Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RkuWJecU7PucX1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania wybierając poprawną odpowiedź z nawiasu:

Zimne powietrze (opada / wznosi się), ponieważ jego gęstość jest (mniejsza/ większa) niż gorącego.
Gorące powietrze (opada / wznosi się), ponieważ jego gęstość jest (mniejsza/ większa) niż zimnego.
R18SJXP43tTdR1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawdziwe stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. Powietrze w całym pokoju ogrzewanym gorącym kaloryferem ma wysoką temperaturę, ponieważ powietrze dobrze przewodzi ciepło., 2. Powietrze w całym pokoju ogrzewanym gorącym kaloryferem ma wysoką temperaturę, ponieważ powietrze w procesie konwekcji krąży po pokoju i temperatura powietrza w pokoju wyrównuje się.
21
Ćwiczenie 3

Odpowiedz, gdzie należy umieścić klimatyzator, aby powietrze w pomieszczeniu było równomiernie ochłodzone: pod sufitem, czy przy podłodze. Odpowiedź uzasadnij.

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego nie odczuwamy gorąca, gdy trzymamy dłoń w odległości 10 cm z boku płonącej zapałki, a gdy dłoń jest w tej samej odległości nad zapałką, czujemy, że powietrze ma wyższą temperaturę.

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 5

Na zajęciach Wychowania Fizycznego uczniowie, nawet w chłodny dzień, chętnie ćwiczą przy otwartych oknach. Gdy jednak przechodzą do ćwiczeń w pozycji leżącej na podłodze, odczuwają chłód i wolą zamykać okna. Jest to spowodowane różnicą temperatur: nieco nad podłogą temperatura jest niższa niż pod sufitem. Wyjaśnij, czym jest to spowodowane?

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 6

Odpowiedz, który rysunek poprawnie przedstawia ruch powietrza wokół kubka z gorącą herbatą? Kolor czerwony oznacza wyższą temperaturę powietrza, a niebieski niższą.

R1QfBtEezMlJC2
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RGyygs5Aeh9Jn2
Odpowiedz: Tu uzupełnij
1
Ćwiczenie 6

Jak opisałbyś ruch powietrza wokół kubka z gorącą herbatą?

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, który rysunek poprawnie przedstawia ruch powietrza wokół szklanki z zimnym napojem z kostkami lodu? Kolor czerwony oznacza wyższą temperaturę powietrza, niebieski niższą temperaturę.

RX0Ri6J03yRxt2
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1U2HT8xjfQCW2
Odpowiedź: Tu uzupełnij
1
Ćwiczenie 7

Jak opisałbyś ruch powietrza wokół pojemnika z lodami?

uzupełnij treść
R13Gr3OPAu9hd3
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie alternatywne zgodne z podstawą programową.

Wybierz właściwe sformułowania z nawiasu:
(Gorące / zimne) równikowe powietrze unosi się ku górze, rozdziela się na dwie warstwy - na północ i na południe, (oziębia się / ogrzewa się), opada na dół i wraca nad równik.

Prawidłowa odpowiedź brzmi:

Gorące równikowe powietrze unosi się ku górze, rozdziela się na dwie warstwy - na północ i na południe, oziębia się, opada na dół i wraca nad równik.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1Y5QuHfwqiYb
Ćwiczenie 8
Wybierz właściwe sformułowania z nawiasu: Gorące / zimne równikowe powietrze unosi się ku górze, rozdziela się na dwie warstwy - na północ i na południe, oziębia się / ogrzewa się, opada na dół i wraca nad równik.
31
Ćwiczenie 9

Naczynie wypełnione wodą zaczynamy ogrzewać od góry. Czy w tej sytuacji zaobserwujemy zjawisko konwekcji?

uzupełnij treść