Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Reforma szkolnictwa

Dzieło reform Stanisława Konarskiego rozwinęła i usystematyzowała Komisja Edukacji Narodowej, powołana przez sejm dla objęcia nadzoru nad szkołami jezuickimi po kasacie zakonu przez papieża w 1773 r. W jej skład wchodzili m.in. Andrzej Zamoyski, Adam Kazimierz Czartoryski oraz biskupi: płocki Michał Poniatowski (brat króla i późniejszy prymas) i wileński Ignacy Massalski.

RRPJVTIo3GhCz1
Portret Ignacego Potockiego z ok. 1783/84 r., który przewodził Towarzystwu do Ksiąg Elementarnych.
Źródło: Aleksander Kucharski (1741–1819), Muzeum Pałac w Wilanowie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Komisja nadzorowała też prace Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, które pod przewodnictwem Ignacego Potockiego i jego doradcy księdza Grzegorza Piramowicza opracowało programy nauczania. W systemie edukacji istotną rolę miały odgrywać szkoły główne, czyli uniwersytety w Krakowie i Wilnie, jako kuźnie kadr nauczycielskich dla trzech rodzajów szkół: siedmioletnich wydziałowych, sześcioletnich podwydziałowych oraz parafialnych. Oprócz wychowania obywatelskiego, na które wielki nacisk kładł już Konarski, wykładano w nich nauki przyrodnicze, matematykę i mechanikę, przy czym zalecano, by uczniowie „więcej na rozum i pojęcie niżeli na pamięć uczyli się”. Mimo niewątpliwych sukcesów Komisji i Towarzystwa trzeba pamiętać, że edukacja obejmowała młodzież szlachecką i część mieszczańskiej, a chłopską tylko w minimalnym zakresie (sporadycznie do szkół trafiały dzieci najbogatszych chłopów). Zdobywająca popularność w Europie idea oświaty powszechnej w Rzeczypospolitej jeszcze długo pozostawała niemożliwa do realizacji.

R1aCDshA4pdGh
Portret Hugona Kołłątaja, publicysty oświeceniowego i pisarza politycznego. W okresie Sejmu Czteroletniego zgromadził w Warszawie grono aktywnych działaczy i publicystów, którzy krytykowali przestarzałą ich zdaniem strukturę polityczną i społeczną Rzeczypospolitej (tzw. Kuźnicę Kołłątajowską). Z ramienia KEN przeprowadził w latach 1777–1780 reformę Akademii Krakowskiej.
Jaką dziedzinę zainteresowań Kołłątaja podkreślił autor obrazu?
Źródło: Józef Peszka (1767–1831), 1791 r., olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Prasa

Efektów zmian w szkolnictwie można było oczekiwać po upływie pokolenia, w pełni zaś ujawniły się one dopiero w epoce porozbiorowej.

RiGHtnmbnEpj01
„Gazeta Warszawska” powstała w 1774 r., ukazywała się – z krótkimi przerwami – przez następne165 lat, aż do wybuchu II wojny światowej.
Przeanalizuj ilustrację. Kto był wydawcą gazety? Podaj datę wydania gazety przedstawionej na ilustracji.
Źródło: 1774 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pewną rolę w doraźnej agitacjiagitacjaagitacji na rzecz zreformowania państwa odgrywała prasa. Rozwijała się ona już za Augusta III, a w czasach stanisławowskich przeżywała prawdziwy rozkwit, szczególnie po 1773 r., gdy wygasł monopol pijarów na wydawanie gazet w języku francuskim i skasowany został zakon jezuitów, posiadający dotąd wyłączność na prasę w innych językach, w tym po polsku. Z przekształcenia jednego z dzienników jezuickich powstała w 1774 r. zachowawcza „Gazeta Warszawska”, wydawana przez księdza Stefana Łuskinę, a jej głównym konkurentem był powstały z inspiracji Stanisława Augusta tygodnik „Monitor”, wzorowany na prasie angielskiej i propagujący idee oświecenia. Już w dobie Sejmu Czteroletniego powstały nowe tytuły, redagowane przez zwolenników programu reform, z „Gazetą Narodową i Obcą” Juliana Ursyna Niemcewicza na czele.

RVyhzcmR2mpE9
„Gazeta Narodowa i Obca”, pierwsza strona wydania z 23 kwietnia 1791 r.
Opisz podobieństwa i różnice między gazetą XVIII‑wieczną a współczesną.
Źródło: 1791 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Literatura i teatr

Również pisarze angażowali się w propagowanie nowych wzorców i poglądów, co znajdowało wyraz m.in. w unowocześnianiu języka literackiego. Istotna była tu zwłaszcza zmiana stosunku do makaronizmówmakaronizmmakaronizmów, czyli wyrażeń i zwrotów łacińskich, które dotychczas uchodziły za dowód uczoności. Od połowy stulecia zaczęto parodiować ich nadużywanie i stopniowo oczyszczać z nich polszczyznę. Język poezji i dramatu stał się mniej sztuczny i uroczysty, za to bardziej komunikatywny, co było szczególnie ważne w przypadku utworów satyrycznychsatyrasatyrycznych, których używano jako oręża w walce politycznej, rozpowszechnianych w formie druków ulotnychdruki ulotnedruków ulotnych.

RKMHnJLNH5jq21
Portret Ignacego Krasickiego, biskupa warmińskiego od 1767 r., arcybiskupa gnieźnieńskiego od 1795 r., poety, prozaika i publicysty.
Źródło: Per Krafft (1724–1793), ok. 1767 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikimedia Commons.

W latach 70. i 80. XVIII w. spod pióra biskupa warmińskiego Ignacego Krasickiego wyszły pierwsze polskie powieści: Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki oraz Pan Podstoli. Zarówno te, jak i inne dzieła Krasickiego miały charakter dydaktyczny, choć autor często nadawał im formę satyrysatyrasatyry. Biskup krytykował próżniactwo zakonników (słynna Monachomachia) i tradycyjne przywary Sarmatów, a także ślepą pogoń za cudzoziemską modą (np. Żona modna); wreszcie pisał również podniosłe wiersze patriotyczne, takie jak hymn Szkoły Rycerskiej – Hymn do miłości ojczyzny. Mimo niższego poziomu artystycznego dużą popularność zdobyły utwory poetyckie związanych z dworem królewskim Adama Naruszewicza i Stanisława Trembeckiego oraz uprawiających sentymentalną lirykę miłosną Franciszka Dionizego Kniaźnina i Franciszka Karpińskiego (ten ostatni jest też autorem słów do popularnej kolędy Bóg się rodzi).

Twórcy ci spotykali się na organizowanych przez Stanisława Augusta Poniatowskiego (głównie w latach 1770–1777) tzw. obiadach czwartkowych, czyli cotygodniowych biesiadach literacko‑naukowych. Wzorowane były one na paryskich salonach literackich, a oprócz wspólnego spożywania wykwintnych posiłków goście, wśród których byli też malarze i rzeźbiarze, rozmawiali na tematy związane ze sztuką i nauką. Niektóre z pisanych na obiady czwartkowe utworów literackich pojawiały się następnie w tygodniku „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne”, nieoficjalnym organie prasowym tych spotkań i pierwszym polskim czasopiśmie literackim.

Rgl1JEI0efvTh1
Wojciech Bogusławski (1757–1829) – aktor, śpiewak operowy, reżyser, pisarz, dramatopisarz, dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie, wystawiał także we Lwowie, Wilnie, Grodnie i Gdańsku. Zainicjował polską twórczość narodową inspirowaną folklorem. W czasach Sejmu Czteroletniego był zwolennikiem obozu reform. W swoich utworach podejmował ważne dla Polaków sprawy. Autor Żony modnej, Mieszczek modnychŚlubu modnego. Największą sławę przyniosła mu jednak opera Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale (1794), w której roiło się od aluzji politycznych. Po raz pierwszy wystawiona została w Warszawie dzień przed wybuchem powstania kościuszkowskiego. Trzy dni później przedstawienie zdjęła cenzura, ale pieśni z Krakowiaków zdążyły zdobyć wielką popularność i wkrótce śpiewała je cała Warszawa.
Jak myślisz, dlaczego autor portretu przedstawił Bogusławskiego na tle krajobrazu?
Źródło: Józef Reichan (1762–1818), 1798 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

W 1765 r. z inicjatywy króla powstał w Warszawie Teatr Narodowy, pierwszy stały zespół aktorski w Rzeczypospolitej. W jego repertuarze dominowały komedie obyczajowe, wykpiwające ciemnotę i szlacheckie wady. Największy rozgłos zdobywały sztuki o wszystko mówiących tytułach: ZabobonnikSarmatyzm Franciszka Zabłockiego oraz Małżeństwo z kalendarzaCzary Franciszka Bohomolca. Aktualne przesłanie polityczne zawierał wystawiony w 1791 r. Powrót posła Juliana Ursyna Niemcewicza, propagujący idee stronnictwa patriotycznego. Od lat 80. przez trzy kolejne dekady, z krótkimi tylko przerwami, scenie dyrektorował Wojciech Bogusławski, który po uchwaleniu Konstytucji 3 maja wystawił własny dramat Dowód wdzięczności narodu, będący kontynuacją Powrotu posła, a w 1794 r. Cud mniemany, czyli Krakowiaków i Górali – śpiewogrę uznawaną za szczytowe osiągnięcie polskiego teatru w XVIII w.

Mecenat artystyczny

Stanisław August Poniatowski nie tylko wspierał pisarzy i poetów, ale był rownież wielkim miłośnikiem i kolekcjonerem sztuki. Dążył także do tego, aby zapewnić Rzeczypospolitej odpowiednią pozycję wśród państw europejskich, a z jej stolicy stworzyć centrum życia kulturalnego i naukowego i przyciągnąć do Warszawy znaczących twórców z innych ośrodków. Stąd projekt przebudowy Zamku Królewskiego – już od początku panowania król zamierzał zadbać o znajdującą się w złym stanie rezydencję, przemienić ją w siedzibę godną oświeceniowego władcy. Choć ze względu na wysokie koszty udało się ten plan zrealizować częściowo, to królewska rezydencja zyskała wspaniały wystrój. W przebudowie Zamku uczestniczyli m.in. nadworny architekt Jakub Fontana, pochodzący z Włoch Dominik Merlini, który swą polską karierę zaczynał jeszcze za Augusta III, oraz Johann Christian Kamsetzer. Natomiast obrazy, rzeźby i malarskie dekoracje są dziełem działających na dworze Stanisława Augusta tak znanych artystów, jak choćby przybyli z Italii Marcello Bacciarelli (malarz specjalizujący się w portretach, autor pocztu królów Polski) oraz Bernardo Bellotto (zwany Canalettem, który zasłynął pejzażami miejskimi), a także Jan Bogumił Plersch oraz rzeźbiarze André Le Brun i Jakub Monaldi.

Malarstwo, rzeźba i architektura w dużo mniejszym stopniu niż publicystyka i literatura wikłały się w spory ideowe epoki. Od lat 70. przewagę w architekturze zyskał klasycyzmklasycyzmklasycyzm. Za najważniejszą realizację tego stylu uważa się przebudowę pawilonu w parku królewskim położonym pod skarpą wiślaną w Warszawie, w wyniku której budynek mieszczący dotąd łaźnię zamieniony został w klasycystyczną willę, od swej dawnej funkcji nazywaną pałacem Łazienkowskim. Pracami, które objęły także otoczenie pałacu, kierował Dominik Merlini.

Rozwijająca się intensywnie Warszawa już w czasach saskich była wielkim placem budowy, na którym w całym XVIII w. wzniesiono kilkadziesiąt pałaców i kościołów. Jeszcze liczniej powstawały rezydencje na prowincji, z początku rokokowe, potem przebudowywane zgodnie z modą klasycystyczną. Oprócz okazałych pałaców magnackich krajobraz coraz częściej urozmaicały dwory i dworki szlacheckie, stanowiące siedzibę mniej zamożnych rodzin ziemiańskich.

Dwór polski

R1f0aD5z46BP21
Klasycystyczny dworek w Radziejowicach na Mazowszu z początku XIX w. To jeden z ostatnich przykładów dworku wybudowanego z drewna. W XIX w. na całym obszarze dawnej Rzeczypospolitej budowano już dwory przeważnie z cegły.
Źródło: Tdurden (fotograf), fot. współczesna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Architektoniczna forma polskiego dworu szlacheckiego ukształtowała się pod koniec XVIII w. Był to zazwyczaj podłużny parterowy budynek z drewna lub cegły, o otynkowanych na biało ścianach, kryty dachem czterospadowym lub – rzadziej – mansardowym. Najbardziej charakterystycznym elementem dworu był osłaniający główne wejście portyk kolumnowy, zwany gankiem. W większych dworach stanowił on po prostu zminiaturyzowaną kopię portyków w klasycystycznych rezydencjach magnackich, a w przypadku siedzib szlachty drobnej lub zagrodowej odróżniał dworki od chłopskich chałup. Do dworu prowadziła zwykle aleja wysadzana drzewami liściastymi, bezpośrednio przed gankiem okalająca ozdobny klomb. Układ ten ułatwiał zajeżdżanie przed wejście bez kłopotliwych manewrów i zawracania, a zarazem nawiązywał do dziedzińców pałacowych.

Stanisław August Poniatowski, inspirujący twórczość poetów i dramaturgów oraz działalność pisarzy politycznych, a także utrzymujący na swym dworze licznych architektów i artystów, traktował kosztowny przecież mecenatmecenatmecenat jako środek wpływania na mentalność poddanych. Trzeba jednak pamiętać, że dwór królewski nie był jedynym ośrodkiem propagującym nowe prądy w myśli i sztuce. Ważne centrum kultury stanowiła od lat 80. XVIII w. rezydencja Izabeli i Adama Kazimierza Czartoryskich w Puławach. Funkcjonowały także liczne ośrodki o znaczeniu regionalnym, zarówno na wschodnich ziemiach Korony i Litwy, jak i w Wielkopolsce, skupiające się zazwyczaj przy dworach magnackich, takich jak Tulczyn Potockich, gdzie ostatnie lata życia spędził Trembecki, czy Biała Cerkiew Branickich.

RbidtTrihGSDK
Pałac Potockich w Tulczynie (dzisiejsza Ukraina) z monumentalnym wgłębnym portykiem kolumnowym, wzniesiony pod koniec XVIII w., fotografia współczesna. Widoczne z obu stron parterowegalerie łączą główny korpus z niewiele mniejszymi oficynami, które ozdobione są klasycznymi portykami wysuniętymi przed fasadę. Całość stanowiła jedno z największych założeń rezydencjonalnych w Rzeczypospolitej.
Źródło: Alex Khimich (fotograf), fot. współczesna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Słownik

klasycyzm
klasycyzm

(z franc. classicisme od łac. classicus – doskonały, pierwszorzędny) styl w architekturze i sztuce, typowy dla europejskiego oświecenia, przypadający na okres od połowy XVIII w. do lat 20.–30. XIX w.; na jego cechy charakterystyczne składały się: powrót do antyku, symetryczna bryła budynku, który chętnie ozdabiano kolumnadą i centralnie umieszczoną kopułą

agitacja
agitacja

(z łac. agitatio – poruszenie, agitare – pobudzać, poganiać) działanie mające na celu zjednanie zwolenników dla jakiejś idei lub sprawy

satyra
satyra

(z łac. satira od satura – naczynie z różnymi owocami; mieszanina) utwór literacki, który ma na celu wytknięcie i ośmieszenie ludzkich wad lub stosunków społecznych

makaronizm
makaronizm

(z franc. macaronisme, wł. maccherone, dawniej macarone – makaron; głuptas) zwrot lub wyraz pochodzący z języka obcego wpleciony do tekstu w języku rodzimym

druki ulotne
druki ulotne

rozpowszechniana masowo ulotka, która zawiera treści propagandowe lub reklamę

mecenat
mecenat

opieka bogatych miłośników sztuki lub literatury nad twórcami, najczęściej w postaci pomocy finansowej; nazwa wywodzi się od imienia Mecenasa, opiekuna pisarzy rzymskich z I w. p.n.e.

portyk
portyk

(z łac. porticus od porta – brama, drzwi) frontowa część budowli na planie prostokąta, najczęściej wysunięta ku przodowi, z rzędem kolumn

Słowa kluczowe

Komisja Edukacji Narodowej, Teatr Narodowy, klasycyzm, dwór szlachecki, mecenat, kultura oświecenia w Rzeczypospolitej, Rzeczpospolita w XVIII w.

Bibliografia

L. Słowiński, Odważni mądrością. O reformatorach edukacji i nauki polskiej w dobie oświecenia, Poznań 1988.

A. Jobert, Komisja Edukacji Narodowej w Polsce (1773–1794). Jej dzieło wychowania obywatelskiego, tłum. M. Chamcówna, Wrocław 1979.

T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia, Warszawa 1979.

M. Klimowicz, Literatura oświecenia, Warszawa 2003.

Z. Sinko, „Monitor” wobec angielskiego „Spectatora, Wrocław 1956.

J. Łojek, „Gazeta Warszawska” księdza Łuskiny (1774–1793), Warszawa 1959.