Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Chronimy przyrodę

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:

1. wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;

2. odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;

3. posługuje się podstawową terminologią biologiczną.

VI. Postawa wobec przyrody i środowiska. Uczeń:

1. uzasadnia konieczność ochrony przyrody;

2. prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych;

3. opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

VIII. Zagrożenia różnorodności biologicznej. Uczeń:

1. przedstawia istotę różnorodności biologicznej;

2. podaje przykłady gospodarczego użytkowania ekosystemów;

3. analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;

4. uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej;

5. przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnia konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wymieniają formy ochrony przyrody stosowane w Polsce oraz uzasadniają konieczność ochrony przyrody

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać, czym jest bioróżnorodność;

  • wymieniać i charakteryzować wybrane formy ochrony przyrody (pomnik przyrody, rezerwat, park narodowy);

  • wskazywać wybrane obszary i obiekty chronione w twoim otoczeniu lub w najbliższej okolicy;

  • uzasadniać konieczność ochrony przyrody.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • zestawy do gry w domino.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali wyjaśnić, dlaczego przyrodę należy chronić – wszystkie pomysły zapisuje na tablicy.

  • Uczniowie dokonują analizy pomysłów i poprzez wskazanie (np. przydzielając punkty) wybierają najlepsze ich zdaniem.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby uważnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na definicje form ochrony przyrody, które wypisuje na tablicy: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody, gatunek chroniony, ochrona ścisła, ochrona częściowa.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom schemat klasyfikacji form ochrony przyrody.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Każda dwójka otrzymuje zestaw do gry w domino, składający się z poznanych pojęć i ich definicji. Wygrywa ta para, która jako pierwsza ułoży poprawnie całe domino.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

boulder
boulder
R1Oe3is3Cc5k9
Nagranie dźwiękowe słówka

głaz narzutowy – duża lita skała przyniesiona przed wieloma laty przez przesuwający się lodowiec

partial protection
partial protection
RRNKT1AKX30Gd
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona częściowa – forma ochrony przyrody, kiedy dozwolone są pewne działania wpływające na chronione organizmy lub przyrodę, np. odstrzał nadmiernej liczby zwierząt

strict protection
strict protection
RxDFGMXSg0x15
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona ścisła – forma ochrony przyrody polegająca na tym, że człowiek nie prowadzi działalności na terenie chronionym i zabezpiecza ten obszar przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi

National Park
National Park
R1V9l8iuRVk3t
Nagranie dźwiękowe słówka

park narodowy – obszar o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha wyróżniający się pod względem przyrodniczym, naukowym, kulturowym

natural monument
natural monument
R4qzF5p5jcz38
Nagranie dźwiękowe słówka

pomnik przyrody – pojedynczy twór przyrody ożywionej bądź nieożywionej lub ich skupisko o szczególnej wartości przyrodniczej, kulturowej, naukowej

Nature Reserve
Nature Reserve
R11tHyetrMzHQ
Nagranie dźwiękowe słówka

rezerwat przyrody – obszar o powierzchni zwykle mniejszej od parku narodowego, w którym ochronie podlegają cała przyroda lub określone gatunki roślin, zwierząt i grzybów

Teksty i nagrania

RMX8rV8X8vu8J
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Protect nature

In the present world, there are few natural areas left, that is, unaltered by man. Unfortunately, people in a short time have led to the extinction of thousands of species of living organisms. We forget that every organism is an important element of its environment: for some organisms it is a source of food, for others it is a predator that hunts for them.

We must not forget that we are also dependent on the nature around us in various ways. For example, we breathe oxygen produced by plants, we catch fish and other sea animals.

We can protect nature in a variety of ways. For this purpose we have, among others, national parks, reserves and landscape parks. You can also protect individual species of organisms – these species are known as protected. Sometimes individual trees are also protected - to this end they are established as natural monuments.

In designated areas, where nature is undamaged and extremely valuable, national parks are created. They often contain plants and rare animals or animals that are threatened with extinction. In addition, these areas are characterized by extremely beautiful landscapes and rare forms of inanimate nature, such as caves, waterfalls, gorges, cliffs.
National parks have an area of over 1000 ha. All nature, both animated and inanimate, is protected in this area. Strict protection is applied.

In nature reserves all nature or only some of its elements may be protected, for example specific species or inanimate nature. The area of the reserve is smaller than a national parks. The whole area of the reserve or its part may be subject to strict or partial protection. Due to the purpose, forest, faunistic (or animal‑protecting) reserves, landscape and other reserves are distinguished.

Individual valuable specimens of animate or inanimate nature and their clusters can be protected as natural monuments. They can be trees, waterfalls, rocks, boulders or caves, if they are distinguished by special features, such as huge size, aged age or unique shape. Natural monuments are marked with green plaques.

In places with an interesting and unique landscape, landscape parks are created. They serve tourism and education. There are over 120 landscape parks in Poland.

  • The highest form of nature protection in Poland are national parks – areas over 1000 hectares covered by strict protection.

  • Nature reserves are protected areas smaller than national parks, where nature is subject to strict or partial protection.

  • Individual nature creations or their clusters can be considered natural monuments.

  • Other forms of nature protection include landscape parks and Natura 2000 areas.