Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dlaczego na Księżycu skacze się wyżej niż na Ziemi?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem

III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określi siły działające na człowieka znajdującego się na danej planecie.

  2. korzystając z zasady zachowania energii określi maksymalną wysokość, na jaką może się wznieść człowiek na danej planecie.

  3. przeanalizuje, jak opisywana sytuacja przedstawia się na Księżycu.

Strategie nauczania:

ISBE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów tematem – efekt ten może uzyskać poprzez opowiedzenie uczniom, jak wyglądają załogowe loty kosmiczne bądź pokazanie filmu obrazującego tego typu eskapady (np. Zobacz historyczny moment lądowania na księżycu! [Armstrong - człowiek z Księżyca] dostępny na kanale National Geographic na youtube.com [online: https://www.youtube.com/watch?v=gd08emOr‑vU]).

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Nauczyciel zadaje uczniom pytania na temat sił działających na człowieka stojącego na powierzchni Ziemi oraz zasady zachowania energii.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
– nauczyciel przypomina uczniom zasadę zachowania energii (można to zrobić na podstawie piłeczki lub innego przedmiotu znajdującego się w klasie),
– uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, następnie rozrysowują na tablicy siły działające na człowieka znajdującego się na Księżycu,
– nauczyciel zachęca uczniów do zapisania na tablicy zasady zachowania energii dla sytuacji, w której człowiek odbija się z pewną siłą od podłoża i wyskakuje na wysokość h,
– uczniowie (z pomocą nauczyciela) wyznaczają maksymalną wysokość, na jaką może wznieść się człowiek na Ziemi i na Księżycu, jeśli odbija się od powierzchni z taką samą siłą F, a następnie porównują te wysokości.

• Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe zawarte w zestawie ćwiczeń,
– uczniowie (pod kontrolą nauczyciela) rozwiązują zadania na tablicy sprawdzając je wzajemnie,
– nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z dołączonym do niniejszego e‑materiału filmem samouczkiem w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni rozwiązać dwa wybrane przez nauczyciela zadania z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany w pracy samodzielnej ucznia na lekcji.