Sprawdź się
Sformułuj argument, który potwierdzi, że ważnym elementem renesansowego światopoglądu był kult piękna fizycznego.
Scharakteryzuj przedstawioną w utworze Jana Kochanowskiego Pieśń świętojańska o sobótce Dorotę jako kobietę idealną.
Podziel fraszkę Jana Kochanowskiego Do Magdaleny na części i nadaj im tytuły.
Wypisz wymienione we fraszce Do Magdaleny części ciała kobiety, a następnie ich poetyckie określenia. Wyjaśnij, jak rozumiesz sens cytatów.
Jak sobie wyobrażasz Magdalenę? Na podstawie ćwiczenia 4 sporządź krótki opis kobiety.
Opisz stan emocjonalny postaci mówiącej w wierszu Do Magdaleny. Co wpłynęło na samopoczucie mężczyzny?
W jaki sposób we fraszce Do Magdaleny zostały oddane emocje? Podaj trzy przykłady środków językowych.
Wskaż w utworze Do Magdaleny cechy petrarkizmu.
Zadania dodatkowe
Historia ubiorówZainteresowanie ubiorem i wyglądem zewnętrznym człowieka renesansu przyczyniło się do nagromadzenia bogatych źródeł pisanych odnoszących się do ówczesnych ubiorów. W opracowaniach literackich [...] poruszających sprawy mody występuje w różnych krajach zachodnich, podobnie jak i w Polsce, utyskiwanie na rozrzutność w wydatkach na ubiory, na zmienność w upodobaniach i ciągłą pogoń za nowością. [...]
Dużo wiadomości o tkaninach używanych na ubiory, o barwach i rodzajach sukna podają inwentarze spisywane wraz z innymi ruchomościami po śmierci właściciela. [...] Materiały ikonograficzne [...] stanowią jednak najważniejsze źródło poznania stylu ubiorów [...]. Wśród licznych zabytków sztuki portrety wysuwają się na plan pierwszy [...]. Są one do pewnego stopnia sprawdzianem słuszności zarzutów stawianych modzie tego okresu przez moralizatorską literaturę XVI w. [...] oraz dają przykład wszelkich odcieni mody renesansowej w różnych jej odmianach [...]. We współczesnych portretach [...] powtarza się powszechnie panujący typ ubioru męskiego i kobiecego, spokojnego w doborze barw w sferze mieszczańskiej. Dla grupy ubiorów dworskich w różnych krajach wspólną cechą jest ozdobność, przeładowanie kosztownymi szczegółami, klejnotami i haftami. [...]
Na podstawie ikonografii trudno jest określić, jak daleko sięgał włoski styl ubioru, który mógł, panując na dworze królowej Bony, stać się przykładem elegancji i nowego stylu mody dla kobiet polskich. Bona otrzymała od matki bogatą wyprawę z dużą ilością bielizny osobistej, pościelowej i stołowej. [...] Wyprawa królowej obejmowała m.in. przeszło 100 koszul dziennych z flamandzkiego i włoskiego płótna, haftowanych złotem i jedwabiami przy wycięciu i na rękawach. [...] Moda ówczesna wymagała trzymania w ręce ozdobnej chusteczki [...]; tych było w wyprawie królowej 120, ozdobionych haftem kolorowym i ażurowym. Najkosztowniejszą pozycją wyprawy było 21 sukni królowej, uszytych z ciężkiego brokatu włoskiego, aksamitów i atłasów. [...] Wpływ mody włoskiej musiał być widoczny w najbliższym otoczeniu dworskim, ponieważ według przyjętego zwyczaju damy dworskie, Włoszki i Polki, otrzymywały tkaniny jedwabne na suknie i korzystały z usług krawca królowej, Włocha. Tą drogą mogły przenikać z dworu królewskiego wzory włoskiej mody. Natrafiały one jednak na duże przeszkody, jak przyzwyczajenie ogółu kobiet do tradycyjnych ciężkich ubiorów (np. szuba na bobrowym futrze z ciężkim kołnierzem). Nowe modele wyciętych strojnych sukien włoskich, kosztowne, ozdobne berety, złociste siatki na włosy (crinale), czepeczki odkrywające włosy nie spotykały się z przychylną oceną, zwłaszcza w konserwatywnym środowisku szlacheckim, żyjącym z dala od dworu królewskiego. Jeszcze w drugiej połowie XVI w. pisarze polscy wypowiadają ujemne opinie o cudzoziemskim stroju kobiecym i stawiają za przykład do naśladowania dawne kobiece stroje, ciężkie i niewdzięczne dla kobiecej urody. Świadczy to o trwałych poglądach szlacheckiego środowiska na zagadnienia mody kobiecej.
Z materiałów ikonograficznych XVI w. można wyodrębnić [...] grupę strojów kobiecych: poważnych, ciemnych, noszonych przez mężatki, nawet bardzo młode, przy uroczystych okazjach. [...] Z czarnej sukni widać czasem tylko drobne modne dodatki, np. małą krezę wokół szyi i dłoni. Taki strój kobiecy odpowiadał właśnie upodobaniom szlacheckim wyrażanym przez pisarzy, którzy występowali wrogo wobec nowości mody zachodniej.
Wymień dwa źródła wiedzy na temat mody renesansu.
Wyjaśnij, na czym polegały zarzuty stawiane modzie renesansowej przez moralizatorską literaturę XVI w.
Na podstawie tekstu określ dwie cechy mody dworskiej.
Wypisz z tekstu po jednym przykładzie informacji i opinii:
Na podstawie tekstu scharakteryzuj wzorzec renesansowej mody włoskiej oraz XVI‑wiecznej mody polskiej.