Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 28. Schematy wnioskowania logicznego cz. 1: modus ponendo ponens, modus tollendo tollens
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozumie istotę wynikania logicznego;
rekonstruuje schematy modus ponendo ponens i modus tollendo tollens;
rozpoznaje i stosuje schematy modus ponendo ponens i modus tollendo tollens;
przekształca wniskowania wyrażone w języku naturalnym we wnioskowania wyrażone w postaci schematu logicznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
wykład;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Kurs logiki: lekcja 28. Schematy wnioskowania logicznego cz. 1: modus ponendo ponens, modus tollendo tollens”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z animacją w sekcji „Animacja” i wykonanie ćwiczenia numer 1 w zakładce „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej.
Faza realizacyjna:
Wykład. Nauczyciel metodą wykładu przedstawia zagadnienia poruszone w materiale. Wyjaśnia, czym są zmienne zdaniowe i funktory prawdziwościowe, tłumaczy schematy modus ponendo ponens i modus tollendo tollens.
Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Przeczytaj”, a następnie odczytują polecenia:
– Zapoznaj się z animacją, a następnie wyjaśnij, jakie przesłanki pozwalają na to, by uznać, że ktoś przeprowadza wnioskowanie.
–Wyjaśnij podobieństwo między matematyką a logiką formalną.
Pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia nr 5 i 6.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Zielewska B., Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn 2002.
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.