Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie o dwusiecznej kąta w trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie i stosuje własności dwusiecznej
zna i stosuje twierdzenie o dwusiecznej kąta wewnętrznego w trójkącie
przeprowadza dowód twierdzenia o dwusiecznej kąta wewnętrznego trójkącie
przeprowadza dowód twierdzenia o dwusiecznej kąta zewnętrznego trójkącie
przeprowadza dowody geometryczne z zastosowaniem twierdzenia o dwusiecznej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia dwusiecznej i jej własności oraz symetralnej i jej własności, szczególnie w kontekście osi symetrii.
Nauczyciel sygnalizuje, że na lekcji uczniowie dalej będą poznawać własności dwusiecznej i formułuje problem dotyczący punktu wspólnego dwusiecznej i symetralnej boku leżącego naprzeciw danego kąta. Korzystając z przygotowanego wcześniej rysunku (apletu Geogebry) formułuje tezę o położeniu tego punktu na okręgu opisanym na trójkącie i zachęca uczniów, by w domu zastanowili się nad dowodem tej zależności.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia sinusów a następnie formułuje problem dotyczący proporcji między odcinkami wyznaczonymi przez dwusieczną i bokami oraz kątami odpowiednich trójkątów, tak sterując dyskusją, by otrzymać proporcję znaną z twierdzenia o dwusiecznej kąta wewnętrznego.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o dwusiecznej kąta wewnętrznego i prezentuje rysunek, na którym dorysowano odpowiednią prostą równoległą do dwusiecznej. Prosi o zapisanie odpowiednich proporcji prowadzących do tezy twierdzenia.
Nauczyciel sygnalizuje możliwość przeprowadzenia dowodu odwołującego się do zależności między polem trójkątów o równych wysokościach i długością podstaw i prosi uczniów o jego zredagowanie – w razie potrzeby sugeruje wykorzystanie wzoru na pole trójkąta w zależności od sinusa odpowiedniego kąta.
Uczniowie analizują przykłady w sekcji Przeczytaj prezentujące typowe problemy, w których wykorzystuje się twierdzenie o dwusiecznej kąta wewnętrznego.
Nauczyciel poleca uczniom obejrzeć animację i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.
Następnie nauczyciel sygnalizuje, że analogiczną proporcję odcinkową można, przy odpowiednich założeniach, zapisać dla dwusiecznej kąta zewnętrznego – prezentuje trójkąt równoramienny i formułuje pytanie o położenie dwusiecznej kąta zewnętrznego. Następnie formułuje twierdzenie i prosi wybranych uczniów o przedstawienie dowodu.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Dwusieczne kątaDwusieczne kąta
Wskazówki metodyczne:
Animację można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można ją też wykorzystać przy realizacji tematu o okręgu wpisanym w wielokąt.