Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1b7q0MrFwM1N11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe. Poeci będący przedstawicielami pokolenia Kolumbów w swoich utworach nawiązywali do twórczości skamandrytów. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Przedstawiciele pokolenia Kolumbów reinterpretowali w swoich wierszach m.in. tradycję romantyczną oraz charakterystyczne dla niej podejście do problematyki śmierci. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Symboliczny język, którym posługiwali się poeci czasu wojny i okupacji, pełnił przede wszystkim funkcję estetyczną. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Jednym z najważniejszych motywów pojawiających się w poezji czasu wojny i okupacji jest motyw przeznaczenia. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentem tekstu odczytu Marii Dąbrowskiej wygłoszonego w 1942 roku dla słuchaczy podziemnego kursu Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Wskaż tezę oraz dwa argumenty potwierdzające jej słuszność. Nie cytuj.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu odczytu Marii Dąbrowskiej wygłoszonego w 1942 roku dla słuchaczy podziemnego kursu Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej. Wskaż tezę oraz dwa argumenty potwierdzające jej słuszność. Nie cytuj.
Maria Dąbrowska Fragment odczytu wygłoszonego dla słuchaczy podziemnego kursu Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej

Nasza jednak historia upływa śród zbyt już przebranej miary huraganów dziejowych, czyniących z Polski według słów Mickiewicza istną ojczyznę wariatów, które za często wywracały całą naszą cywilizację, skazując nas na wieczne odbudowywanie się z gruzów. W takich warunkach i uzdolnienia społeczno‑wychowawcze, wciąż rugowane z właściwego sobie praktycznego pola działania, chronią się w to, co zdaje się być mniej podlegające zniszczeniu, chronią się w słowo i wyżywają w słowie raczej niż w czynie. W takich warunkach, gdy trwa nieustannie „inter arma”, w którym, jak wiadomo, „muzy milczą”, literatura piękna staje się samorzutnie, bez żadnego nakazu państwowego, „zamówieniem społecznym”, służącym dosłownie i wyłącznie ogólnej mobilizacji sił scalających i naprawiających wciąż napastowane lub niszczone podstawowe składniki narodowego bytu. Wprzęga się ją do tych celów, zapominając o jej autonomicznych prawach, na mocy których oddziaływa ona pozytywnie w swoisty sposób, różny od bezpośredniego moralizowania i nauczania.

C8 Źródło: Maria Dąbrowska, Fragment odczytu wygłoszonego dla słuchaczy podziemnego kursu Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej, 1942.
RWrhh3rlTPRqj
Teza: (Uzupełnij). Argument pierwszy: (Uzupełnij). Argument drugi: (Uzupełnij).
R13V3uviDDEY711
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawną odpowiedź. Wypowiedź Marii Dąbrowskiej dotycząca roli i miejsca literatury polskiej jest: krytyczna wobec opisywanej sytuacji literatury,/entuzjastyczna wobec opisywanej sytuacji literatury, co wyraża się w zastosowanym przez autorkę słownictwie o charakterze neutralnym./ wyraża się w zastosowanym przez autorkę słownictwie o zabarwieniu emocjonalnym.
1
Ćwiczenie 4

Oceń prawdziwość zdań dotyczących fragmentu utworu Tadeusza Gajcego Z dna. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.

Tadeusz Borowski Z dna

Zmiłuj się, zmiłuj,
błogosław,
broń ostrzoną o gniew i zachwyt
obdarz siłą,
obdarz.

Gdy twarzami zwróceni na zachód,
krwią znaczymy swe drogi we wrzosach -
Bogarodzico łagodna,
Boże liryczny i wolny,
wysłuchaj naszej nowenny
z dna
wojny.

Wysokopienny,
zamyślony,
niech się otworzy
łaski promyk.
[...]

C10 Źródło: Tadeusz Borowski, Z dna, [w:] Kamienny świat, Warszawa 1976, s. 194.
RXIIDzcKwUqNy
Łączenie par. Wiersz ma postać rozbudowanej apostrofy sformułowanej na wzór litanii. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Utwór Z dna należy zaliczyć do typu liryki pośredniej. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W utworze pojawiają się wyraźne nawiązania do pochodzącej z epoki średniowiecza Bogurodzicy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Układ wersyfikacyjny ma nadawać utworowi rytm modlitwy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z wierszami: Pieśń Tadeusza Borowskiego oraz Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Określ, jaka teza historiozoficzna dotycząca losu pokolenia Kolumbów jest czytelna w obu utworach. Zacytuj odpowiednie fragmenty tekstów.
Zapoznaj się z wierszami: Pieśń Tadeusza Borowskiego oraz Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Określ, jaka teza historiozoficzna dotycząca losu pokolenia Kolumbów jest czytelna w obu utworach. Zacytuj odpowiednie fragmenty tekstów.
RVhFeeRbMwC2p
Tadeusz Borowski Pieśń. Krzysztof Kamil Baczyński Pokolenie. Nad nami noc. W obliczu gwiazd ogłuchłych od bitewnych krzyków jakiż zwycięzców przyszły czas i nas odpomni, niewolników? Pustynię, step i morza twarz mijamy, depcząc, grzmi karabin, zwycięzców krzyk, helotów marsz i głodny tłum cyrkowych zabaw. Wołanie, śpiew, pariasów wiara, łopoce wiatrem wrogi znak, krojony talar, łokieć miara i chodzą ciągle szale wag. Niepróżno stopa depce kamień niepróżno tarcz dźwigamy, broń, wznosimy czoło, prężne ramię i ukrwawiamy w boju dłoń. Niepróżno w piersi ciecze krew, pobladłe usta, skrzepłe twarze, wołanie znów, pariasów śpiew i kupiec towar będzie ważył. Nad nami noc. Goreją gwiazdy, dławiący, trupi nieba fiolet. Zostanie po nas złom żelazny, i głuchy, drwiący śmiech pokoleń!. Wiatr drzewa spienia. Ziemia dojrzała. Kłosy brzuch ciężki w górę unoszą i tylko chmury - palcom czy włosom podobne - suną drapieżnie w mrok. Ziemia owoców pełna po brzegi kipi sytością jak wielka misa. Tylko ze świerków na polu zwisa głowa obcięta strasząc jak krzyk. Kwiaty to krople miodu - tryskają ściśnięte ziemią, co tak nabrzmiała, pod tym jak korzeń skręcone ciała, żywcem wtłoczone pod ciemny strop. Ogromne nieba suną z warkotem. Ludzie w snach ciężkich jak w klatkach krzyczą. Usta ściśnięte mamy, twarz wilczą, czuwając w dzień, słuchając w noc. Pod ziemią drżą strumyki - słychać - Krew tak nabiera w żyłach milczenia, ciągną korzenie krew, z liści pada rosa czerwona. I przestrzeń wzdycha. Nas nauczono. Nie ma litości. Po nocach śni się brat, który zginął, któremu oczy żywcem wykłuto, Któremu kości kijem złamano, i drąży ciężko bolesne dłuto, nadyma oczy jak bąble - krew. Nas nauczono. Nie ma sumienia. W jamach żyjemy strachem zaryci, w grozie drążymy mroczne miłości, własne posągi - źli troglodyci. Nas nauczono. Nie ma miłości. Jakże nam jeszcze uciekać w mrok przed żaglem nozdrzy węszących nas, przed siecią wzdętą kijów i rąk, kiedy nie wrócą matki ni dzieci w pustego serca rozpruty strąk. Nas nauczono. Trzeba zapomnieć, żeby nie umrzeć rojąc to wszystko. Wstajemy nocą. Ciemno jest, ślisko. Szukamy serca - bierzemy w rękę, nasłuchujemy: wygaśnie męka, ale zostanie kamień - tak - głaz. I tak staniemy na wozach, czołgach, na samolotach, na rumowisku, gdzie po nas wąż się ciszy przeczołga, gdzie zimny potop omyje nas, nie wiedząc: stoi czy płynie czas. Jak obce miasta z głębin kopane, popielejące ludzkie pokłady na wznak leżące, stojące wzwyż, nie wiedząc, czy my karty iliady rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie, czy nam postawią, z litości chociaż, nad grobem krzyż. 22 VI 43 r. Pokolenie. Pieśń. TEZA HISTORIOZOFICZNA. (Uzupełnij). (Uzupełnij). FRAGMENTY UZASADNIAJĄCE TEZĘ. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R2COUKCKBhHWW2
Ćwiczenie 6
Wybierz spośród podanych określeń te, które równocześnie można odnieść do Pokolenia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Pieśni Tadeusza Borowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. oniryzm, 2. witalizm, 3. katastrofizm, 4. profetyzm, 5. tyrteizm
R15glmasMWqd32
Ćwiczenie 7
Połącz przykłady pochodzące z wiersza Tadeusza Borowskiego pt. Pieśń z właściwymi nazwami środków artystycznego wyrazu. METAFORA Możliwe odpowiedzi: 1. kupiec towar będzie ważył, 2. pariasów wiara, 3. wołanie znów, 4. mijamy, 5. pobladłe usta, 6. step i morza twarz, 7. pariasów śpiew, 8. grzmi karabin, 9. Wołanie, 10. Pustynię, 11. śpiew, 12. skrzepłe twarze, 13. depcząc ENUMERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. kupiec towar będzie ważył, 2. pariasów wiara, 3. wołanie znów, 4. mijamy, 5. pobladłe usta, 6. step i morza twarz, 7. pariasów śpiew, 8. grzmi karabin, 9. Wołanie, 10. Pustynię, 11. śpiew, 12. skrzepłe twarze, 13. depcząc INWERSJA Możliwe odpowiedzi: 1. kupiec towar będzie ważył, 2. pariasów wiara, 3. wołanie znów, 4. mijamy, 5. pobladłe usta, 6. step i morza twarz, 7. pariasów śpiew, 8. grzmi karabin, 9. Wołanie, 10. Pustynię, 11. śpiew, 12. skrzepłe twarze, 13. depcząc
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wypowiedzią Wiktora Woroszylskiego dotyczącą wiersza Tadeusza Borowskiego Pieśń. W kontekście tej wypowiedzi określ postawę podmiotu lirycznego.

Wiktor Woroszylski Wstęp

Jest to wypowiedź tym tragiczniejsza, że w stosunku do wielu rówieśników Borowskiego, nie pozbawiona elementów prawdy. Istotnie, cóż pozostało po tych poległych w walce, której cele, nie tak szlachetne, jak sądzili, ukrywano przed nimi? »Złom żelazny« i nie drwina może, ale żal i świadomość, że to nie miało sensu, że ich młode życie szło na marne.

C9 Źródło: Wiktor Woroszylski, Wstęp, [w:] T. Borowski, Utwory zebrane, Warszawa 1967, s. 16.
R7jVDjN133dhl
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sformułuj dwa argumenty świadczące o tym, że wiersz Tadeusza Borowskiego Pieśń oraz utwór Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Pokolenie mogą zostać uznane za manifesty pokolenia Kolumbów. Odnieś się do treści i sposobów wypowiedzi podmiotów lirycznych obu wierszy.

R1BeqyiNr0mKJ
Argument odnoszący się do tego, co podmiot liryczny mówi. Argument odnoszący się do tego, w jaki sposób podmiot liryczny się wypowiada. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Praca domowa
Sformułuj krótką informację (50‑100 słów) na temat tego, w jaki sposób współcześni młodzi ludzie oceniają postawy oraz poświęcenie pokolenia Kolumbów. Weź pod uwagę takie elementy, jak: różnice w wychowaniu, światopogląd, rozumienie patriotyzmu.
Sformułuj krótką informację (50‑100 słów) na temat tego, w jaki sposób współcześni młodzi ludzie oceniają postawy oraz poświęcenie pokolenia Kolumbów. Weź pod uwagę takie elementy, jak: różnice w wychowaniu, światopogląd, rozumienie patriotyzmu.