Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RYrwzLGidgC5b1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Zenon z Kition jest twórcą szkoły... Możliwe odpowiedzi: 1. stoickiej., 2. epikurejskiej., 3. cynickiej., 4. cyranejskiej.
R1HWIHBWdtKYv1
Ćwiczenie 2
W które z następujących nurtów filozoficznych wpisuje się szkoła stoicka? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. materializm, 2. idealizm, 3. deontologizm, 4. konsekwencjalizm
R190Rb8V8dy0i1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst właściwymi pojęciami. System filozoficzny Zenona z 1. Kition, 2. porównanie z obowiązującą normą, 3. Efezu, 4. deontologicznej, 5. konsekwencjalnej, 6. bezpośrednią ocenę skutków czynów, 7. Aten jest przykładem etyki 1. Kition, 2. porównanie z obowiązującą normą, 3. Efezu, 4. deontologicznej, 5. konsekwencjalnej, 6. bezpośrednią ocenę skutków czynów, 7. Aten, czyli takiej, w której ocena czynu zachodzi poprzez 1. Kition, 2. porównanie z obowiązującą normą, 3. Efezu, 4. deontologicznej, 5. konsekwencjalnej, 6. bezpośrednią ocenę skutków czynów, 7. Aten.
RCDoHlieVa3SE1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe słowa w tekście. Pojęcie logos/oikeiôsis, tłumaczone z języka greckiego jako zgoda, przyciąganie/przyjemność, szczęście, oznacza działanie w zgodzie z naturą/działanie w zgodzie z zasadą przyjemności, czyli działanie mające na celu utrzymanie w istnieniu i wzmacnianie danego bytu/maksymalizację przyjemności.
Rh0ZdYOt8qtTc21
Ćwiczenie 5
Połącz pojęcia i ich opisy w pary. Podział na czyny dobre i złe. Możliwe odpowiedzi: 1. stoickie wyobrażenie stanu doskonałej szczęśliwości w postaci braku odczuwania, 2. sfera moralności, rozumności, 3. podział działań objętych kategorią obojętnych, 4. brak wartości moralnej czyny obojętne Możliwe odpowiedzi: 1. stoickie wyobrażenie stanu doskonałej szczęśliwości w postaci braku odczuwania, 2. sfera moralności, rozumności, 3. podział działań objętych kategorią obojętnych, 4. brak wartości moralnej czyny godne wyboru i godne odrzucenia Możliwe odpowiedzi: 1. stoickie wyobrażenie stanu doskonałej szczęśliwości w postaci braku odczuwania, 2. sfera moralności, rozumności, 3. podział działań objętych kategorią obojętnych, 4. brak wartości moralnej Apatia Możliwe odpowiedzi: 1. stoickie wyobrażenie stanu doskonałej szczęśliwości w postaci braku odczuwania, 2. sfera moralności, rozumności, 3. podział działań objętych kategorią obojętnych, 4. brak wartości moralnej
Rnh6shZZsf7xT21
Ćwiczenie 6
Zaznacz zdania prawdziwe i fałszywe. Zenon z Kition, podobnie jak Epikur, uważał, że celem dociekań filozoficznych są rozważania dotyczące świata idei. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stoicy krytykowali przedstawicieli Ogrodu ze względu na uznanie przez nich przyjemności za najwyższą wartość i cel ludzkich dążeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórca Stoi inspirował się w swoich rozważaniach koncepcją logosu i pierwszej zasady Heraklita z Efezu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stoicyzm jest systemem filozoficznym wpisującym się w nurt hedonizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1BjXwueUuPJk31
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj zagadnieniom związanym ze stoicyzmem właściwe dla niego elementy. 1. Cel filozofii: Rozważania dotyczące pierwszej zasady, Rozważania i praktyki prowadzące do stanu szczęśliwości, Maksymalizacja przyjemności, Czyny zgodne z naturą ludzką, czyli takie które wzmagają rozwój cnoty, rozumności, Konsekwencjalizm, czyli ocena czynu poprzez jego skutki, Deontologia, czyli ocena czynów poprzez ich porównanie z obowiązującymi normami. 2. System etyczny: Rozważania dotyczące pierwszej zasady, Rozważania i praktyki prowadzące do stanu szczęśliwości, Maksymalizacja przyjemności, Czyny zgodne z naturą ludzką, czyli takie które wzmagają rozwój cnoty, rozumności, Konsekwencjalizm, czyli ocena czynu poprzez jego skutki, Deontologia, czyli ocena czynów poprzez ich porównanie z obowiązującymi normami. 3. Sposób działania: Rozważania dotyczące pierwszej zasady, Rozważania i praktyki prowadzące do stanu szczęśliwości, Maksymalizacja przyjemności, Czyny zgodne z naturą ludzką, czyli takie które wzmagają rozwój cnoty, rozumności, Konsekwencjalizm, czyli ocena czynu poprzez jego skutki, Deontologia, czyli ocena czynów poprzez ich porównanie z obowiązującymi normami.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem wywiadu przeprowadzonym z polskim pisarzem Markiem Krajewskim. W oparciu o zdobytą wiedzę na temat stoicyzmu i epikureizmu porównaj ze sobą obydwa nurty. Zastanów się nad tym, czy praktyki oraz rozważania wywodzące się z tych nurtów filozoficznych mogą być dzisiaj dla nas przydatne. Swoje przemyślenia zapisz w postaci krótkiej notatki.

Marek Krajewski Doskonałość dzięki innym

Stoicyzm rozumiem bowiem także jako sztukę życia, jak to ujął w swojej znakomitej książce Piotr Stankiewicz. Sztuka ta jest umiejętnością dopasowania się do świata, polegającą na tym, że nieustannie zadajemy sobie pytania, czy nasze wyobrażenia są prawdziwe i adekwatne względem rzeczywistości czy też nie. Często wszak mylimy rzeczywistość z naszymi wyobrażeniami o niej. Dla przykładu, jadę samochodem, spieszę się na spotkanie, a po drodze natrafiam na korki, czerwone światła i niespodziewane remonty. W mojej głowie budzi się wyobrażenie: „Ależ mam pecha!”. Jest ono jednak z całą pewnością nieprawdziwe. Ani czerwone światła, ani rozkopane ulice, ani żadne inne zdarzenie na świecie nie są – bo być nie mogą – w ogóle zainteresowane naszym życiem. Nie są one istotami rozumnymi, którym zależy na wprowadzaniu w naszą codzienność pecha lub szczęścia. Jest takie piękne zdanie, że wyobrażenia stoją i czyhają tylko, by człowiek wpuścił je do swego umysłu. Stoik pod żadnym pozorem tego nie czyni, bo patrzy na świat niezwykle trzeźwo i postrzega go takim, jaki on w istocie jest. To prawda, że ważna jest tutaj umiejętność rozstrzygania tego, co jest od nas zależne, a co nie. Częstotliwość zmiany świateł – trzymajmy się tego przykładu – nie jest od nas zależna. Jeśli zatem fakt, że trafiamy na czerwone światło, nazywamy pechem, wprowadzamy wyobrażenie w krąg naszego umysłu i dokonujemy fałszywej operacji.

fil1 Źródło: Marek Krajewski, Doskonałość dzięki innym, „Znak” 2019 r., nr 764, dostępny w internecie: www.miesiecznik.znak.com.pl/doskonalosc-dzieki-innym-marek-krajewski/ [dostęp 24.02.2020 r.].
RxA3QN06NeOjj
(Uzupełnij).