Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Instytucjonalni uczestnicy życia społecznego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

1) przedstawia rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych; charakteryzuje działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

1) podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej.

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia specyfikę think‑tanków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz współczesny i tradycyjny model finansowania organizacji pozarządowych.

  • Scharakteryzujesz ruchy społeczne i wskażesz ich przykłady.

  • Ocenisz swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

  • Wyjaśnisz, jaka jest różnica między tłumem a masami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

1. Uczniowie proponują cele zajęć dotyczącego tematu: „Instytucjonalni uczestnicy życia społecznego”.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Podsumowanie” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony znak szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na nie.

2. Po zakończonym spacerze młodzież wykonuje wskazane ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.

3. Wybrana/chętna osoba czyta polecenie z sekcji „Prezentacja multimedialna”: Na forum klasy zastanówcie się, jakie czynniki mogą mieć wpływ na łatwość przemieszczania się w strukturze społecznej w ramach ruchliwości społecznej. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na podstawie wskazówek zawartych w prezentacji.

4. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

5. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca

1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze

Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. Janusz Reykowski, Warszawa 1980.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać medium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.