Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj ćwiczenie.

Ry7Jsb1d1F6kQ
Film nawiązujący do treści materiału - dotyczy skracania kadencji sejmu.
Ćwiczenie 1
R1RmpAjWBz7fG
Wyjaśnij, czy twoim zdaniem w Polsce powinno się zlikwidować senat i powrócić do jednoizbowego parlamentu. Uzasadnij swoją opinię, podając trzy argumenty. (Uzupełnij).
Polecenie 2

Prześledź proces legislacyjny w polskim parlamencie i wykonaj ćwiczenie.

R1bVEOH0nWpu91
Schemat przedstawia proces legislacyjny. Inicjatywa ustawodawcza wychodzić może od: Prezydenta RP, Rady Ministrów, 15 posłów lub komisji sejmowej, Senatu RP, stu tysięcy obywateli. Sejm. Odbywa się tu pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu (punkt 1) lub na posiedzeniu komisji sejmowej właściwej dla danej problematyki wynikającej z projektu ustawy (punkt 2). Sejm może odrzucić inicjatywę ustawodawczą lub skierować ją do komisji (punkt 3), która sporządza sprawozdanie i kieruje ponownie inicjatywę do Sejmu RP. Również komisja może stworzyć sprawozdanie i skierować ponownie inicjatywę do Sejmu RP (punkt 4). W następnym kroku odbywa się drugie czytanie, w czasie którego mogą zostać zgłoszone nowe poprawki – wtedy inicjatywa wraca do Komisji, która sporządza dodatkowe sprawozdanie i kieruje inicjatywę do trzeciego czytania. Jeśli podczas drugiego czytania komisja nie zgłasza poprawek następuje od razu trzecie czytanie. Projekt zostaje wtedy odrzucony lub następuje uchwalenie ustawy. Uchwalona ustawa trafia do Senatu RP do Komisji, która tworzy sprawozdanie (punkt 5) i ponownie przedstawia je Senatowi RP. Następuje podjęcie uchwały Senatu RP i trzy możliwe ścieżki: wprowadzenie poprawek (projekt trafia znów do Sejmu RP i Komisji), odrzucenie ustawy (projekt trafia znów do Sejmu RP i Komisji), przyjęcie ustawy bez poprawek. W dwóch pierwszych wypadkach w Sejmie, w Komisji (punkt 6) tworzone jest sprawozdanie. Sejm może: odrzucić poprawki Senatu bezwzględną większością głosów (punkt 7), nie odrzucić poprawek Senatu RP bezwzględną większością głosów, czyli przyjąć poprawki (punkt 8), odrzucić uchwały Senatu RP o odrzuceniu ustawy bezwzględną większością głosów (punkt 9), nie odrzucić uchwały Senatu RP o odrzuceniu ustawy przez Sejm RP bezwzględną większością głosów co równoznaczne jest z odrzuceniem projektu (punkt 10). Przyjęcie ustawy bez poprawek skutkuje przesłaniem jej do Marszałka Sejmu RP, a następnie przedstawienie jej Prezydentowi RP do podpisu. Należy pamiętać, że jeśli Senat nie podejmie uchwały w terminie 30 dni ustawa wraca do Marszałka Sejmu RP (punkt 11). Prezydent RP może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie zgodności ustawy z Konstytucją RP – ustawa trafia wtedy do Trybunału Konstytucyjnego (punkt 12), a ten wydaje wyrok o: zgodności ustawy z Konstytucją RP, niezgodności ustawy z Konstytucją RP, niezgodności niektórych przepisów ustawy z Konstytucją RP. Jeśli wyrok mówi o zgodności ustawy z Konstytucją RP, to ustawa trafia do podpisania przez Prezydenta RP i ogłasza się ją w Dzienniku Ustaw RP. Jeśli wyrok mówi o niezgodności ustawy z Konstytucją RP, to zamyka się postępowanie ustawodawcze (punkt 13). Jeśli wyrok mówi o niezgodności niektórych przepisów ustawy z Konstytucją RP to Prezydent RP zasięga opinii marszałka Sejmu na temat pominięcia w ustawie przepisów niezgodnych z konstytucją (punkt 14) lub zwracana jest do Sejmu w celu usunięcia niezgodności (punkt 15). Następnie trafia znów do Senatu RP, Sejmu RP i następnie ustawa trafia do podpisania przez Prezydenta RP i ogłasza się ją w Dzienniku Ustaw RP. Prezydent RP może także odmówić podpisania ustawy i skierowanie jej do ponownego rozpatrzenia przez Sejm RP. Ustawa wraca do Sejmu RP i Komisji, gdzie ustawa nie dochodzi do skutku z powodu jej ponownego nieuchwalenia lub ponownie uchwala się ustawę bez zmian większością 3/5 głosów, i następnie ustawa trafia do podpisania przez Prezydenta RP i ogłasza się ją w Dzienniku Ustaw RP. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Na posiedzeniu sejmu, 2. Komisja, 3. Skierowanie do Komisji, 4. Komisja, 5. Komisja, 6. Komisja, 7. Odrzucenie poprawek Senatu RP bezwzględną większością głosów., 8. Nieodrzucenie poprawek Senatu RP bezwzględną większością głosów = przyjęcie poprawek., 9. Odrzucenie uchwały Senatu RP o odrzuceniu ustawy bezwzględną większością głosów., 10. Nieodrzucenie uchwały Senatu RP o odrzuceniu ustawy przez Sejm Rp bezwzględną większością głosów = odrzucenie projektu., 11. Marszałek Sejmu RP, 12. Trybunał Konstytucyjny, 13. Zamknięcie postępowania ustawodawczego., 14. Prezydent RP zasięga opinii marszałka sejmu na temat pominięcia w ustawie przepisów niezgodnych z konstytucją., 15. Zwrócenie ustawy do sejmu w celu usunięcia niezgodności., 16. Komisja
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
R1FFPvTJsVd82
Senackie poprawki do projektu: (Uzupełnij) Odrzucenie projektu przez senat: (Uzupełnij).