Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Sformułuj argument, który potwierdzi, że ważnym elementem renesansowego światopoglądu był kult piękna fizycznego.

RQiHlTMmct1mx
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj przedstawioną w utworze Jana Kochanowskiego Pieśń świętojańska o sobótce Dorotę jako kobietę idealną.

RH7y8s9k1DP5s
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Podziel fraszkę Jana Kochanowskiego Do Magdaleny na części i nadaj im tytuły.

RrSjnu2j2C7TD
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Wypisz wymienione we fraszce Do Magdaleny części ciała kobiety, a następnie ich poetyckie określenia. Wyjaśnij, jak rozumiesz sens cytatów.

R17Grr3ZZ2qaG
1. Część ciała (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Interpretacja cytatu (Uzupełnij). 2. Część ciała (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Interpretacja cytatu (Uzupełnij). 3. Część ciała (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Interpretacja cytatu (Uzupełnij). 4. Część ciała (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Interpretacja cytatu (Uzupełnij). 5. Część ciała (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Interpretacja cytatu (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Jak sobie wyobrażasz Magdalenę? Na podstawie ćwiczenia 4 sporządź krótki opis kobiety.

RLMmbazty34Ye
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz stan emocjonalny postaci mówiącej w wierszu Do Magdaleny. Co wpłynęło na samopoczucie mężczyzny?

R1J06DPXQn6Vh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

W jaki sposób we fraszce Do Magdaleny zostały oddane emocje? Podaj trzy przykłady środków językowych.

RPMPjZmx4inBY
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Wskaż w utworze Do Magdaleny cechy petrarkizmu.

R1J9Y4LiRokhJ
(Uzupełnij).

Zadania dodatkowe

2
Polecenie 1
Zapoznaj się z fragmentem tekstu na temat renesansowej mody, a następnie wykonaj podane pod tekstem polecenia.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu na temat renesansowej mody, a następnie wykonaj podane pod tekstem polecenia.
1
Maria Gutkowska-Rychlewska Historia ubiorów

Zainteresowanie ubiorem i wyglądem zewnętrznym człowieka renesansu przyczyniło się do nagromadzenia bogatych źródeł pisanych odnoszących się do ówczesnych ubiorów. W opracowaniach literackich [...] poruszających sprawy mody występuje w różnych krajach zachodnich, podobnie jak i w Polsce, utyskiwanie na rozrzutność w wydatkach na ubiory, na zmienność w upodobaniach i ciągłą pogoń za nowością. [...]

Dużo wiadomości o tkaninach używanych na ubiory, o barwach i rodzajach sukna podają inwentarze spisywane wraz z innymi ruchomościami po śmierci właściciela. [...] Materiały ikonograficzne [...] stanowią jednak najważniejsze źródło poznania stylu ubiorów [...]. Wśród licznych zabytków sztuki portrety wysuwają się na plan pierwszy [...]. Są one do pewnego stopnia sprawdzianem słuszności zarzutów stawianych modzie tego okresu przez moralizatorską literaturę XVI w. [...] oraz dają przykład wszelkich odcieni mody renesansowej w różnych jej odmianach [...]. We współczesnych portretach [...] powtarza się powszechnie panujący typ ubioru męskiego i kobiecego, spokojnego w doborze barw w sferze mieszczańskiej. Dla grupy ubiorów dworskich w różnych krajach wspólną cechą jest ozdobność, przeładowanie kosztownymi szczegółami, klejnotami i haftami.  [...]

Na podstawie ikonografii trudno jest określić, jak daleko sięgał włoski styl ubioru, który mógł, panując na dworze królowej Bony, stać się przykładem elegancji i nowego stylu mody dla kobiet polskich. Bona otrzymała od matki bogatą wyprawę z dużą ilością bielizny osobistej, pościelowej i stołowej. [...] Wyprawa królowej obejmowała m.in. przeszło 100 koszul dziennych z flamandzkiego i włoskiego płótna, haftowanych złotem i jedwabiami przy wycięciu i na rękawach. [...] Moda ówczesna wymagała trzymania w ręce ozdobnej chusteczki [...]; tych było w wyprawie królowej 120, ozdobionych haftem kolorowym i ażurowym. Najkosztowniejszą pozycją wyprawy było 21 sukni królowej, uszytych z ciężkiego brokatu włoskiego, aksamitów i atłasów. [...] Wpływ mody włoskiej musiał być widoczny w najbliższym otoczeniu dworskim, ponieważ według przyjętego zwyczaju damy dworskie, Włoszki i Polki, otrzymywały tkaniny jedwabne na suknie i korzystały z usług krawca królowej, Włocha. Tą drogą mogły przenikać z dworu królewskiego wzory włoskiej mody. Natrafiały one jednak na duże przeszkody, jak przyzwyczajenie ogółu kobiet do tradycyjnych ciężkich ubiorów (np. szuba na bobrowym futrze z ciężkim kołnierzem). Nowe modele wyciętych strojnych sukien włoskich, kosztowne, ozdobne berety, złociste siatki na włosy (crinale), czepeczki odkrywające włosy nie spotykały się z przychylną oceną, zwłaszcza w konserwatywnym środowisku szlacheckim, żyjącym z dala od dworu królewskiego. Jeszcze w drugiej połowie XVI w. pisarze polscy wypowiadają ujemne opinie o cudzoziemskim stroju kobiecym i stawiają za przykład do naśladowania dawne kobiece stroje, ciężkie i niewdzięczne dla kobiecej urody. Świadczy to o trwałych poglądach szlacheckiego środowiska na zagadnienia mody kobiecej.

Z materiałów ikonograficznych XVI w. można wyodrębnić [...] grupę strojów kobiecych: poważnych, ciemnych, noszonych przez mężatki, nawet bardzo młode, przy uroczystych okazjach. [...] Z czarnej sukni widać czasem tylko drobne modne dodatki, np. małą krezę wokół szyi i dłoni. Taki strój kobiecy odpowiadał właśnie upodobaniom szlacheckim wyrażanym przez pisarzy, którzy występowali wrogo wobec nowości mody zachodniej.

moda Źródło: Maria Gutkowska-Rychlewska, Historia ubiorów, Wrocław - Warszawa - Kraków 1968, s. 307–432.
31
Ćwiczenie 9

Wymień dwa źródła wiedzy na temat mody renesansu.

RgR0cbyaAPDQa
1 (Uzupełnij). 2 (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, na czym polegały zarzuty stawiane modzie renesansowej przez moralizatorską literaturę XVI w.

R10BR1PhwQkBP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Na podstawie tekstu określ dwie cechy mody dworskiej.

R12KAaEChHxRM
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 12

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie informacji i opinii:

R2Ms8XHFvS5mz
Informacja (Uzupełnij). Opinia (Uzupełnij).
R1Z4C7UWooUuU1
Ćwiczenie 13
Według autorki renesansową modę kobiecą w Polsce cechuje: Możliwe odpowiedzi: 1. pogoń za nowościami i szybkie przyswajanie wzorów włoskich, 2. konserwatyzm, 3. innowacyjne podejście do ubiorów i twórcze przekształcanie trendów zachodnich.
31
Ćwiczenie 14

Na podstawie tekstu scharakteryzuj wzorzec renesansowej mody włoskiej oraz XVI‑wiecznej mody polskiej.

RApOCKZxW6uHO
Moda włoska (Uzupełnij). Moda polska (Uzupełnij).