Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R8nOpr0sphTzR1
Paweł Huelle
Źródło: Artur Andrzej, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Paweł Huelle (ur. 1957) – pisarz, autor powieści i opowiadań. Urodził się w Gdańsku, tam ukończył studia polonistyczne.

W okresie PRL zaangażował się w działalność opozycji antykomunistycznej.

Jego twórczość jest zaliczana do nurtu prozy małych ojczyzn ze względu na miejsce, jakie zajmuje w niej rodzinne miasto pisarza. W Gdańsku toczy się akcja najważniejszych powieści Huellego: Weisera Dawidka (1987), Ostatniej wieczerzy (2007), Śpiewaj ogrody (2014).

Powieść tajemnic

R1D7InEqMLvzo
Tajemnice dzieciństwa Akcja powieści Pawła Huellego rozgrywa się na trzech płaszczyznach czasowych. Narrator opowiada o wydarzeniach współczesnych, sięga pamięcią do czasów dzieciństwa – wakacji 1957 r. – oraz przedstawia zdarzenia rekonstruowane w toku śledztwa, które prowadzono w szkole po zagadkowym zniknięciu Dawida Weisera. Z opowieści narratora wyłania się obraz dzieciństwa mitycznego i wypełnionego tajemnicą. Mityzacja czasu wiąże się z próbą powrotu do dziecięcych nieskażonych przeżyć i doznań zrodzonych w kontakcie z niezwykłym chłopcem, który naznaczył życie narratora. Jako dorosły mężczyzna narrator usiłuje rozwikłać tajemnicę tego, co wydarzyło się przed laty. Tajemnic, mniej lub bardziej bezpośrednio związanych z Dawidem, jest więcej – zastanawiają anomalie pogodowe pamiętnego lata uniemożliwiające dzieciom zwyczajne spędzanie wakacji. Niepokój powinna budzić przestrzeń, w której rozgrywa się część wydarzeń (las, cmentarz, lotnisko). Wreszcie – zdumiewają zdolności Weisera, który potrafi okiełznać dziką panterę, świetnie zna się na pirotechnice, wie to, co dla jego rówieśników jest całkowicie nieznane. Aurę tajemniczości wokół tego bohatera wzmaga jego pochodzenie. Inność i obcość Weisera Dawidka budzi podziw grupki jego przyjaciół. Prowokuje ich do szukania odpowiedzi na pytania o źródła tej odmienności i rodzi chęć jej zrozumienia i oswojenia. Taka postawa wobec Innego jest typowa dla dzieci, które w inności potrafią dostrzec bogactwo, a nie zło i zagrożenie. Dzieciństwo bohaterów nosi cechy arkadyjskie. Przestrzeń Gdańska jest bezpieczna, dobrze znana, tworzą ją oswojone uliczki, domy i sklepy. Nie mają do niej dostępu dorośli: pijący ojcowie, zmęczone matki, demoniczni nauczyciele. Chłopcy prowadzą z nimi grę, której stawką staje się zachowanie niezależności własnego świata. Zarazem ten świat zagrożony jest jakąś niejasną katastrofą, którą zwiastuje nieznośny upał i śnięte ryby w morzu. Wspomnienia dzieciństwa wypełniają dorosłe życie narratora. Z perspektywy czasu próbuje on opowiedzieć historię Dawidka, powrócić do minionych chwil i miejsc, by w ten sposób znaleźć wyjaśnienie tajemnicy. Powrót okazuje się jednak niemożliwy – tajemnica musi pozostać nieodkryta., Tajemnica podświadomościWeiserze Dawidku cały proces śledztwa (a raczej dwóch śledztw, tego w szkole tuż po zniknięciu Dawida i tego prowadzonego po latach) jest wyrazem potrzeby racjonalizacji tajemnicy, mimo że jest to niemożliwe. Nie wiadomo bowiem, w jakim stopniu dziwne zdarzenia, których świadkami były dzieci, naprawdę miały miejsce, a w jakim były projekcją tego, co kryło się w ich podświadomości., Tajemnica metafizyczna Powieść Weiser Dawidek otwiera się na interpretację metafizyczną dzięki temu, że tajemnica wydaje się tu zasadą istnienia bytu, decyduje o jego nieuchwytności. Zimny racjonalizm pozostaje bezradny wobec niektórych elementów świata i zjawisk w nim występujących. Podobnie bezradna jest zresztą także religia, zarówno katolicyzm, jak i judaizm., Tajemnica Innego Powieść można też czytać jako opis tajemnicy Innego, to opowieść o spotkaniu z kimś, do kogo niełatwo się zbliżyć i kogo niełatwo zrozumieć, m.in. ze względu na jego inność kulturową. Tytułowy bohater – Żyd – jest dla dzieci, które go spotykają, kimś od nich odmiennym. On sam też czuje się obcy wśród rówieśników. Niektórzy krytycy zwracali uwagę, że motyw zniknięcia Weisera można interpretować jako figurę zniknięcia Żydów z polskiej przestrzeni społecznej. Wyraża ona trudność z uporządkowaniem w naszej pamięci zbiorowej skomplikowanych relacji polsko-żydowskich, które były i są rozpięte między niechęcią, winą a fascynacją.

Małe ojczyzny

Powieść wprowadza motyw małych ojczyznmała ojczyznamałych ojczyzn: miast, wsi czy regionów, w których mieszkają bohaterowie. Fascynacja małymi ojczyznami, w przeciwieństwie do wielkiej ojczyzny, czyli Polski, zrodziła się w latach 80. XX w. i była charakterystyczna dla literatury lat 90. Twórcy czuli potrzebę dookreślenia własnej tożsamości, współtworzonej przez miejsce, z którego się wywodzą lub z którym czują się wyjątkowo silnie związani. Dla Pawła Huellego jest to Gdańsk, miasto o skomplikowanej historii. Akcja Weisera Dawidka toczy się w 1957 roku, zaledwie 12 lat po włączeniu Gdańska w granice Polski. Powieść stanowi próbę literackiego oswojenia tego miasta. Wyraźna jest w niej gra z twórczością niemieckiego pisarza, Güntera Grassa, który stworzył własny mit Gdańska sprzed 1945 roku.

R1dmN9Yqih2My
Gdańsk Główne Miasto po zniszczeniach II wojny światowej, na pierwszym planie ul. Świętego Ducha (zburzona zabudowa), po prawej Kaplica Królewska, w środku kościół Mariacki, po lewej wieża Ratusza Głównego Miasta, 1957
Źródło: FOTO:FORTEPAN / A R, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Marek Zaleski Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej

Kim jest Dawidek? Jest sierotą wychowywanym przez „dziadka”, a zarazem jego prawnego opiekuna, pana Abrahama Weisera. Chłopiec nosi w każdym razie jego nazwisko. Nie wiadomo, kim byli jego rodzice. Hellerowi udało się dowiedzieć, że urodził się 10 września 1946 roku w Brodach, „w” (jak powiada sporządzona kopiowym ołówkiem adnotacja). Mieszka, jak oni wszyscy, w tej samej dzielnicy, szarej i zniszczonej, z „brudnymi i zaśmieconymi podwórkami”, w kamienicy z „ciasnymi mieszkaniami ze wspólną łazienką na piętrze”. Z okna mieszkania pod jedenastką, na pierwszym piętrze, dobiega miarowy stukot maszyny do szycia. Pan Abraham jest krawcem. Dawidek ma dwanaście lat. Chodzi do tej samej szkoły co oni, ale „Nie ma nawet świadectwa siódmej klasy”. Wycofany i jakby nieśmiały, nie bierze udziału w zabawach rówieśników, najwyraźniej nie mając ochoty być jednym z nas. Jest inny: „Weiser Dawidek nie chodzi na religię”, „Dawid, Dawidek, Weiser jest żydek” – wołają za nim na podwórkach. Nieomal pada ofiarą dziecięcego linczu. Nosi wszelkie cechy kozła ofiarnego: ma wygląd ofiary. […]

Dawidek zdradza się jednak ze swoją prawdziwą innością dopiero wtedy, kiedy daje się poznać owej garstce rówieśników i częściowo dopuszcza ich do swoich tajemnic. Okazuje się, że na pobliskich wzgórzach, na terenie nieczynnej cegielni odkrył nikomu nieznany skład z bronią i amunicją, jak również – że umie obchodzić się z bronią, co więcej, świetnie strzela. Dysponuje niezwykłą wiedzą pirotechniczną: urządza niebywale kolorowe eksplozje. Ma wspaniałą kolekcję znaczków z Generalnej GuberniGeneralna GuberniaGeneralnej Guberni. Świetnie gra w piłkę. Obdarzony jest zadziwiającą erudycją: prowadzi chłopców na miejsce polowań Fryderyka Wielkiego i na ulicę, na której mieszkał Arthur SchopenhauerArthur Schopenhauer, wie, na którym miejscu stał gauleiter Forster przyjmujący w roku 1939 w Gdańsku defiladę i wie także wiele innych dziwnych rzeczy. […]

Owa inność – jak dowiadujemy się z opowieści Hellera – w oczach gromadki wtajemniczonych uzyskuje wszelkie znamiona charyzmy, a nawet boskości. Weiser objawia się chłopcom wynurzając się „z obłoku kadzidlanego dymu” podczas procesji Bożego Ciała. Jego wzrok jest „przenikliwy i piekący niczym spojrzenie ukrytego oka, badające każdy postępek”. Kiedy Heller wspomina, jak spotkali się po raz pierwszy w dzień rozdania świadectw z religii, a zarazem pierwszy dzień wakacji, zapisuje, że sprawiał wrażenie, jakby czekał na nich „od zawsze, od samego początku”. […]

Po latach Dawidek zmienia się w Weisera. Der Weise znaczy mędrzec. Niepozorny sierota zmienia się w depozytariusza tajemnic i wszechmocnej potęgi. Niczym prorok Daniel kiełza dzikie zwierzęta. We śnie Hellera jest „chłopcem w białym ubranku”, który poskramia apokaliptyczną Bestię wychodzącą z morza. On wszystko potrafi – powtarzają coraz bardziej zafascynowani bohaterowie opowieści.
Postać Weisera w opowieści Hellera to figura sacrum i to sacrum niekoniecznie z tradycji chrześcijańskiej czy judaistycznej, choć takie jego rozumienie podpowiada żydowskość Dawida, a w powieści cudowność zdarzeń uzyskuje często interpretację rodem z dziecinnej wyobraźni ukształtowanej przez katechizm. Niezwykłość postaci Dawidka przywodzi raczej na myśl sacrum pierwotne, a więc takie, które budzi zarazem cześć i grozę. Czyny i słowa Weisera wywołują podziw, ale też sprawiają, że Heller czuje „ciarki biegnące po plecach”, albo jak mu „włosy stają na głowie”. […]

Nic w tym dziwnego, bo zabawy i sytuacje, jakie reżyseruje dla nich Weiser, stanowią przykrywkę dla czegoś niepojętego. Szyfrują formy kontaktu z tym, co nadnaturalne. Codzienny, racjonalny, zrutynizowany porządek zostaje złamany w trakcie zabawy, kiedy to objawia się wyższy porządek. Chłopcy z nudów najchętniej bawią się w wojnę. Cóż w tym niezwykłego? Wojna to odpowiednik pierwotnego święta, zejście w czas sakralny […]. I zabawa w wojnę, którą tak stymuluje i wzbogaca Weiser, stanowi jakieś przybliżenie do porządku sakralnego. Do porządku, w którym partycypuje się przecież wielorako i na sposób integralny… […].

Momenty kontaktu z sacrumsacrumsacrum mogą przybrać charakter rytuału religijnego (wspomniane już ujawnienie się Weisera podczas procesji Bożego Ciała – tu można spytać, czy imponujący kłąb kadzidlanego dymu i kolorowe wybuchy Weisera to nie są aby znaki z tego samego porządku). Ale mogą przybrać też charakter rytuału – po prostu. Sztuczny porządek rytuału i sztuczny porządek zabawy mają wiele wspólnego. I tak jest w powieści. Nasi bohaterowie tworzą rodzaj sekretnego związku, tajnego sprzysiężenia; są związani przysięgą „na życie pozagrobowe”, żyją w czymś innym, czego – jak podkreśla kilkakrotnie narrator – pozostali, to znaczy przede wszystkim dorośli prowadzący śledztwo w sprawie zniknięcia Weisera i Elki, nigdy nie zrozumieją. Już sam świat dziecięcych zabaw jest światem „zamkniętym” i stanowi rzeczywistość rządzącą się własnymi regułami i dla dorosłych niedostępną.

formy Źródło: Marek Zaleski, Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa 1996, s. 69–72.
RxkJATZtXNX8Q1
1. Na podstawie tekstu Marka Zaleskiego oraz powieści Pawła Huellego odtwórz biografię tytułowego bohatera utworu. 2. Wyjaśnij, w jakim celu Zaleski wielokrotnie cytuje fragmenty z utworu Huellego. 3. O jakich znakach inności Weisera jest mowa w eseju? Jak autor interpretuje odmienność tego bohatera? 4. Co upoważnia do pojmowania postaci Weisera w kategoriach sacrum? O jakim rodzaju sacrum pisze Zaleski? 5. Czym wyróżnia się rzeczywistość zabawy, którą tworzą bohaterowie? Jak wpływa ona na ich życie? 6. O jakich dwóch światach jest mowa w odniesieniu do rzeczywistości przedstawionej w powieści? Jakie relacje między nimi zachodzą?
Arthur Schopenhauer
ZSRR
Generalna Gubernia

Słownik

arkadia
arkadia

w twórczości rzymskiego poety Wergiliusza fikcyjna kraina wiecznej szczęśliwości, spokoju, ładu i życia w zgodzie z naturą; związany z nią literacki i malarski topos arkadyjski obrazuje świat idealny

mała ojczyzna
mała ojczyzna

miejsce, z którym ktoś jest związany emocjonalnie, bo się w nim urodził, wychował lub mieszka; małą ojczyzną może być region (np. Śląsk, Kaszuby) lub miasto czy wieś; może stanowić podstawę do budowania własnej tożsamości; niekiedy miejsce zmitologizowane

mityzacja
mityzacja

(gr. mýthos – opowieść) – kreowanie świata przedstawionego w dziele literackim w sposób charakterystyczny dla mitu; typowymi dla mityzacji zabiegami są m.in. nadawanie przedmiotom i postaciom znaczenia symbolicznego oraz manipulowanie czasem wydarzeń

sacrum
sacrum

(łac. to, co święte sacer – święty) – podstawowa kategoria religioznawcza oznaczająca wszystko, co należy do sfery religijnej, przeciwstawione sferze świeckości (profanum); sfera rzeczy świętych