Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Logarytm – co to takiego?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje potęgę w postaci logarytmu
zapisuje logarytm w postaci potęgi
oblicza wartość logarytmu, korzystając z definicji
pełni wyznaczone role w grupie
dokonuje samooceny własnej pracy
wykorzystuje dotychczasową wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rybki w akwarium
interaktywny wykład
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości dotyczące potęg – definicję, podstawowe własności.
Wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają przygotowaną w domu prezentację wprowadzającą do pojęcia logarytmów. Prezentacja ta powinna mieć charakter interaktywnego wykładu.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – uczniowie, którzy wcześniej zapoznali się z materiałami z sekcji „Przeczytaj”, prowadzą między sobą dyskusję na temat pojęcia logarytmu. Mogą przy tym wykorzystywać wcześniej przygotowane materiały interaktywne, animację.
Pozostali uczniowie przysługują się wymianie zdań, ale mogą zadawać też pytania, notować.
Po skończonej dyskusji, uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów (tych uczniów, którzy byli „rybkami w akwarium”). Wspólnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Dyskusja – w jaki sposób pracowali eksperci, w jaki sposób uczniowie pełnili inne role powierzone im w grupie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 zadań podobnego typu jak na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Definicja logarytmu. Własności logarytmuDefinicja logarytmu. Własności logarytmu
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako wyprowadzenie do pojęcia: funkcja logarytmiczna.