Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Okno na świat – budowa portu w Gdyni

Na mocy traktatu wersalskiego Polska otrzymała 140 km wybrzeża. Wolne Miasto Gdańsk uzyskało autonomię pod ochroną Ligi Narodów, więc na całym odcinku polskiego wybrzeża brakowało większego portu, dzięki któremu państwo mogłoby rozwijać się gospodarczo. W lutym 1920 r. odbyły się uroczyste zaślubiny z Bałtykiem w Pucku, na które przybył gen. Józef Haller.

RZudsNdhI6h1e
Obraz Zaślubiny Polski z morzem pędzla Wojciecha Kossaka, 1931 r. Sprawdź, skąd wywodzi się zwyczaj zaślubin z morzem.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Fragment przemowy gen. Józefa Hallera podczas uroczystości

Oto dzisiaj dzień czci i chwały! Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi, ale i nad morzem polskim. Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi. Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem.

haller Źródło: Fragment przemowy gen. Józefa Hallera podczas uroczystości, [w:] Artykuł Zaślubiny Polski z Bałtykiem, dostępny na portalu dzieje.pl, 2010.

Niecałe pół roku później inżynier Tadeusz WendaWendaTadeusz Wenda został oddelegowany na Pomorze, aby znaleźć najlepsze miejsce na przyszły port. Według niego to Gdynia, wówczas niewielka wioska letniskowa, miała najkorzystniejsze warunki. Został mianowany głównym kierownikiem oraz projektantem portu, którego budowa ruszyła w 1922 r. Początkowo prace przebiegały bardzo powoli, przyspieszono je w 1926 r. dzięki funduszom inwestycyjnym pozyskanym przez ministra przemysłu i handlu Eugeniusza Kwiatkowskiego. Budowa portu w Gdyni trwała do 1937 r.

Wenda
R2nxCTMKvkeAO
Tadeusz Wenda. Kierował budową nowego polskiego portu, a od 1932 r. nadzorował prace jako naczelnik Wydziału Techniczno-Budowlanego Urzędu Morskiego w Gdyni. Jakie wcześniejsze doświadczenia pomogły mu w realizacji gdyńskiego projektu?
Źródło: Muzeum Miasta Gdyni, domena publiczna.
Fragment wspomnień Jana Żelewskiego, sekretarza Kierownictwa Budowy Portu w Gdyni

Jak było w Gdyni w roku 1920? Tak jak w Biblii. Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię, odłączył wodę od lądu i dodatkowo przylepił do tego ubogą, zacofaną wioskę rybacką Gdynię! To było wszystko, co zastał […] inicjator, jedyny projektant i budowniczy portu w Gdyni inżynier Tadeusz Wenda. […] zostawił w Warszawie szczęśliwą rodzinę, bardzo obszerne luksusowe mieszkanie i duże miasto i przyjechał do Gdyni, gdzie był brak najelementarniejszych wygód bytowania.

gdynia Źródło: Fragment wspomnień Jana Żelewskiego, sekretarza Kierownictwa Budowy Portu w Gdyni, [w:] K. Budlewski, M. Głodek, J. Gołębiewski, M. Stelmach, Inżynier Tadeusz Wenda "Ojciec" portu w Gdynii, Komorów 2018, s. 7.
R1B0TtgpWFKJw
Eugeniusz Kwiatkowski (1888–1974) – inżynier chemik, minister przemysłu i handlu w latach 1926–1930, minister skarbu w latach 1935–1939. Zainicjował budowę portu w Gdyni, kierował opracowaniem czteroletniego planu inwestycyjnego, patronował Centralnemu Okręgowi Przemysłowemu. Rozwinął polski przemysł chemiczny, przyczynił się do powstania huty w Stalowej Woli. Po wybuchu wojny udał się do Rumunii. Do kraju powrócił w 1945 r. Ponownie zaangażował się w odbudowę gospodarki morskiej, jednak w 1948 r. został odsunięty od działalności publicznej. Zamieszkał w Krakowie. Od 1956 r. zajmował się pracą naukową. Dlaczego mężczyźni na zdjęciu, zwróceniu w stronę Eugeniusza Kwiatkowskiego trzymają kapelusze rękach?
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Wokół portu powstawała niezbędna infrastruktura, która przyczyniła się do rozbudowy Gdyni. W ciągu zaledwie kilkunastu lat niewielka wioska licząca 1300 mieszkańców zamieniła się w prężnie działające miasto, które w momencie wybuchu II wojny światowej zamieszkiwało ponad 120 tys. osób. Port w Gdyni nie ustępował temu znajdującemu się w Wolnym Mieście Gdańsku, wypływały z niego towary takie jak węgiel, drewno oraz różne produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, początkowo w kierunku krajów skandynawskich, a następnie całej Europy.

Ruch statków w latach 1924–1929

Rok

Weszło statków

Wyszło statków

Razem

1924

27

27

54

1925

85

72

157

1926

298

303

601

1927

513

510

1023

1928

1108

1093

2201

1929

15502

3106

18608

Indeks górny Źródło: Artykuł Port morski Gdynia, Wikipedia.org Indeks górny koniec

„Jutro będzie gorsze niż dzisiaj” – walka z kryzysem gospodarczym

W związku z prowadzonymi walkami o granice polska gospodarka była wciąż nastawiona na cele wojenne. Aby sprostać narastającym wydatkom, konieczna była zwiększona emisja pieniądza, a więc dodruk banknotów bez pokrycia i powiększenie długu publicznego. Deficyt budżetowy w 1921 r. sięgał 155 proc. W efekcie tego marka polskamarka polskamarka polska – obowiązująca waluta – podlegała inflacji. Towary drożały, a najlepszym wyznacznikiem kryzysowej sytuacji był kurs dolara, który gwałtownie rósł w stosunku do polskiej waluty.

Inflacja marki polskiej (mkp)

1918

1919

1920

1921

1922

1923

31.03.1924

Produkcja (1913 r. = 1)

×

0,3

0,4

0,6

0,75

0,8

×

Dług Skarbu (mld mkp)

0,1

6,8

60,0

221,0

676,00

111322,0

291700

Obieg pieniężny (mld mkp)

9,0

15,0

49,0

230,0

792,00

125372,0

596244

Kurs dolara (w mkp)

9,0

110,0

590,0

2923,0

17800,00

6375000,0

9250000

Ceny detaliczne (1913 r. = 1)

×

25,0

136,0

560,0

2772,00

1524482,0

3447562

inflacja Źródło: Anna Wójtowicz, Grzegorz Wójtowicz, Historia monetarna Polski, Warszawa 2003.

Pod koniec 1923 r. państwo polskie znalazło się w bardzo trudnym położeniu. Jesienią trwająca już od kilku lat inflacja weszła w nowe stadium – hiperinflację. W warunkach kryzysu gospodarczego zaostrzały się konflikty społeczne. W całej Polsce doszło do licznych demonstracji i starć zbrojnych między robotnikami a policją i wojskiem. W Krakowie wybuchło powstanie robotnicze, w którym zginęło kilkadziesiąt osób.

R2ddEKzDRkKYG
Strajkujący przed Domem Robotniczym w Krakowie. Zastanów się, dlaczego strajki i demonstracje nasiliły się w listopadzie. Czy mogła mieć na to wpływ zbliżająca się zima?
Źródło: dziennikpolski24.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
RDjXphKYFns2E1
Władysław Grabski (1874–1938) – ekonomista, działacz społeczny i niepodległościowy, poseł na Sejm, związany z Narodową Demokracją. Po raz pierwszy był premierem między 23 czerwca a 24 listopada 1920 r. Później był ministrem skarbu w rządach Władysława Sikorskiego i Wincentego Witosa. Drugi gabinet Grabskiego nie tylko rozruszał gospodarkę, ale też wypracował projekt reformy rolnej. Po tym, jak w listopadzie 1925 r. podał swój rząd do dymisji, wycofał się z życia politycznego i poświęcił się pracy naukowej w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rząd Wincentego Witosa nie był w stanie sprostać kryzysowi, a jego słowa jutro będzie gorsze niż dzisiaj podsumowywały niemoc władz. W grudniu 1923 r., kiedy kurs dolara sięgnął już astronomicznych kwot, rząd Witosa podał się do dymisji, a na jego miejsce powołano nowy gabinet Władysława Grabskiego, który miał wyprowadzić Polskę z chaosu i uporządkować gospodarkę. Specjalne uprawnienia pozwalające na podejmowanie pozaparlamentarnych działań otrzymał tzw. rząd fachowców.

Jednym z pierwszych kroków nowo powstałego rządu była reforma walutowa. Na początku 1924 r. rząd ustanowił nową walutę – złoty polski – i powołał Bank Polski. Ponadto wprowadził jednorazowy podatek majątkowy (od osób posiadających majątek powyżej 10 tys. ówczesnych złotych frankówzłoty frankzłotych franków) oraz radykalne cięcia kosztów.

Władysław Grabski: Plan mój polegał na tym, żeby pobierać podatek majątkowy w przyśpieszonym trybie tak, by starczył on na pokrycie deficytu pierwszych kilku miesięcy. W ciągu zaś tych kilku miesięcy należało dokonać reformy walutowej, która by położyła kres ciągłej groźbie ponownego spadku waluty […]. W tej sytuacji zdecydowałem się na wydanie komunikatu, że w ciągu lutego i marca płatne będą dwie raty zaliczki na podatek majątkowy, które nie zostaną potrącane z rat należnych w ciągu 1924 roku, a tylko w następnych, oraz że od 1 lutego zostanie całkowicie wstrzymany druk pieniędzy papierowych na potrzeby skarbu.

Źródła cytatów: Wincenty Witos: „Wola Ludu” nr 41, 1923, s. 507; Władysław Grabski: Dwa lata pracy u podstaw państwowości naszej (1924–1925), Warszawa 1927, s. 32.

Rząd w Odezwie do Obywateli Rzeczpospolitej Polskiej, 27 stycznia 1924 roku

Rząd żywi przekonanie, że wspólnym wysiłkiem własnym oraz całego społeczeństwa zdoła w najbliższym czasie dokonać dawno oczekiwanego przez naród przełamania kryzysu finansowego. Cel ten da się osiągnąć przez wielkie natężenie sił płatniczych społeczeństwa, przez ograniczenie wielu nawet pilnych potrzeb oraz przez usilną pracę i oszczędność na wszystkich polach i przez wszystkie sfery. Oszczędności muszą być stosowane nie tylko w państwowej gospodarce, lecz i w prywatnej. Miernikiem wartości obywatelskiej w każdym nowożytnym państwie jest także rzetelne płacenie podatków, kierowanie się prawdą przy deklarowaniu stanu majątkowego i uiszczanie należności skarbowi we wskazanych terminach, lokowanie swoich oszczędności w kraju, a nie w obcych walutach i nie za granicą. Gdy wszyscy spełnią swój obowiązek, szybko nadejdą czasy normalne.

odezwa Źródło: Rząd w Odezwie do Obywateli Rzeczpospolitej Polskiej, 27 stycznia 1924 roku, [w:] Wspomnienia i relacje o reformach Władysława Grabskiego, oprac. M.M. Drozdowski, Warszawa 2004.
R9085NzeF3OTz
Przykład banknotu obowiązującego w międzywojennej Polsce. Kim jest postać przedstawiona na banknocie?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Centralny Okręg Przemysłowy

W 1926 r. ruszyła budowa magistrali węglowej (nazywanej potocznie Węglówką) – trasy kolejowej łączącej Górny Śląsk z Gdynią, co znacznie usprawniło transport polskiego węgla. Do użytku została ona oddana w 1933 r. Powstawały nowe fabryki, m. in. jedna z najnowocześniejszych fabryk w Europie- Zakłady Azotowe w Tarnowie‑Mościcach. Ostatnią wielką inwestycją przed II wojną światową był Centralny Okręg PrzemysłowyCentralny Okręg PrzemysłowyCentralny Okręg Przemysłowy budowany w latach 1937–1939. Do wybuchu wojny udało się tam stworzyć ponad 100 tys. miejsc pracy. Budowa była ogromnym przedsięwzięciem, którego budżet planowano na 3 mld zł (dla porównania roczny budżet państwa wynosił 2 mld zł). COP stanowił około 15% powierzchni II Rzeczypospolitej. 

R1YIHZfI5z46F
Wizyta prezydenta RP Ignacego Mościckiego na terenie budowy zapory wodnej na Dunajcu i elektrowni wodnej w Rożnowie. Inwestycję tę realizowano w latach 1935-1941 i była częścią COP-u. Zlokalizuj Rożnów na schemacie interaktywnym.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

COP znalazł się w równej odległości od wschodniej i zachodniej granicy państwa, w regionie istniało ogromne przeludnienie wsi, a także dostępna była tania siła robocza. Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego była więc odpowiedzią redukcję bezrobocia, które prowadziło w poprzednich latach do masowych strajków oraz protestów ludności. Miała także wymiar propagandowy, ukazując Polskę, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i wśród jej mieszkańców, jako państwo dynamicznie się rozwijające i nowoczesne. COP stał się rynkiem zbytu zarówno dla produktów rolnych ze wschodu kraju, jak i surowców z Górnego Śląska. Znajdowały się tam również bogate złoża gazu ziemnego.

Słownik

Centralny Okręg Przemysłowy
Centralny Okręg Przemysłowy

ośrodek przemysłu ciężkiego budowany w 1936–1939 w południowo‑centralnych dzielnicach Polski

inflacja
inflacja

wzrost cen przy spadku wartości pieniądza

hiperinflacja
hiperinflacja

bardzo wysoka i gwałtowna inflacja spowodowana załamaniem systemu finansowego

marka polska
marka polska

(z niem. Mark, marc – sztabka metalu opatrzona znakiem) waluta obowiązująca na terenie królestwa Polskiego od 1916 r., a po I wojnie światowej tymczasowo obowiązująca w II RP; w wyniku reformy z 1924 r. została zastąpiona złotym polskim

złoty frank
złoty frank

(franc. franc) dawna jednostka rozrachunkowa, którą od 1930 r. do 1 kwietnia 2003 r. posługiwał się Bank Rozrachunków Międzynarodowych

Słowa kluczowe

Centralny Okręg Przemysłowy, Eugeniusz Kwiatkowski, port morski w Gdyni, inflacja, hiperinflacja, kryzys gospodarczy

Bibliografia

Krzywicki L., Wspomnienia, t. 1‑3, Warszawa 1957‑59.

Wspomnienia i relacje o reformach Władysława Grabskiego, oprac. M.M. Drozdowski, Warszawa 2004.

Wójtowicz A., Wójtowicz G., Historia monetarna Polski, Warszawa 2003.