Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Siła elektromotoryczna źródła

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje pojęcie siły elektromotorycznej,

  2. wyjaśni, jaką rolę pełnią w obwodzie elektrycznym: siła elektromotoryczna i opór wewnętrzny źródła,

  3. przeanalizuje i zrozumie różnicę pomiędzy pojęciami: siła elektromotoryczna i siła elektrostatyczna,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

Formative feedback

Metody nauczania:

- wykład w formie filmu,
- praca samodzielna,
- udzielanie informacji zwrotnej przez nauczyciela.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- film samouczek,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów: (wg części „Czy to nie ciekawe”)
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
- Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: prawo Ohma, połączenie równoległe.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie zapoznają się filmem‑samouczkiem.
- Każdy uczeń pisze na kartce w kilku punktach, czego nauczył się z filmu.
- Uczniowie podają, co zapisali na kartce (następni dodają tylko zagadnienia nie wymienione dotychczas), a nauczyciel każde stwierdzenie komentuje krótką informacją zwrotną kształtującą, odnoszącą się do procesu uczenia się.
- Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych rozwiązując zadania. Po każdym, jeden uczeń referuje swoje rozwiązania, drugi przekazuje mu informację zwrotną, a trzeci jest obserwatorem. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez przeczytanie części „Warto przeczytać” (jako uzupełnienie i rozszerzenie) oraz rozwiązanie w domu zadań, których nie przerobili na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może być użyty jako wprowadzenie, podsumowanie lub rozszerzenie do każdej lekcji dotyczącej obwodów prądu stałego.