się swoimi pytaniami w parach i sprawdzają, czy potrafią wskazać właściwą odpowiedź. Czynność tę można powtórzyć kilkakrotnie.

Praca domowa:

Rozstrzygnij spór dotyczący głosowania blokowego, o którym mowa w przytoczonych materiałach źródłowych. Pamiętaj o rozważeniu argumentów obu stron.

Materiały pomocnicze:

Internetowe zasoby umieszczone na stronie Sejmu RP w zakładce Prace Sejmu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania się do lekcji powtórkowej.