Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zapnij pasy, czyli jak poczuć przyspieszenie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: |
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | - dyskusja, |
Formy zajęć: | - praca zespołowa, |
Środki dydaktyczne: | - komputer, |
Materiały pomocnicze: | Nagranie z jazdy w tzw. diabelskiej pętli. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prezentuje nagranie z „diabelskiej pętli” w wesołym miasteczku. Prosi przy tym uczniów o zwrócenie uwagi na specyficzne zachowania pasażerów. Czy uczniowie zauważają podobieństwa do zachowań ludzi w samochodzie, na rowerze? W jakich sytuacjach? Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji przyspieszenia, układu inercjalnego, nieinercjalnego (na zasadzie podania jej przez uczniów w dyskusji). Jeśli uczniowie nie znają całych definicji, nauczyciel zachęca ich, by samodzielnie spróbowali sformułować chociażby ich fragmenty; prosi innych uczniów o pomoc w pełnym sformułowaniu; podsuwa wskazówki, jeśli uczniowie idą w kierunku błędnej definicji, chwali za poprawne fragmenty. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Eksperyment: nauczyciel wybiera chętnego ucznia, który siada na krześle obrotowym, zasłania oczy opaską i zatyka uszy. Drugi ochotnik pcha krzesło, następnie je obraca. Zadaniem ucznia na krześle jest zasygnalizowanie (np. przez wyciągnięcie ręki) kiedy, jego zdaniem, jego układ odniesienia staje się nieinercjalny. Ma to miejsce, gdy krzesło zaczyna być przyspieszane, hamowane lub obracane. Po zakończonym doświadczeniu osoba siedząca na krześle musi określić, na podstawie własnych doznań, jaki był kierunek i zwrot przyspieszenia. W innym wariancie tego doświadczenia potrzebujemy dwóch krzeseł obrotowych i dwóch osób na nich siedzących. Obserwują się one wzajemnie. Jedna osoba na krześle powinna znajdować się stale w układzie inercjalnym – czyli krzesło nie powinno być przesuwane ani obracane, a druga osoba winna poruszać się z przyspieszeniem. Osoba w układzie nieinercjalnym czuje działanie dodatkowych sił związanych z bezwładnością. Osoba w układzie inercjalnym widzi, że druga osoba została „wytrącona z równowagi”, a więc jej układ odniesienia stał się nieinercjalny. Względny ruch krzeseł powinien zachodzić wzdłuż linii je łączącej, tak, by nie było bezpośrednio dobrze widoczne, czy prędkość któregoś krzesła się zmienia. | |
Faza podsumowująca: | |
1. Uczniowie podają warunki, jakie muszą być spełnione, by dany układ był inercjalny/nieinercjalny. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. Pozwala to sprawdzić stopień osiągnięcia poszczególnych celów lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać we wstępnym etapie lekcji, jako wprowadzenie do zagadnienia. |