Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jakie informacje możemy pozyskać na podstawie obserwacji i pomiarów w terenie?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.

Uczeń:

  1. podaje przykłady informacji pozyskiwanych na podstawie obserwacji i pomiarów prowadzonych w terenie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Wymienia przykłady informacji, których źródłem są badania terenowe.

  • Wskazuje znaczenie badań terenowych dla różnych działów nauk geograficznych.

  • Charakteryzuje urządzenia wykorzystywane do pomiarów.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, metody operatywne (praca z tekstem, filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale), metody praktyczne (zaplanowanie i przeprowadzenie obserwacji terenowej)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, atlas geograficzny; tabela dla uczniów do wypełnienia na podstawie filmu edukacyjnego – przykłady obserwacji hydrologicznych, geomorfologicznych, geologicznych, meteorologicznych, gleboznawczych

Materiały pomocnicze:

G.D. Roth, Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa 2000 (głównie rozdziały: Co możemy zaobserwować? Obserwacje pogody).

Zrozumieć Ziemię. konspekt lekcyjno‑ćwiczeniowy z wprowadzeniem do wycieczek, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2013.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na karteczkach samoprzylepnych pierwszych skojarzeń dotyczących odpowiedzi na pytanie: Jakie informacje możemy pozyskać na podstawie obserwacji i pomiarów prowadzonych w terenie? (burza mózgów).

  • Uczniowie zapisują odpowiedzi na karteczkach, które przyczepiają do tablicy.

  • Analiza informacji, grupowanie, wnioski (może się okazać, że prawie wszyscy napisali o obserwacjach pogody).

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cel lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą zasad i celów obserwacji terenowych.

  • Uczniowie, pracując w parach, wyszukują jak najwięcej przykładów świadczących o potrzebie prowadzenia obserwacji i pomiarów w terenie (w jakim celu prowadzimy takie obserwacje, pomiary?) – dyskusja na forum klasy.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym z e‑materiału. Wcześniej rozdaje uczniom tabelę do wypełnienia i prosi, aby na podstawie filmu wypisali jak najwięcej przykładów obserwacji hydrologicznych, geomorfologicznych, geologicznych, meteorologicznych, gleboznawczych (tabela podzielona na 5 kolumn, każda kolumna to inny rodzaj obserwacji).

  • Analiza informacji zapisanych przez uczniów.

  • Podział uczniów na pięć grup – każda grupa otrzymuje jeden rodzaj obserwacji (według kolumn tabeli).

  • Pracując w grupach, uczniowie mają zaplanować obserwacje i pomiary w terenie, możliwe do wykonania przez nich w najbliższej okolicy szkoły.

  • Uczniowie mają za zadanie sporządzić plan badań oraz wskazać narzędzia niezbędne do prawidłowego wykonania zadania.

  • Uczniowie zapisują zaplanowane działania na arkuszach papieru.

  • Przedstawienie zaplanowanych działań uczniów (obserwacji hydrologicznych, geomorfologicznych, geologicznych, meteorologicznych, gleboznawczych).

  • Dyskusja na temat możliwości i trudności, jakie mogą pojawić się w trakcie prowadzenia badań.

  • Podsumowanie – nauczyciel zadaje pytania: dlaczego obserwacje i pomiary terenowe wymagają dużego zaangażowania? jakie trudności stoją przed badaczami (np. badania prowadzone Antarktydzie)?

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, ocenia pracę uczniów.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie wskazanych ćwiczeń z e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania: który element lekcji był najciekawszy i dlaczego? który etap pracy stanowił dla uczniów największą trudność i czym była ona spowodowana?.

Praca domowa

  • Przeprowadź obserwację terenową wybraną z zaplanowanych w klasie. Opisz sposób przeprowadzenia i udokumentuj wyniki obserwacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać na lekcji bieżącej albo powtórzeniowej z działu I (zakres podstawowy) lub do samodzielnej pracy ucznia.