Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
R8P7rJJPQ98ht1

Jak dobrze mieć sąsiada!

zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Przyjrzyjcie się ilustracji. Jaką sytuację przedstawia? Co mogło się tu wydarzyć? Porozmawiajcie o tym.

RFM3smj3NgW9d11
Uniwersytet Wrocławski,
Ćwiczenie 2

Wysłuchajcie wiersza Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”. Czy opowiada historię podobną do wymyślonych przez was wydarzeń?

RpsxTljkKo00T
Wiersz Paweł i Gaweł czyta Bartosz Woźny Wiersz Paweł i Gaweł czyta Bartosz Woźny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o..
Aleksander Fredro

Aleksander Fredro

Poeta i wybitny polski komediopisarz. Najbardziej znane komedie tego autora to „Zemsta” i „Śluby panieńskie”. Na pewno przypominacie sobie jego wiersze, m.in. „Małpa w kąpieli”, „Osiołkowi w żłoby dano”, „Paweł i Gaweł”.

R1Y91jsbWlsIE
Aleksander hr. Fredro
Karol Auer, 1858, domena publiczna
Ćwiczenie 3

Przeczytajcie wiersz i wyjaśnijcie niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów. Odpowiedzcie na pytania:

  • Kim są bohaterowie wiersza Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”?

  • Na czym polega konflikt między nimi?

  • Jaka jest główna myśl tego utworu?

  • Jaki morał niesie wiersz?

Paweł i GawełAleksander Fredro
Aleksander Fredro Paweł i Gaweł

Paweł i Gaweł w jednym stali domu,
Paweł na górze, a Gaweł na dole;
Paweł spokojny, nie wadziłtKc1Xu1vOp_000tp001nie wadził nikomu,
Gaweł najdziksze wymyślał swawoletKc1Xu1vOp_000tp002swawole.
Ciągle polował po swoim pokoju:
To pies, to zając – między stoły, stołki,
Gonił, uciekał, wywracał koziołki,
Strzelał i trąbił, i krzyczał do znojutKc1Xu1vOp_000tp003do znoju.
Znosił to Paweł, nareszcie nie może;
Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:
”Zmiłuj się waćpantKc1Xu1vOp_000tp004waćpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lecą”.
A na to Gaweł:
WolnoćtKc1Xu1vOp_000tp005Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powałytKc1Xu1vOp_000tp006powały coś mu na nos kapie.
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę:
Stuk! Puk! – Zamknięto. Spogląda przez dziurę
I widzi… Cóż tam? Cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
”Co waćpan robisz?” „Ryby sobie łowię”.
”Ależ mospanietKc1Xu1vOp_000tp007mospanie, mnie kapie po głowie!”
A Paweł na to:
”Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Z tej to powiastkitKc1Xu1vOp_000tp008powiastki morał w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.

tKc1Xu1vOp_00000_BIB_001Aleksander Fredro, Paweł i Gaweł, [w:] tegoż, Paweł i Gaweł oraz inne bajki, Kraków 1991, s. 17.
1
Ćwiczenie 4
R1PEzfocUszSR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Sporządźcie notatkę na temat bohaterów wiersza Aleksandra Fredry: jedna osoba z pary opisuje Pawła, a druga Gawła. Po wykonaniu zadania wymieńcie się informacjami o obu sąsiadach. Przy tworzeniu notatki możecie skorzystać z pytań:

  • Kim jest Paweł/Gaweł?

  • Gdzie mieszka?

  • Jaki ma charakter?

  • Jak się zachowuje?

Ćwiczenie 6

Porozmawiajcie o problemie opisanym w wierszu pt. „Paweł i Gaweł”. Sformułujcie go i zapiszcie na tablicy i w zeszytach, a następnie odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie stosunki sąsiedzkie powinny panować w budynku wielorodzinnym?

  • Jak wygląda sytuacja w waszych miejscach zamieszkania?

  • Jak jest w budynku Pawła?

  • Jak być powinno?

  • Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

  • Sformułujcie wnioski z dyskusji.

Ćwiczenie 7

Wymyśl prawdopodobne zakończenie historii przedstawionej w wierszu pt. „Paweł i Gaweł”. Zapisz je tutaj lub w zeszycie, a następnie przedstaw na forum klasy.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Przygotujcie w grupach scenki pantomimiczne, w których przedstawicie wybrany problem:

  • Dlaczego Paweł nie mógł w swoim domu spokojnie wypoczywać?

  • Jaką nauczkę dał Paweł Gawłowi?

  • Co nowego może się wydarzyć w życiu Pawła i Gawła?

Ćwiczenie 9
R1EMfAgth3H6s11
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10
RSOuUeJfZta6K1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Porozmawiajcie o tym, jak rozumiecie temat lekcji. W jaki sposób odnosi się on do wiersza Fredry?

Ćwiczenie 12

Zapisz w zeszycie – w dwóch kolumnach – jakie zachowania sąsiadów lubisz, a jakie ci przeszkadzają.

Ćwiczenie 13

Jakimi sąsiadami jesteście? Zastanówcie się, czy w waszym zachowaniu jest coś, co może przeszkadzać ludziom mieszkającym po sąsiedzku? Porozmawiajcie o tym w klasie.

R1TlIfGCEK5zd1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Przeczytaj wiersz i zastanów się, w jakich „wcieleniach” pokazał się w nim Rym? Przypomnij sobie wiadomości na temat tego środka stylistycznego. Zapisz przykłady wszystkich typów rymów.

uzupełnij treść
tKc1Xu1vOp_000tp001
tKc1Xu1vOp_000tp002
tKc1Xu1vOp_000tp003
tKc1Xu1vOp_000tp004
tKc1Xu1vOp_000tp005
tKc1Xu1vOp_000tp006
tKc1Xu1vOp_000tp007
tKc1Xu1vOp_000tp008