Przeczytaj
Na początek przypomnienie podstawowych pojęć których znajomość jest niezbędna do zgłębiania poniższych materiałów.
Doświadczeniem losowym nazywamy taki eksperyment, który można powtarzać wielokrotnie w jednakowych (lub bardzo zbliżonych warunkach) i którego wyniku nie można jednoznacznie przewidzieć.
Każdy wynik doświadczenia losowego to zdarzenie elementarne. Wszystkie zdarzenia losowe danego doświadczenia losowego tworzą przestrzeń zdarzeń elementarnych (zbiór zdarzeń elementarnych).
Zbiór zdarzeń elementarnych będziemy oznaczać grecką literą . Będziemy zakładać, że jest on zbiorem skończonym, a liczbę jego elementów oznaczymy .
W tym materiale skoncentrujemy się na określaniu możliwych zdarzeń w rzucie monetą (monetami).
Każda moneta ma dwie strony. Jedną z nich nazywamy reszką , a drugą orłem . Będziemy zakładać, że moneta jest symetryczna, czyli szanse wyrzucenia reszki są takie same, jak szanse wyrzucenia orła.
Doświadczenie losowe polega na jednokrotnym rzucie monetą.
Zbiór zdarzeń elementarnych tego doświadczenia składa się z dwóch elementów:
wypadł orzeł
wypadła reszka
,
W zastosowaniach praktycznych najczęściej interesuje nas nie pojedyncze zdarzenie elementarne rozpatrywanego doświadczenia losowego, ale zbiory tych zdarzeń, czyli podzbiory zbioru .
Każdy podzbiór skończonego zbioru zdarzeń elementarnych nazywamy zdarzeniem losowym (zdarzeniem).
O zdarzeniach elementarnych, które są elementami danego zdarzenia mówimy, że sprzyjają zdarzeniu .
Zdarzenie nazywamy pewnym, gdy zbiorem zdarzeń sprzyjających temu zdarzeniu jest zbiór zdarzeń elementarnych .
Zdarzenie nazywamy niemożliwym, gdy zbiorem zdarzeń sprzyjających jest zbór pusty. Oznacza to, że w zbiorze nie ma ani jednego zdarzenia elementarnego sprzyjającego danemu zdarzeniu.
Zdarzenie niemożliwe oznaczać będziemy symbolem tak, jak zbór pusty.
Jeżeli zbiór zdarzeń elementarnych ma elementów, to zdarzeń losowych jest (łącznie ze zdarzeniem pewnym i zdarzeniem niemożliwym).
Doświadczenie polega na jednokrotnym rzucie monetą. Wypiszemy wszystkie zdarzenia losowezdarzenia losowe, które mogą zajść w tym doświadczeniu.
Korzystając z Przykładu 1 wiemy już, że zbiór zdarzeń elementarnych składa się z dwóch elementów. Zatem łączna liczba zdarzeń losowychzdarzeń losowych jest równa
Wypisujemy te zdarzenia:
– wyrzucenie orła
– wyrzucenie reszki
– zdarzenie pewne
– zdarzenie niemożliwe (nie wyrzucono ani orła, ani reszki)
Rzucamy dwiema monetami: jednogroszówką i dwudziestogroszówką.
Zdarzeniami elementarnymi w tym doświadczeniu są zdarzenia:
– wyrzucenie reszki na obu monetach
– wyrzucenie reszki na monecie jednogroszowej i orła na monecie dwudziestogroszowej
– wyrzucenie orła na monecie jednogroszowej i reszki na monecie dwudziestogroszowej
– wyrzucenie orła na obu monetach
Wynika z tego, że
Liczba wszystkich zdarzeń elementarnych jest równa .
Jeżeli piszemy o rzucie kilkoma monetami, to zakładamy, że monety te są rozróżnialne. Również wtedy, gdy mają jednakowe nominały.
Zatem doświadczenia: - krotny rzut monetą i rzut monetami, interpretujemy i opisujemy tak samo. Czyli identyczne są zbiory zdarzeń elementarnych takich doświadczeń.
Doświadczenie polega na trzykrotnym rzucie monetą. Wyznaczymy zbiór zdarzeń elementarnych w tym doświadczeniu.
Przestrzeń zdarzeń elementarnych w tym doświadczeniu możemy wyznaczyć różnymi sposobami. Przedstawimy jeden z nich. Narysujemy tzw. drzewko.
Podczas pierwszego rzutu ( etap) mamy dwie możliwości – , .
Z wierzchołka drzewa prowadzimy dwie krawędzie.
W kolejnym etapie każdej z wcześniejszych możliwości odpowiadają dwie nowe sytuacje. Z każdego z wierzchołków oznaczonych , prowadzimy po dwie krawędzie i wpisujemy możliwe wyniki.
Podobnie postępujemy w trzecim rzucie.
Zbiór zdarzeń elementarnych tworzymy, wypisując wszystkie ciągi wyników, zapisanych przy krawędziach tworzących gałęzie, rozpoczynając od wierzchołka drzewa.
Zauważmy, że w jednoczesnym rzucie monetami (lub w rzutach monetą) liczba zdarzeń elementarnych jest równa .
Rzucamy jednocześnie monetą i sześcienną kostką do gry.
Wypiszemy zdarzenia sprzyjające:
zdarzeniu – na monecie wypadła reszka, a na kostce liczba oczek nie większa od
zdarzeniu – na monecie wypadła reszka, a na kostce parzysta liczba oczek
Wypiszemy teraz zdarzenia sprzyjające zdarzeniom , , , .
Postępujemy podobnie, jak przy działaniach na zbiorach.
Słownik
każdy podzbiór skończonego zbioru zdarzeń elementarnych nazywamy zdarzeniem losowym (zdarzeniem)