Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Logarytm – co to takiego?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapisuje potęgę w postaci logarytmu

  • zapisuje logarytm w postaci potęgi

  • oblicza wartość logarytmu, korzystając z definicji

  • pełni wyznaczone role w grupie

  • dokonuje samooceny własnej pracy

  • wykorzystuje dotychczasową wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rybki w akwarium

  • interaktywny wykład

  • praca z ekspertem

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości dotyczące potęg – definicję, podstawowe własności.

  2. Wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają przygotowaną w domu prezentację wprowadzającą do pojęcia logarytmów. Prezentacja ta powinna mieć charakter interaktywnego wykładu.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują metodą rybki w akwarium – uczniowie, którzy wcześniej zapoznali się z materiałami z sekcji „Przeczytaj”, prowadzą między sobą dyskusję na temat pojęcia logarytmu. Mogą przy tym wykorzystywać wcześniej przygotowane materiały interaktywne, animację.

  2. Pozostali uczniowie przysługują się wymianie zdań, ale mogą zadawać też pytania, notować.

  3. Po skończonej dyskusji, uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów (tych uczniów, którzy byli „rybkami w akwarium”). Wspólnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Dyskusja – w jaki sposób pracowali eksperci, w jaki sposób uczniowie pełnili inne role powierzone im w grupie.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 zadań podobnego typu jak na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Definicja logarytmu. Własności logarytmuDaVXIAIkmDefinicja logarytmu. Własności logarytmu

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako wyprowadzenie do pojęcia: funkcja logarytmiczna.