Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Magdalena Seroczyńska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Klasyfikacja ruchów ze względu na kształt toru ruchu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
II. Mechanika. Uczeń:
8) opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciami: okresu, częstotliwości, prędkości liniowej oraz przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej i przyspieszenia dośrodkowego wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zastosuje poznaną klasyfikację ruchów ze względu na kształt toru do podziału i opisu znanych rodzajów ruchu i przykładów z życia codziennego.

  2. przeanalizuje rodzaje ruchu na podstawie kształtu toru, a także określi relacje między wektorami prędkości i kształtem toru.

  3. rozwinie umiejętność wnioskowania i rozwiązywania problemów poprzez podanie własnej odpowiedzi.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego

Metody nauczania:

- burza mózgów,
- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

praca w grupach i praca w parach

Środki dydaktyczne:

tablica lub duże arkusze papieru, kolorowe mazaki, komputer i rzutnik , ewentualnie komputery (jeden na parę)

Materiały pomocnicze:

słownik fizyczny

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie tematem lekcji. Burza mózgów na temat zadanego przez nauczyciela pytania np. „Czym różni się ruch konia na lonży od swobodnego ruchu konia na ograniczonym terenie?” Rozpoznanie przez nauczyciela wiedzy wyjściowej uczniów w zakresie znajomości podstawowych pojęć z kinematyki i sprawdzenie, czy uczniowie znają pojęcia toru ruchu i prędkości liniowej .

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dokonuje krótkiego wprowadzenia, mającego na celu przedstawienie klasyfikacji i opisu ruchów ze względu na tor ruchu, przy aktywnym udziale uczniów. Nauczyciel powinien naprowadzić uczniów na właściwe rozwiązanie.

  • Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy . Każda z grup otrzymuje zadanie znalezienia przykładów ruchów prostoliniowych i krzywoliniowych, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu po okręgu.

  • Poszczególne grupy, na forum całej klasy, omawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy w formie tabeli przykłady podane przez uczniów.

  • Nauczyciel weryfikuje znajomość pojęcia prędkości liniowej jako wielkości wektorowej i ewentualnie uzupełnia wiedzę uczniów.

  • Prezentacja animacji „Na torze wyścigowym” przez nauczyciela.

  • Uczniowie w parach dyskutują na temat animacji i wykonują projekt animacji podobnej do zamieszczonej w tym e‑materiale.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują projekty na forum klasy. Nauczyciel rezerwuje czas na pytania i wątpliwości związane z tematem lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel zaleca utrwalenie wiadomości, nabytych podczas lekcji, poprzez wykonanie zadań domowych o zróżnicowanym stopniu trudności zaproponowanych w e‑materiale związanych z klasyfikacją ruchów ze szczególnym uwzględnieniem ruchu po okręgu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel prezentuje animację na lekcji, uczniowie mogą ją również obejrzeć przed lekcją w domu.