Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Alegorie i symbole w Boskiej komedii Dantego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Dokonasz analizy wybranych fragmentów Boskiej komedii Dantego w celu identyfikacji zawartych w nim alegorii i symboli.
Zinterpretujesz fragment Boskiej komedii, uwzględniając różne płaszczyzny odczytywania dzieła.
Zredagujesz notatkę na temat alegorii i symbolu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji z sekcji „Wprowadzenie”. Następnie prosi uczniów o odpowiedź na dwa pytania:
Czy pamiętacie, czym są alegoria i symbol?
Jakie są różnice pomiędzy symbolem a alegorią?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas czytania robi notatkę, w której powinny się znaleźć najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Wybrani lub chętni uczniowie odczytują na głos swoje zapiski.
Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: Symbol i alegoria u Dantego. Uczniowie wykonują mapę myśli, zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół postawionego problemu, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji multimedium. Prosi uczestników zajęć o obejrzenie materiału z sekcji „Prezentacja TED” dotyczącej dzieła Dantego. Następnie uczniowie w parach wykonują oba polecenia zawarte w tej części lekcji.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary, a następnie rozwiązują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się” (bez ćwiczenia 8). Podczas pracy z ćwiczeniem 3 odpowiadają dodatkowo na pytanie: Jakie uczucie (nieujęte w zestawieniu) powtarza się w obu sytuacjach?. Po ustalonym czasie pary łączą się w czwórki i wzajemnie weryfikują swoje odpowiedzi. Nauczyciel może wyznaczyć jednego lub dwóch uczniów w klasie, który będzie grał rolę eksperta, pomagając kolegom i koleżankom w ustaleniu prawidłowych rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat alegorii i symbolu. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie jako pracę domową wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2012.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą po lekcji wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja TED” jako wzór poprawnej intonacji i dykcji. Na tej podstawie mogą nagrać wybrany fragment tekstu i zaprezentować go potem na lekcji, aby pozostali uczestnicy ocenili jakość czytanego tekstu oraz poprawność prezentacji.