Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.

2. Zastosowanie pisemnego odejmowania liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odejmuje liczby naturalne sposobem pisemnym,

- wykorzystuje pisemne odejmowanie liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Mówiące karteczki.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają różne metody odejmowania pamięciowego liczb naturalnych.

Z pomocą kalkulatorów, wykonują odejmowanie:

1. 1938 – 1894,

2. 1903 – 1867,

3. 5003 – 2177,

4. 9000 – 678.

Dyskusja:

- Czy zawsze ma się przy sobie kalkulator?

- Czy takie działania można łatwo wykonać w pamięci?

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają metodę odejmowania dużych liczb bez pomocy kalkulatora.

Realizacja lekcji

Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow 1 i obserwują, w jaki sposób odejmujemy pisemnie liczby naturalne.

[Slideshow 1]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

Wnioski:

- Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.

- Odejmujemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie odejmujemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.

- Jeśli w którymś rzędzie cyfra, która jest odjemną jest mniejsza od cyfry – odjemnika, to „pożyczamy” 1 z wyższego rzędu, tak aby można było wykonać odejmowanie.

Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow 2 i obserwują, w jaki sposób odejmujemy pisemnie liczby naturalne w przypadku, gdy w odjemnej występują zera.

[Slideshow 2]

Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, uczniowie zamieniają się zeszytami i za pomocą kalkulatorów sprawdzają poprawność wykonanych działań.

Polecenie
Wykonaj działania sposobem pisemnym:

1. 862 – 541,

2. 1569 – 458,

3. 1483 – 1394,

4. 2500 – 158,

5. 3050 – 2605.

Polecenie
Rozwiąż zadania, wykonując odpowiednie odejmowania pisemne. Zapisz odpowiedzi:

a) Tomek dostał nową książkę. Przez pierwsze dwa dni przeczytał 150 stron tej książki. Ile stron zostało mu do przeczytania, jeśli cała książka ma 314 stron?

b) Telewizor kosztuje 3799 zł, a telefon 1560 zł. O ile droższy jest telewizor od telefonu?

c) W 1683 r. król Jan III Sobieski zwyciężył w bitwie pod Wiedniem. Ile lat minęło od tej bitwy?

Polecenie
Mówiące karteczki:

Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób bez kalkulatora można sprawdzić, czy odejmowanie zostało wykonane poprawnie. Prosi, aby uczniowie zapisali swoje pomysły na karteczkach. Zbiera je i odczytuje propozycje uczniów.

Wśród pomysłów powinna dominować odpowiedź:

- Poprawność odejmowania możemy sprawdzić za pomocą dodawania.

Dodając różnicę do odjemnika powinniśmy otrzymać odjemną.

Przykład:

[Ilustracja 1]

Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, uczniowie zamieniają się zeszytami i sprawdzają pisemnie poprawność wykonanych działań.

Polecenie
Wykonaj działania sposobem pisemnym:

1. 874 – 323,

2. 1876 – 765,

3. 1582 – 1495,

4. 6300 – 4321,

5. 4050 – 3504.

Polecenie
Wykonaj działania sposobem pisemnym:

1. 7000 – 2623 – 972,

2. 5043 – 2654 – 1236.

Polecenie dla chętnych
Jaką cyfrę należy wstawić w miejsce *, aby działanie było wykonane poprawnie?

[Ilustracja 2]

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.

- Odejmujemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie odejmujemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.

- Jeśli w którymś rzędzie cyfra, która jest odjemną jest mniejsza od cyfry – odjemnika, to „pożyczamy” 1 z wyższego rzędu, tak aby można było wykonać odejmowanie.