Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Sejm Wielki oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XVI. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Uczeń:

3) sytuuje w czasie obrady Sejmu Wielkiego oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja; wymienia reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają okoliczności obradowania Sejmu Wielkiego oraz uchwalenia Konstytucji 3 maja; reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • omawiać okoliczności obradowania Sejmu Wielkiego oraz uchwalenia Konstytucji 3 maja ;

  • opisywać reformy Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;

  • charakteryzować kluczowe postaci tych wydarzeń.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie Polecenia 1,2,3 i 4 z e‑podręcznika.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  2. Nauczyciel omawia z uczniami efekty pracy domowej. Następnie wyjaśnia uczniom, jakie wydarzenia w polityce europejskiej i krajowej poprzedzały zwołanie obrad Sejmu Wielkiego w Rzeczpospolitej. Wykład doprowadza do spotkania Stanisława Augusta Poniatowskiego w Kaniowie w 1787 roku. Uczniowie oceniają znaczenie reform poprzedzających owo spotkanie. Zapisują wnioski w zeszytach. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel opowiada o okolicznościach zwołania Sejmu Wielkiego.

  2. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Dowiadują się, jakie wysiłki podjęli Polacy w celu zreformowania swojego państwa. W jakim celu je podjęli? Jakie wydarzenie skłoniło posłów Sejmu Wielkiego do zajęcia się sprawami mieszczan i w efekcie do uchwalenia prawa o miastach? Następnie wykonują Ćwiczenie 2, układając puzzle związane z tematem lekcji, oraz ewentualnie Ćwiczenie 3. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel zawiesza na tablicy arkusz do analizy SWOT. Uczniowie przygotowują na karteczkach samoprzylepnych argumenty konieczne do przeprowadzenia analizy. Jej tematem są reformy Sejmu Czteroletniego. Następnie przyklejają je w odpowiednich miejscach arkusza .

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, pomaga nanieść ewentualne korekty. Na koniec uczniowie wykonują dokumentację fotograficzną pracy.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza), którym jest wykonanie Polecenia 9 z e- podręcznika i sporządzenie pisemnej notatki z zadania .

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

crown land
crown land
R1dxqfkxq5Gxn
Nagranie słówka: crown land

królewszczyzny – dobra królewskie (majątki ziemskie, miasta) w dawnej Rzeczypospolitej

codification
codification
RFzxB5HPsWXtS
Nagranie słówka: codification

kodyfikacja – uporządkowanie licznych przepisów prawa w danej dziedzinie przez zastąpienie ich jednym nowym aktem prawnym, który staje się podstawowym źródłem prawa

Permanent Council
Permanent Council
R17RIcjyVCJMI
Nagranie słówka: Permanent Council

Rada Nieustająca – powołana w 1775 roku najwyższa władza administracyjna Rzeczypospolitej; dokonał tego sejm rozbiorowy

“black procession”
“black procession”
Rsh8FWD6TpAXT
Nagranie słówka: “black procession"

“czarna procesja” – nazwa wydarzenia z 2 grudnia 1789 roku, gdy przedstawiciele 141 miast królewskich w Rzeczypospolitej udali się do Warszawy, aby zamanifestować swoje poparcie dla obozu reform Sejmu Czteroletniego.

plenipotentiary
plenipotentiary
R4x7HxQhLU5gL
Nagranie słówka: plenipotentiary

plenipotent – przedstawiciel większego miasta, wysyłany na sejm w celu przedstawienia postulatów mieszczan

constitution
constitution
RQTLMX0Gn5YvG
Nagranie słówka: constitution

konstytucje – dawna określenie na prawo stanowione przez sejm

liberum veto
liberum veto
R196vJ12I9I1r
Nagranie słówka: liberum veto

liberum veto – zasada ustrojowa Rzeczypospolitej Obojga Narodów, dająca prawo każdemu z posłów biorących udział w obradach Sejmu do zerwania go i unieważnienia podjętych na nim uchwał.

Constitution of 3 May
Constitution of 3 May
RlHmg5MXSkkPW
Nagranie słówka: Constitution of 3 May

Konstytucja 3 Maja –- inaczej Ustawa Rządowa; była to pierwsza w Europie, a druga w świecie ustawa zasadnicza, uchwalona przez Sejm Czteroletni (1788‑1792)

Teksty i nagrania

RyBUgQAyRypsR
Nagranie abstraktu

The Great Sejm and the adoption of the Constitution of 3 May

King Stanisław August Poniatowski sought to carry out reforms in Poland. He succeeded the most in the fields of education, culture and arts. It was also decided to increase the number of troops. However, the largest reforms were carried out during the session of the Sejm, which has gone down in history as the „Great Sejm”. Its term began in 1788. Stanisław Małachowski (Marshal of the Crown Courts of Justice) and Kazimierz Nestor Sapieha (Marshal of the Lithuanian Confederation) became the Marshals of the Sejm – the Sejm was a confederation, hence the need for two marshals. Taking into account the patriotic moods, the Sejm decided to increase the size of the army to 100,000. On May 3, 1791, the Great Sejm passed the constitution. Officially, it was called the „Government Act” and consisted of 11 articles, and the previously adopted laws on cities and regional councils constituted its integral part. The political system was to be based on the Montesquieu tripartite division of powers: legislative, executive and judiciary. Pursuant to the constitution, the Republic of Poland would become a constitutional monarchy. The liberum veto was abolished and hereditary succession was introduced.