Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyrodnicze ograniczenia gospodarczej działalności człowieka. Znaczenie czynników przyrodniczych w rozwoju społeczno‑gospodarczym regionów w przeszłości, współcześnie oraz w przyszłości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIX. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych, sposoby pokonywania przez człowieka przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej, zmiany znaczenia środowiska przyrodniczego w rozwoju społeczno‑gospodarczym regionów.

Uczeń:

3) prezentuje przykłady sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej człowieka i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju;

  • przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych w rozwoju społeczno‑gospodarczym regionów w przeszłości i współcześnie oraz dyskutuje na temat ich roli w przyszłości.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje wpływ środowiska przyrodniczego na fizjonomię człowieka,

  • ocenia wpływ środowiska przyrodniczego na prowadzenie działalności gospodarczej,

  • podaje przykłady przezwyciężania barier przyrodniczych w prowadzeniu działalności gospodarczej i ocenia je w kontekście idei zrównoważonego rozwoju,

  • ocenia znaczenie czynników przyrodniczych w rozwoju społeczno‑gospodarczym regionów w przeszłości, współcześnie oraz w przyszłości.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

Fierla I. (red.) Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.

Szymańska D., Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 2013.

Netografia (dostęp: 2.04.2020):

Stadia rozwoju społeczno‑gospodarczego osiągane w rezultacie postępu w rozwoju wiedzy: 195.187.97.25:8080/images/data/skpzk/wydania/No_151_2013/4_Rozdzia_1.pdf#page=10

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat wpływu środowiska przyrodniczego na fizjonomię człowieka. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku Przeczytaj.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i otrzymuje po dwa zagadnienia do opracowania. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z niniejszym e‑materiałem. Zagadnienia dla grup:

    • Wpływ pogody i klimatu na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier klimatycznych.

    • Wpływ ukształtowania powierzchni na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier orograficznych.

    • Wpływ wód powierzchniowych, podziemnych i morskich na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier wodnych.

    • Wpływ gleb na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier związanych z glebami.

    • Wpływ świata organicznego na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier florystycznych i faunistycznych.

    • Wpływ zasobów naturalnych na działalność człowieka oraz sposoby pokonywania barier związanych z ich brakiem.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby znalazła się w nich przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danego fragmentu materiału.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami.

  • W następnej kolejności nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat opracowanych zagadnień oraz kwestii ich zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poszczególne grupy biorą udział w dyskusji. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel, który w trakcie dyskusji wyświetla na ekranie odpowiednie fragmenty bloku Przeczytaj.

  • Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję i nawiązuje do prognoz dotyczących przełamywania barier środowiskowych przez człowieka. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują pomysły w formie schematu.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, a uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stwórz plakat obrazujący znaczenie środowiska w rozwoju społeczno‑gospodarczym w przyszłości.

  • Zapoznaj się z treściami zawartymi w e‑materiale, które nie zostały omówione na lekcji.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu zagadnień Człowiek w środowisku przyrodniczym.