Lesson plan (Polish)
Temat: Sejm Wielki oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XVI. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Uczeń:
3) sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają okoliczności obradowania Sejmu Wielkiego oraz uchwalenia Konstytucji 3 maja; reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
omawiać okoliczności obradowania Sejmu Wielkiego oraz uchwalenia Konstytucji 3 maja ;
opisywać reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
charakteryzować kluczowe postaci tych wydarzeń.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o wykonanie Polecenia 1,2,3 i 4 z e‑podręcznika.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel omawia z uczniami efekty pracy domowej. Następnie wyjaśnia uczniom, jakie wydarzenia w polityce europejskiej i krajowej poprzedzały zwołanie obrad Sejmu Wielkiego w Rzeczpospolitej. Wykład doprowadza do spotkania Stanisława Augusta Poniatowskiego w Kaniowie w 1787 roku. Uczniowie oceniają znaczenie reform poprzedzających owo spotkanie. Zapisują wnioski w zeszytach. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel opowiada o okolicznościach zwołania Sejmu Wielkiego.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Dowiadują się, jakie wysiłki podjęli Polacy w celu zreformowania swojego państwa. W jakim celu je podjęli? Jakie wydarzenie skłoniło posłów Sejmu Wielkiego do zajęcia się sprawami mieszczan i w efekcie do uchwalenia prawa o miastach? Następnie wykonują Ćwiczenie 2, układając puzzle związane z tematem lekcji, oraz ewentualnie Ćwiczenie 3. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz do analizy SWOT. Uczniowie przygotowują na karteczkach samoprzylepnych argumenty konieczne do przeprowadzenia analizy. Jej tematem są reformy Sejmu Czteroletniego. Następnie przyklejają je w odpowiednich miejscach arkusza .
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, pomaga nanieść ewentualne korekty. Na koniec uczniowie wykonują dokumentację fotograficzną pracy.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza), którym jest wykonanie Polecenia 9 z e- podręcznika i sporządzenie pisemnej notatki z zadania .
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
królewszczyzny – dobra królewskie (majątki ziemskie, miasta) w dawnej Rzeczypospolitej
kodyfikacja – uporządkowanie licznych przepisów prawa w danej dziedzinie przez zastąpienie ich jednym nowym aktem prawnym, który staje się podstawowym źródłem prawa
Rada Nieustająca – powołana w 1775 roku najwyższa władza administracyjna Rzeczypospolitej; dokonał tego sejm rozbiorowy
“czarna procesja” – nazwa wydarzenia z 2 grudnia 1789 roku, gdy przedstawiciele 141 miast królewskich w Rzeczypospolitej udali się do Warszawy, aby zamanifestować swoje poparcie dla obozu reform Sejmu Czteroletniego.
plenipotent – przedstawiciel większego miasta, wysyłany na sejm w celu przedstawienia postulatów mieszczan
konstytucje – dawna określenie na prawo stanowione przez sejm
liberum veto – zasada ustrojowa Rzeczypospolitej Obojga Narodów, dająca prawo każdemu z posłów biorących udział w obradach Sejmu do zerwania go i unieważnienia podjętych na nim uchwał.
Konstytucja 3 Maja –- inaczej Ustawa Rządowa; była to pierwsza w Europie, a druga w świecie ustawa zasadnicza, uchwalona przez Sejm Czteroletni (1788‑1792)
Teksty i nagrania
The Great Sejm and the adoption of the Constitution of 3 May
King Stanisław August Poniatowski sought to carry out reforms in Poland. He succeeded the most in the fields of education, culture and arts. It was also decided to increase the number of troops. However, the largest reforms were carried out during the session of the Sejm, which has gone down in history as the „Great Sejm”. Its term began in 1788. Stanisław Małachowski (Marshal of the Crown Courts of Justice) and Kazimierz Nestor Sapieha (Marshal of the Lithuanian Confederation) became the Marshals of the Sejm – the Sejm was a confederation, hence the need for two marshals. Taking into account the patriotic moods, the Sejm decided to increase the size of the army to 100,000. On May 3, 1791, the Great Sejm passed the constitution. Officially, it was called the „Government Act” and consisted of 11 articles, and the previously adopted laws on cities and regional councils constituted its integral part. The political system was to be based on the Montesquieu tripartite division of powers: legislative, executive and judiciary. Pursuant to the constitution, the Republic of Poland would become a constitutional monarchy. The liberum veto was abolished and hereditary succession was introduced.