Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sen jako motyw kultury

Sen należy do ważnych motywów istniejących w kulturze już od antyku. O jego znaczeniu decyduje m.in. fakt, że może być przedstawiany w bardzo różnych kontekstach. Zajmowali się nim m.in. teologowie, twórcy systemów filozoficznych, medycy, artyści.

Już w starożytności wyraźnie odróżniano czynność spania od śnienia. Stosowano przy tym terminy, które wskazywały np. na właściwości obu procesów. Najczęściej używanym pojęciem było łacińskie słowo somnus, które miało szeroki zakres, bo dotyczyło zarówno spania, jak i marzeń sennych, ale korzystano też z innych określeń: sopor, somnium czy visio.

R1Ev91j9DXpJs1
Bazaltowa figura nagiego śpiącego niemowlęcia przedstawiająca Somnusa, boga snu, syna nocy i brata bliźniaka śmierci
Źródło: Sean Pathasema/Birmingham Museum of Art, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Odmienność terminologiczna wynikała m.in. z istnienia kilku źródeł wiedzy na temat snów. Jednym z nich były naukowe badania wchodzące w zakres onirologiionirologiaonirologii, mające korzenie w starożytności. Inną perspektywę dawały popularne wierzenia wywodzące się z przesądów i magii, a realizowane w postaci senników.

Wśród najważniejszych zagadnień podejmowanych przez reprezentantów obu nurtów było wyjaśnienie, czy to, co się śni człowiekowi, jest efektem działania Boga, czy sił piekielnych, a tym samym – ustalenie wiarygodności snów. Odwoływano się przy tym m.in. do Biblii, gdzie motyw śnienia występuje wielokrotnie. W Piśmie Świętym sen jest ważnym sposobem kontaktu Boga z człowiekiem, np. Józef otrzymał w ten sposób nakaz ucieczki do Egiptu wraz z Maryją i Jezusem. Bardzo doceniano w Biblii umiejętność wyjaśniania symbolicznych snów – dzięki niej starotestamentowy Józef został uwolniony z więzienia i zdobył wysokie stanowisko na dworze faraona.

Klasyfikowanie snów w zależności od tego, czy mają pochodzenie niebiańskie, czy piekielne, stało się przedmiotem zainteresowania wielu filozofów i teologów.

Św. Tomasz z Akwinu Suma teologiczna

Niekiedy […] demony sprawiają, że pewne obrazy ukazują się ludziom we śnie, i tym sposobem odsłaniają czasem pewne rzeczy przyszłe tym, którzy weszli z nimi w bezprawne układy. Stosownie do tego musimy powiedzieć, że wykorzystywanie marzeń sennych do przewidywania przyszłości nie jest bezprawnym wieszczeniem dopóty, dopóki owe marzenia zawdzięczamy boskiemu objawieniu.

C1 Źródło: Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna. Cytat za: Teresa Michałowska, Śnić w średniowiecznej Polsce, [w:] tejże, Mediaevalia i inne, Warszawa 1998, s. 97.

Sen w filozofii barokowej

Problem rozróżniania snów zesłanych przez Boga i tych wynikających z działania demonów był podejmowany również w baroku. Jednak w tej epoce po motyw marzeń sennych zazwyczaj sięgano w innym celu, wynikającym z widocznego w epoce kryzysu zaufania w możliwości epistemologiczneepistemologiczneepistemologiczne rozumu i zmysłów. Renesansowi humaniści zakładali, że umysł, opierając się na przesłankach przekazywanych przez zmysły, jest w stanie rozpoznać rzeczywistość. W baroku powróciło pytanie, z którym mierzono się już w antyku: czy człowiek może stwierdzić coś pewnego na temat świata? A także: czy jest jakikolwiek dowód na to, że świat naprawdę istnieje? Przekonanie o tym, że wiedza zbudowana na logicznym myśleniu ma wartość, zostało naruszone, a zastąpiła je idea iluzoryczności bytu. Nie przypadkiem na ten okres przypada popularność porównywania świata i życia do teatru, żeglugi po morzu, bańki mydlanej czy snu.

epistemologiczne

Problem ten podjął m.in. XVII‑wieczny filozof Kartezjusz (1596–1650), autor zdania: Myślę, więc jestem. Zastanawiając się nad kwestią możliwości odróżnienia jawy od snu, zadał pytanie:

Kartezjusz Prawidła kierowania umysłem

Jak możesz mieć pewność, że życie twoje nie jest snem ustawicznym i że to wszystko, o czym według twojego mniemania dowiadujemy się za pośrednictwem swoich zmysłów, nie jest fałszywe, zarówno dobrze teraz, jak kiedy śpisz?

C3 Źródło: Kartezjusz, Prawidła kierowania umysłem, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1937, s. 142–143.

Jeszcze bardziej sceptycznie o możliwości rozstrzygnięcia dylematu, czy świat poznawany za pomocą zmysłów jest rzeczywisty, wyrażał się francuski filozof i matematyk Blaise Pascal (1623–1662). Uczony wątpił w to, że uda się znaleźć jednoznaczne dowody na realność otaczającej ludzi rzeczywistości.

Sen w literaturze barokowej

Przekonanie, że świat jest ułudą, wyrażali także twórcy literatury. W baroku wciąż powracano do motywu zmienności wszystkiego, co materialne. Motyw snu łączono z popularnymi wówczas wątkami wanitatywnymiwanitatywnywanitatywnymi. Kruchość i pozorność ludzkiego życia podkreślano, porównując je np. do żeglugi po morzu, cienia, wiatru, bańki mydlanej czy właśnie snu. Popularnością cieszył się topostopostopos „życie‑sen”, który pisarze przywoływali, by w ten sposób uwypuklać ułudę istnienia człowieka, niemogącego zaufać wiarygodności doznań zmysłowych. Sen stał się figurą nicości i niestałości, co wynikało z utraty przez XVII‑wiecznych Europejczyków przekonania, że wzrok, słuch czy dotyk są źródłem prawdziwej wiedzy o otaczającym świecie. Sięgając po motyw snu, twórcy zazwyczaj wyrażali swój sceptycyzm.

Przywołany tu kontekst jest jednym z wielu, w których umieszczano sen w poezji XVII w. Sen pojawiał się np. również w poezji miłosnej: uczucie okazywało się w niej równie złudne co marzenia senne, ale też noc stawała się okazją do spotkania zakochanych, podczas gdy inni ludzie spali.

Słownik

emblemat
emblemat

(łac. emblema, emblematis) – utwór o charakterze słowno‑plastycznym, składający się z: obrazu mającego alegoryczne znaczenie, napisu wyjaśniającego treść obrazu oraz krótkiego utworu poetyckiego

onirologia
onirologia

(gr. óneiros – sen, gr. lógos – słowo, nauka) – nauka zajmująca się badaniem snów

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – motyw powtarzający się w literaturze i sztuce, zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość danej kultury i na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos konstruowany jest jako obraz, a celem jego zastosowania jest opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – nawiązujący do ulotności życia ludzkiego i świata materialnego